Vauvan vatsantoiminta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvot tarpeen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvot tarpeen

Vieras
Auttakaa te kokeneemmat äidit!
Esikoinen 2,5 kk on n. 3vkon ikäisestä "taistellut" kakkaamisen kanssa. Kakka ei ole niinkään kovaa, vaan enemmän sitkeää ja puuromaista. Vauvalle sen ulossaaminen on yhtä tuskaa. Itkee ja huutaa naama punaisena kun kakka on tulossa eikä itku helpota ennenkuin se sitten tulee.
Neuvolassa asiasta puhuttaessa terkka antoi neuvoksi vaihtaa maitoa. (meillä siis ollaan pullolla) Vaihdoimme Nan maidosta Nutrilon Comfort maitojauheeseen, koska se kuulemma myös helpottaa kakan tuloa. Ei meillä kuitenkaan, valtavat vatsakivut ja kakka ei tullut enää ollenkaan. Vaihto takaisin Nanniin helpotti, nyt vauva kakkaa päivittäin, mutta vaikeaa se on silti.
Millä voin vauvan vatsantoimintaa helpottaa? Nyt ovat hyvät neuvot tarpeen!

aloittakaa relatipat! ne maitohappobakteereja ja meillä käytetään pelkästään niitä.. käytetty 2 viikon iästä alkaen nyt vauva 3kk ja ei ole tarvinnut kakan kanssa ähistä.. tai ehkä muutaman kerran kakkajumppaa harjoitettu.

teidän vauva jo noin "iso" niin voisi ehkä myös luumusosetta kokeilla?
tai apteekistako saa jotain mallasuutetta olen kuulut.. sit on ilmavaivoihin myös niitä muita tippoja cuplatonia ja sun muita..

relatipat vois tasapainottaa vatsantoimintaa, niissä vain kestää (ohjeitten mukaan muistaakseni ennen kuin vaikutus alkaa) mutta meillä toimineet.
meilläkin siis oli alussa mahavaivoja mutta kun nuo aloitettiin kestiköhän 2 viikkoa niin loppuivat vaivat.

Juu, Relat meillä käytössä ollut viikon ikäisestä lähtien. Samoin Disflatyl. Ne ovatkin helpottaneet vatsavaivoja muuten ja paukkuja tulee, mutta se kakkaaminen on vaan vaikeaa.

no me ollaan aloitettu kiinteet tuon ikäisenä kaikilla lapsilla.. meillä ei ole tullut mitään, tosin luumua en itse ole joutunut antamaan eikä vielä ole sitä maisteltu muutenkaan.

kokeile päiväsaikaan vaikka, huomaat kyllä jos ei sovi mahalle..
ja eipä tuo teelusikallinen paljoa ole, jos et halua enempää antaa.

ootko kokeillu lopettaa ne disflatylit?

anteeks kun hieman valehtelin tuol ylhäällä, en yhtään muistanut, mutta meillä tuli d-vitamiineista mahakipeeks, oli suoranaista kipuitkua, lopetettiin aina jos itku alko ja kokeiltiin viikon pöäästä taas.. kunnes alkoi niitäkin kestämään.
kaikkihan nuo tipat sun muut ei myös sovi vauvoille.. ja voi kakkaamisen vaikeus myös johtua niistäkin.

Joo, välillä vaihdettiin Disflatyl Cuplatoniin, mutta ilmavaivat meni todella pahoiksi. Takaisin vaihdon jälkeen ilmavaivat taas helpotti. Voisikohan johtua niistä d-vitamiineista? Meillä Jekovit käytössä.

kävin katsomas mitä d-tippoja meil on (öhöm, huono muisti).. dee-tipat meillä käytös, ja niistä tuli alus kipeeks siis, mut en vaihtanut merkkiä, vaan sitkeesti kokeilin uudelleen viikonvälein.
meillä tuli suoranaista kipu-itkua aina 0-2 tuntia sen annon jälkeen.
en vieläkään anna niitä kuin 10 tippaa (ohjeis 12 tippaa) aloitin 3 tipalla muutaman päivän kun alkoi sopimaan ja lisäilin pikkuhiljaa..

teillä varmaan syöty jo 2 kuukautta niitä, että luulis et maha ois jo tottunu niihin..
ettei varmaan enää kannata lopettaa kai, en usko kyl et ne kakkaamiseen vaikuttais, tai mistä sitä ikinä tietää..
tosin kaikillehan ei sovi kaikki merkit/vesipohjaiset/öljypohjaiset..

jos mä jotain jättäisin pois niin disflatylit, eikös ne pilko ilmaa mahas tai jotain? jos niitä ei tarviskaan teillä..

Jumppaa me ollaan kyllä paljon harrastettukin ja toisinaan sen avulla se kakka on saatu tulemaan. Kyllä mä nyt teidän neuvoista rohkaistuneena otan sen luumun kokeiluun! Kiitos paljon neuvoista!! :)

On juu, aivan ihana! Hymyilee ja nauraa ääneen oikein kovasti!

Ja sitä kuumemittari kikkaa olen kyllä käyttänyt kaikkein pahimpina hetkinä. Se toimii aina, mutta kun en haluaisi totuttaa siihen. Varoittivat siitä jo sairaalassa.

Yhteistyössä