vauvan vilja-allergia -tärkkelyssiirapit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Täh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Täh

Vieras
9 kk vauvalla todettiin iho-oireinen vilja-allergia (vehnä, tuis ja ohra). Olemme käyneet allergialääkärillä ja hyvät ohjeet saatiin, mutta yksi jäi kysymättä: mites karkkien ja jäätelöiden sisältämä vehnäperäinen glukoosisiirappi ja tärkkelyssiirappi? Keliakialiiton sivuilta selviää, että gluteenia ne eivät enää sisällä, mutta nimenomaan VILJA-allergiaan en löytänyt kattavaa vastausta mistään. Ilmeisesti herkimmille saattaa aiheuttaa oireita? Mietin nyt sitä, että lapseni allergia ei ole pahimmasta päästä, tietyt ihoalueet reagoivat ikävällä ihottumalla, mutta ei muita oireita. Voiko lapsi olla niin herkkä, että esim. tärkkelyssiirapin häviävän pienet viljaproteiinijäämät voivat äidinmaidon kautta aiheuttaa oireita? Kokeilemalla selviää juu, mutta toisaalta laps ei ole täysin "ihottumavapaa" oikeastaan koskaan (atopiaa?) joten vaikea sanoa, tuleeko noista siirapeista mitään. Tai voihan se olla että juuri siksi ei ole täysin oireeton jos koko ajan jotain pientä jäämää mun maidossa... Huoh, eihän tätä muut voi tietää juuri mun lapsen kohdalla, ehkä lähinnä vertaiskertomuksia kaipaan. Kiitos jos joku jakaa kokemuksensa :)

Mun vauvat eivät sietäneet lastenruokapurkkien riisitärkkelystä. He olivat allergisia kauralle, ohralle ja maidolle. Riisiallergian totesin vasta 2-vuotiaana ja samalla huomasin, että valmiit lastenruuat eivät myöskään sovi. Kun ne jätettiin pois, niin jatkuva sairastelu loppui.

Parempi aina siedättää kuin välttää kaikkea. Voithan välttää muutaman viikon kaikkea ja sitten alat lisäillä omaan ruokavalioosi viljoja niin asia selviää. Eikä kannata joka näppylstä alkaa karsia ruokavaliota uudestaan vaan mieluummin seurata vähän aikaa.

Kanamuna-allergia unohtui listasta. Imetin vauvoja ja vältin ainoastaan kananmunia isoina määrinä (munakkaat yms), sillä kananmunasta tuli anaflyktinen shokki ja olin huomannut, että syömäni kananmunat aiheuttivat hengityksen rahinaa (tämän yhteyden tajusin vasta myöhemmin kun allergiat oli todettu). Viljoja en vältellyt enkä maitoa.

Välttödieetti onkin tehty, silloin en syönyt edes karkkia. Silloin iho kyllä taisi olla hieman parempi kuin nyt... Nyt siis viljat on pois ruokavaliosta, mutta tajusin tuon siirappiasian vasta tänään. Ehkä lopetan nyt jatkuvan mässytyksen ( ei se ole terveellistä joka tapauksessa!) ja karkkipäivänä sitten uskallan syödä noita siirappeja sisältäviä karkkeja, pientä siedätystä siis.

Yhteistyössä