Vauvan vointi sektiossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sektioon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sektioon

Vieras
Minua kiinnostaa tietää, että miten vauvanne on voinut heti sektion jälkeen? Oliko hengitysongelmia tms? Millä viikoilla sektio tehtiin? Joutuiko vauva lastenosastolle, vai saitteko hänet heti mukaan osastollenne, kun itsekin pääsitte?

Itse olen menossa muutaman viikon päästä suunniteltuun sektioon perätilan vuoksi. Vähän pelottaa, että vauva syntyy aiemmin, kun on supistellut melkolailla.. Lääkäri sanoi, että olisi hyvä päästä yli 39 rv:n, koska sektio altistaa hengitysongelmille jo itsessään. Kertokaapa sektion kokeneet oma tarinanne!:)

Kuopuksemme syntyi kiireellisellä sektiolla rv 40+4. Synnytys pysähtyi tarjontavirheen vuoksi. Vauva oli heti synnyttyään hyväkuntoinen, apgar 9/10/10 ja hän oli heti alusta alkaen vierihoidossa niin psljon kuin mahdollista :) Varhaisvaiheen ongelmia liittyen imemiseen tms. ei ollut.

Meidän muksu leikattiin 40+2 eikä sillä mitään ollu. Yritti huutaa heti tultuaan ja imun jälkeen karju pää punasena. Samaten oli heti tosi virkeä ja liikkuvainen. Keltasuutta oli sitte osastolla kuten vastasyntyneillä yleensäkin voi olla. Suoraan vuodeosastolle se meni isän kanssa mua oottelemaan.

Mulla oli suunniteltu sektio viikolla 39. Vauva oli hyväkuntoinen. Itse joudui makaamaan pari tuntia heräämössä ja sen ajan vauva odotteli isänsä kanssa. Tämä oli kurjin osuus koko operaatiossa. Sen jälkeen oltiinkin osastolla koko perhe.

Kaksi suunniteltua sectiota. Molemmissa erittäin terveet lapset: kuopus kympin vauva. Tuotiin heti pesun jälkeen mulle heräämöön imemään tisua ja molemmt osasivat heti imeä.

Molemmat syntyneet sectiolla, tyttö rv 39+2, (apgar 8,9,10) ja heti pääsi normaalisti osastolle vierihoitoon. Kakkonen syntyi myös kiireellisellä sectiolla rv 37+3 (apgar 9,10,10) ja pääsi myös normaalisti osastolle kanssani, eli ei mitään ongelmaa.

Ihana kuulla hyvin menneitä kertomuksia. Mulla nyt viikkoja 36+1.. Mietin, että joutuukohan vauva automaattisesti lastenosastolle, jos syntyy ennen täysaikaisuutta? Ja lasketaanko täysiaikaiseksi rv 37 vai 38.. Nooh, ilmeisesti lastenosastolle joutuminen riippuu tapauksesta, ja vauvan koosta/voinnista..?

Sektiot tehty viikoilla 40+, 39+ sekä 38+ eli mulla kolme perättäistä sektiota ja kikissa vauva on voinut erinomaisesti eikä mitään ongelmia. Alateitse syntynyt esikoinen kärsi monista ongelmista pitkittyneen synnytyksen takia.

Hätäsektio sikiön uhkaavan hapenpuutteen vuoksi (ponnistusvaiheessa tehtiin), ei pojalla silti mitään hengitysongelmia ollut synnyttyään, pisteitä meni väristä ja ärtyvyydestä/jäntevyydestä (6/8 apgaria) jotka johtui varmasti tuosta tilanteesta joka johti sektioon. Matalia sokereita seurattiin kyllä.

Minulla raskausmyrkytyksen vuoksi sektio vkolla 34. Täysi anestesia, ja lapsi ei kuulemma hengittänyt. Itse olin kaksi päivää tarkkailussa, enkä nähnyt lasta kuin kerran. Kun siirryin osastolle lapsi oli vielä muutaman päivän tarkkailussa eri paikassa ennen kuin siirtyi osastolle myös. Lapsi 2kg syntyessään, mutta oppi syömään nopeasti ja laskettuna aikana oli sitten suht normaalikokoisen vauvan painossa. Nyt kohta kolmevuotias, ei ongelmia. Eli hyvin voi mennä vaikka olisi ongelmallinenkin sektio, älä stressaa liikaa.

Yhteistyössä