Vauvan vilja-allergia..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anve
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

anve

Aktiivinen jäsen
01.05.2010
2 842
0
36
vilja-allergia???.. miten olette alkaneet epäilemään ja miten todettu?

Oon alkanu miettimään tuota meidän 10kk ikäisen kakkaamis touhua. Kiinteät aloitimme 4kk iässä, viljat 6kk ja liha 7kk (kakka meni vihreäksi lihasta) nyt ruokavaliossa monipuolisesti kaikkea, sekä myös hapanmaitotuotteita olemme maistelleet ja oon lisänny normi maitoa korvikkeen mukaan n.10-20ml/annos.

Kakkaa useita kertoja päivässä (4-8krt) kakka ei ole yleensä ripulia, mutta löysää ja on "ruuan väristä" (esim. oranssia jos syöty porkkanaa) ja myös viljat eivät kunnolla sula. Kakka HAISEE makealle ja on ihan järkyttävän hajuista :x Joskus haisee ihan oksennukselle.

Lapsi kasvaa hitaasti (ala käyrillä) mut tasaisesti, on virkeä eikä itke vatsaansa. Aikaisemmin korviketta meni n.1000ml/vrk, mut oon tietoisesti vähentänyt ja nyt menee n. 600ml/vrk, maidon vähennyttyä kakkaaminen alkuun rauhoittui. Oon kokeillu eri merkkisiä korvikkeita niistä ei ole ollu eroa.

Nyt oon alkanu miettiin nuita viljoja. 10kk neuvolassa mainitsin tuosta vatsan toiminnasta th ei ottanu siihen mitään kantaa.

Viimeksi muokattu:
Tuo kuulostaa maitoallergialtakin ehkä. Lopeta ainakin se tavallisen maidon laitto sekaan. Ja kokeile ilman suomalaisia viljoja eli maissia, riisiä, tattaria, hirssiä...

Meillä on vilja-allergia eikä vatsa kestä tavallista maitoakaan. Ainoastaan proteiinipilkottua (korvike, vauvajogurtit). Käytetään muksun gluteenittomia puuroja lähinnä (banaanipuuro, vadelma-riisipuuro, hedelmä-päärynäpuuro jne.). Meillä on kyllä jo vuosi ikää. Viljoista tulee löysä sulamaton kakka ja jos viljapuuroon laittaa esim. päärynäsosetta, kakka haisee päärynäiselle, happamalle... ja näyttää pilaantunelle puurolle.

Jätä maitotuotteet pois vähäksi aikaa. Siis tuotteet, missä on maitoproteiinia: hera, kaseiini, kasenaatti. Sillä pitäs selvitä onko maitoallergia. Kuulostaa enemmän maitoallergialta.

Tämä ongelma on ollu jo ennen tavis maidon aloittamista.. eli useita kuukausia, siis en usko sen johtuvan tuosta tavismaidosta. Silloin reagoisi myös korvikkeeseen (on juonu korviketta 6kk iästä lähtien). Toki voimme jättää tavis maidon pois, mut en usko että sillä tilanne korjaantuu, koska oon lisänny ruokaan tavis maitoa vasta pieniä määriä n.2vk ajan ja tällä viikolla antanu korvikkeen seassa normi maitoa. Ja tosiaan vatsa ollu tallainen jo useamman kuukauden.
Miten kaupan kaura tai soija maito eroaa apteekin korvikkeesta? Se apteekin korvike on ihan törkeän kallista ilman reseptiä ja kuitenki täs on enään pieni aika siihen et päästään siirtymään korvikkeesta kokonaan pois.

Meillä venhästä tuli yöitkua ja mahakipua, sekä kakkasi usein pahanhajuista liejua. 9kk kun verikokeesta näkyi pieni nousu vasta-aineissa. Samaan aikaan lopetettiin kananmuna jolle oli myös vasta-aineita. Todella pian parani yöt ja kakkaaminen rauhoittui.
Kaurasta ja rukiista tuli isompana samantyylistä oiretta.

Minä en jättäis viljoja ominpäin pois vaan menisin lääkärin kautta kaiken.

Yhteistyössä