Vauvan vellit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maissivelli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maissivelli

Vieras
Minkä ikäsenä teillä on vellit otettu käyttöön vauvalle?
Mukula syö aivan hirveitä määriä maitoa (n. 100-140ml/krt) ja ikää on reilu 5 viikkoa. Nyt illasta annoin pienen määrän maissivelliä maidon mukana.

tän on pakko olla provo...

Mutta jos ei ole niin ensimmäinen ratkaisu noin pienelle ei ole velli vaan tutti, koska pienellä vauvalla on kova imemisen tarve. Myös hitaampi syöttäminen usein auttaa, pullosta kun tulee maito aikamoista vauhtia rintaan verrattuna

Ei haloja taas. Vai annoit sit maissivelliä. JOka eroaa korvikkeesta.... ai niin siihen on laitettu sitä maissia sen verran, että saa sanoa sen olevan maissivelliä ja käytännössä se on kuitenkin korviketta.

Miksi hitossa viisi viikkoinen ei saisi syödä kerralla paljon? Meidän esikoinen oli korvikevauva ja söi usein 200ml kerralla enkä minä sen takia antanut hänelle velliä, että söi kerralla paljon. Tsiisus mitä idiotismia.

Kaksi seuraavaa onkin olleet tissivauvoja enkä tiedä yhtään, että paljonko ovat kerralla syöneet.

Jos vauvasi on tyytyväinen ja kasvaa hyvin niin mitä ihmettä sinä kohellat? Vellit on muutenkin sitäpaitsi turhuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mutta jos ei ole niin ensimmäinen ratkaisu noin pienelle ei ole velli vaan tutti, koska pienellä vauvalla on kova imemisen tarve. Myös hitaampi syöttäminen usein auttaa, pullosta kun tulee maito aikamoista vauhtia rintaan verrattuna

täh?! tutti jos toisella on nälkä......

miks olis provo? Jos vauvalla on selkeästi nälkä ja tutti ei kelpaa? Imetys on tietyistä syistä poissuljettu ja vauva saa korviketta, jota menee aikamoinen määrä kerrallaan.
Milläs luulet lapsien ennen vanhaan ja ennen nykyisiä suosituksia eläneen? seuraavaks jos kokeilis perunaa.
Vellit on hiukka tuhdimpaa kuin korvike.

Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:

Ei se vauva ap:n tekstin mukaan nälkäiseksi ole jäänyt mutta ap:n mielestä se syö liikaa kerralla. Tottakai ne määrät kasvaa, kun vauvakin kasvaa. Ei se ikuisesti riitä se alle 100ml mikä alussa riitti. Ei se ole syy antaa velliä.

Alkuperäinen kirjoittaja mv:
miks olis provo? Jos vauvalla on selkeästi nälkä ja tutti ei kelpaa? Imetys on tietyistä syistä poissuljettu ja vauva saa korviketta, jota menee aikamoinen määrä kerrallaan.
Milläs luulet lapsien ennen vanhaan ja ennen nykyisiä suosituksia eläneen? seuraavaks jos kokeilis perunaa.
Vellit on hiukka tuhdimpaa kuin korvike.

Viisi viikkoisen suolisto ei todellakaan ole tarkoitettu altistettavaksi velleille tai perunalle vaan rintamaidolle ja jos sitä ei syystä tai toisesta voi antaa niin sitten äidinmaidonkorviketta. Ei muuta.

Ja mikä aikamoinen määrä 140ml kerralla on? Missä lukee, että se on jotenkin liikaa kerralla syötäväksi?

yleensä viisiviikkoinen vauva syö parin kolmen tunnin välein. Jos vauva syö jatkuvasti toista kerralla, korvikemäärä on aika suuri, yli litra päivässä kun on jo kova rasitus vauvan munuaisille ja vitamiinien saantirajatkin ylittyy.

Pieni vauva myöskin imee muutoinkin kuin nälkäänsä, siks itutti jos vauva ei ole rinnalla. Rinnasta kun ei useimmiten tule maitoa samaan tahtiin kuin pullosta eikä rintamaito ole suurinakaan määrinä riski vauvan terveydelle toisin kuin liian suuri määrä korviketta.

yleensä viisiviikkoinen vauva syö parin kolmen tunnin välein. Jos vauva syö jatkuvasti toista kerralla, korvikemäärä on aika suuri, yli litra päivässä kun on jo kova rasitus vauvan munuaisille ja vitamiinien saantirajatkin ylittyy.

Tätä mieki ole miettiny.
Valitettavasti imetys on poissuljettu tietyist syistä, mikä on ollu suuri ressin aihe mulle.

Alkuperäinen kirjoittaja esikoinen:
mulle sanottiin neuvolasta kun kysyin noista korvikemääristä, et niin paljon vaan antaa ku vauva syö. se syö sen mitä tarvii kasvaakseen.

Näin mullekin sanottiin. Kätilö sanoi ja samoin sanoi terveydenhoitaja. Meidän esikoinen söi yli litraa päivässä vauvana (kiinteät aloitin tasan viikkoa ennen 4kk). Neuvolasta sanottiin vain, että jos saa yli litran korviketta päivässä niin ei tarvi antaa d-vitamiinia ja näin tein.

Pieni vauva myöskin imee muutoinkin kuin nälkäänsä, siks itutti jos vauva ei ole rinnalla. Rinnasta kun ei useimmiten tule maitoa samaan tahtiin kuin pullosta eikä rintamaito ole suurinakaan määrinä riski vauvan terveydelle toisin kuin liian suuri määrä korviketta.

no olisit tullut kertoon tuon mun mukeloille,olisivat varmaan ymmärtäneet ja lakaneet huutamasta maitoa parin tunnin välein ja syöneet tuttia :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri:
Viisiviikkoiselle tuo maitomäärä on kyllä aika suuri kerralla vetäistynä.
Pitäisikö tihentää mahdollisesti välejä, vai kuinka usein lapsi syö nyt?

MITÄ? Siis mikä raja sille on? En nyt käsitä tästä keskustelusta mitään. Meidän poika söi tuossa iässä melkein joka kerta sen 200ml ja ihan terve melkein 6v poika hän on tänä päivänä.

Juo muuten vieläkin paljon maitoa.

mitäköhän tolle nälkäänsä huutavalle antais sitten jos korviketta ei saa antaa tarpeeksi ja tutti ei kelpaa? huudattaako pitäis?
Kyllä vauva syö sen mitä tarvii. Jotku vauvat syö enempi, varsinkin pojat. Mulla on kans 5vkoa vanha poika syö kerralla n.100-120ml ja ei ollu neuvolassa mitään moitittavaa asiasta. Käskivät antaa niin paljon maitoa kuin menee ja ainakin meillä poika kyllä stoppaa syömisen kun on kyllläinen ja vaatii lisää jos jää nälkä.

mitäköhän tolle nälkäänsä huutavalle antais sitten jos korviketta ei saa antaa tarpeeksi ja tutti ei kelpaa? huudattaako pitäis?
Kyllä vauva syö sen mitä tarvii. Jotku vauvat syö enempi, varsinkin pojat. Mulla on kans 5vkoa vanha poika syö kerralla n.100-120ml ja ei ollu neuvolassa mitään moitittavaa asiasta. Käskivät antaa niin paljon maitoa kuin menee ja ainakin meillä poika kyllä stoppaa syömisen kun on kyllläinen ja vaatii lisää jos jää nälkä.

No korviketta!!!! Ei mitään velliä. Se vellin syönti ei eroa yhtikäs mitenkään siitä korvikkeesta, ei varsinkaan jos puhutaan siitä että yli litra korviketta rasittaa munuaisia.

Ja edelleen - onko tommonen 120ml tai 140ml kerralla paljon? Minä en meidän pojalle edes kipannut pulloon alle 150ml vähempää ja ihmettelin aina, että mihin niitä pieniä tuttipulloja kuuluisi käyttää. :D :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Viisiviikkoiselle tuo maitomäärä on kyllä aika suuri kerralla vetäistynä.
Pitäisikö tihentää mahdollisesti välejä, vai kuinka usein lapsi syö nyt?

Parhaimmillaan vauva syö parin tunnin välei.

meillä saattoi syödä jopa tunnin välein,korvikevauvoilla on myös tiheän imun kausia niinkuin imevillä.
meillä se kausi oli juurikin 5-7viikkosena koko ajan halusi lisää maitoa minä annoin saattoi mennä 200milliäkin tunnin sisään.
8vko ikäsenä aloitin tekeen maissivelliä hyvin upposi.

Juu ja mun poika söi 3kk iässä kerralla170ml ja lastenlääkärin mielestä suurimäärä ja vielä kun vetäs sen hetkessä kiduksiinsa.
En sano onko se liikaa, mutta on se aika paljon jos jokakerta parintunninvälein tuon on syönyt, tai sitten on menossa nk tiheän imun kausi ja menee kohta ohi. Kyse kuitenkin 5 viikkoisesta vauvasta, joten tuo on kyllä aika paljon.

No korviketta!!!! Ei mitään velliä. Se vellin syönti ei eroa yhtikäs mitenkään siitä korvikkeesta, ei varsinkaan jos puhutaan siitä että yli litra korviketta rasittaa munuaisia.

Ja edelleen - onko tommonen 120ml tai 140ml kerralla paljon? Minä en meidän pojalle edes kipannut pulloon alle 150ml vähempää ja ihmettelin aina, että mihin niitä pieniä tuttipulloja kuuluisi käyttää. :D :D
Niimpä, korvikettahan mä annankin niin paljon ku uppoaa.
Lähinnä noille määrien ihmettelijöille oli tuo kysymys... Vellit nyt ei kävis mielessäkään:)

Meillä annettiin velliä 3kk iässä, mutta ei niinkään nälkään vaan juuri sen paksumman koostumuksen vuoksi, pysyi paremmin sisällä. Tästäkin oli meidän neuvolan täti "kauhuissaan".
No minä nyt olen aina tehnyt niinkuin itse parhaaksi näen. Tuskimpa vauvalle mitään suurta vaaraakaan tuosta vellistä on, on niitä annettu ennenkin ihan pienille. Entäpä jos kokeilet paljonko maitoa menee ja tuleeko sitä pulautuksina sitten ulos, luulempa että kokeilemalla selviää parhaiten ja itselläsi on varmasti myöskin jonkinlainen ajatus7tuntuma lapsesi nälästä ja kylläisyydestä, sen mukaan toimit.

Meillä annettiin velliä 3kk iässä, mutta ei niinkään nälkään vaan juuri sen paksumman koostumuksen vuoksi, pysyi paremmin sisällä. Tästäkin oli meidän neuvolan täti "kauhuissaan".
No minä nyt olen aina tehnyt niinkuin itse parhaaksi näen. Tuskimpa vauvalle mitään suurta vaaraakaan tuosta vellistä on, on niitä annettu ennenkin ihan pienille. Entäpä jos kokeilet paljonko maitoa menee ja tuleeko sitä pulautuksina sitten ulos, luulempa että kokeilemalla selviää parhaiten ja itselläsi on varmasti myöskin jonkinlainen ajatus7tuntuma lapsesi nälästä ja kylläisyydestä, sen mukaan toimit.

Kiitos nöppräri! Asialliset kommentit on aina kivoja saada.
Maitoa on annettu niin paljon kui menee ja jonku ajan päästä tulee pulautuksina ulos.
Kyl mie täsä toimin niin ku parhaaksi näen. olin utelias näkemään vastaanoton asialle. Mielipiteitä ku on sitte nii joka lähtöön.

Yhteistyössä