Vauvan vatsallaan pitäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Muisku78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Muisku78

Jäsen
07.11.2007
695
0
16
Meidän vauveli on 11 vko ja tässä hiljattain aloin miettiä että pitäsköhän häntä pitää enemmän vatsallaan.
Alusta asti sain jo synnärillä sellaisen käsityksen että ois hyvä nukuttaa kyljellään ... en tiä kuinka pitkään tarkottivat... ja niin olen tehnytkin. Tosin kääntyy selälleen aina siitä nukkumaan. Jossain vaiheessa vaan yhtäkkiä havahduin siihen etten edes ole pitänyt poikaa masullaan ja kokeilin sitä muutaman kerran silloin tällöin (n.1.5kk ikäsenä), mut alkoi itkemään melki heti. Tänään viimeksi koitin häntä leikkimatolla pitää masullaan, mutta ei viihdy sitten niin millään.
Yks tuttuni vaan käski pitää masullaan kun potee satunnaisia vatsavaivoja ja äitini juuri puhui että hän nukutti minua aina vallan mahallaan, vaunuissakin.
Onkohan siitä jotain haittaa esim. kehityksen kannalta kun en ole häntä pitänyt niin päin oikeestaan ollenkaan? Miten poika tajuaa edes yrittää kääntyä sitten jossain vaiheessa jos mitään halua ei edes ole olla mahallaan makaamssa? :/
Äh, olipa tää taas "tyhmä"kysymys, mut jotenkin vaan alko askarruttaan...

Meille terkka sanoi,että vatsallaan ei saisi nukuttaa vauvaa,mutta n.2kk ikäisenä pitäisi harjoitella vatsallaan oloa. Useita kertoja päivässä ihan pieniäkin hetkiä. Meillä tyttö ei aluksi viihtynyt yhtään vatsallaan ja terkka neuvoi että voi hyvin harjoitella niin että laitta pyyherullan vauvan alle niin että se tulee kainaloitten alta,näin vauva on oikeassa asennossa ja viihtyykin vähän pidempään vatsallaan. Meillä tyttö oppi niin vatsallaan olon ja vähän ajan päästä ei pyyhettä enää tarvittu 2viikkoa vajaa 4kk ikää oppi itse kääntymään masulleen ja nyt viihtyy jo ihan hyvin vatsallaan. =)

Meillä harjoiteltiin vatsallaan oloa puolimakaavan vanhemman rinnalla, siinä sai olla koholla niin oli vähän helpompaa - lattialla sitten tosiaan vähän kerrallaan, ettei pääse pieni tuskastumaan siitä turvallaan kyntämisestä.

Pakko vastata nopeasti, vaikka kotihommat odottavat! :laugh:

Olen pitänyt tyttöä jo alle 1kk ikäisenä päivittäin vatsallaan "jumppaamassa". Hänellä on ollut masuvaivoja ja tuo vatsallaan oleminen on auttanut niihin. Tyttö nosti päätään jo laitoksella ja on kannatellut päätään alusta asti yllättävän reippaasti. Hän selvästikin nauttii vatsallaan olemisesta ja haluaa päästä "treenaamaan" pään kannattelua ja kääntämistä. Sylissä rinnan päällä ns. puoli makaavassa asennossa hän haluaisi olla myös paljon (ja pystyasennossa sylissä kun siinäkin pystyy katselemaan maailman menoa), on halunnut olla jo ihan reilun viikon ikäisestä. Vatsalleen olen hänet laittanut nukkumaan nyt vajaa pari viikkoa (ikää pyöreästi 2kk). Kyljelleen minäkin tytön laitoin alkuun nukkumaan kuten laitoksella neuvottiin, mutta melko pian hän oppi kääntymän selälleen vaikka kuinka olisi yrittänyt tukea hänet sängyn laitaa vasten. Ja yöunet ovat muuten muuttuneet meillä levollisemmiksi kun laitan tytön vatsalleen nukkumaan. Kädet eivät silloin unissaan huitoessaan töki naamaa niin helposti miten sattuu. Muutenkin meillä tyttö ei viihdy oikein muualla kuin hoitopöydällä selällään hereillä ollessaan.

Ebba79 uskon lapsesi tottuvan vatsallaan olemisen vähitellen, pieni hetki kerrallaan.

Meillä vauva (1kk) tykkää olla paljon mahallaan. Suurimmaksi osaksi mahallaan oleminen on makaamista tai nukkumista äidin päällä :) Tykkäisi olla mahallaan myös esim. sängyllä. Meilläkin poika on yrittänyt alusta asti kannatella päätään niin tykkää olla.

Esikoinen tykkäsi nukkua vatsallaan, mutta en uskaltanut nukuttaa niin muuten kuin päikkärit keskellä olohuoneen lattiaa viltin päällä, että näin hänet joka hetki. Oli kyllä tosi liikkis peppu pystyssä koisiessaan.

Meillä ei nuku kyljellään enkä huomannut, että ihan vauvanakaan nukkui. Aina kääntyy selälleen. Sehän olis muka suositus, että kyljellään, että jos pulauttaa niin ei tukehdu siihen. Ei meillä ainakaan onnistunut mitenkään tyttöä "pönkätä" sänkyyn. Tyytyväisenä nukkuu selällään =)

Vatsallaan nukkumista ei suositella.

Nykyäänhän suositellaan vauvan nukkuvan selällään, tälläisen ojeen sain laitokselta kuukausi sitten (Kys). Ohjeistus on, että laitoksella nukutetaan vauva kyljellään, mutta kotiutumisen jälkeen selällään, uusien tutkimustulosten mukaan kuulemma vauvalle turvallisin nukkuma-aesento, vauvahan automaattisesti kääntää päänsä sivulle eli puklailut ei jää kurkkuun. Eli meillä pikkukakkonen nukkuu nyt uusien suositusten mukaan selällään. Outoa, että joillekin vielä suositellaan tuota kyljellään nukkumista. Tosin onhan tämä aika huvittaavaa, että parinkin vuoden välein nämä suositukset muuttuu.

Esikoisen aikana v. 2005 nukutettiin kyljellään, mutta meillä poika kääntyi automaattisesti jo 1kk iässä selälleen. Mahallaan esikoinen ei juurikaan viihtynyt, mutta ihan hyvin alkoi kääntymään, kun oli siihen kypsä; pitkään mielellään pötkötteli selällään ja kääntyi aina selälleen, kun hänet vatsalleen laitoin eli ei tarvi ap.n olla huolissaan.

Meidän tyttö "protestoi" myös alkuun kovasti vatsallaan oloa. Tytöllä oli 3 kk koliikki (josta nyt taustalta paljastunut myös maitoallergia). Itse havahduin tuohon vatsalla pitämiseen, kun neiti oli vajaat 2 kk ikäinen. Ei vielä kääntyillyt mitenkään. Kerroin neuvolassa, kuinka en ole kantamiselta, imettämiseltä ja heijaamiselta yksinkertaisesti ehtinyt pitää tyttöä lainkaan lattialla. Muistin, että olin kokeillut, mutta itku oli alkanut saman tien. Sanoivat neuvolassa, että ei hätää, oppii kyllä kropan ja pään hallintaa yhtä hyvin sylissä kuin lattialla ja että se syli on paras paikka lapselle tuossa iässä. Sanoi lääkäri, että pitäisi vaan "väkisin" pitää pieniä hetkiä kerrallaan vatsamakuulla lattialla, että itku vähenee siitä vähitellen. No en minä hennonnut toista siitä lattialla pitkiä aikoja huudattaa, joten aloiteltiin niin, että äiti makasi vieressä ja kuunteli kärsivällisesti, kun toinen kitisi/itki. Vaikka sanotaankin, että masuvaivoihin auttaa tuo lattialla makuu, niin meillä se ei toiminut. Näki tytöstä, että todellakaan ei siitä pitänyt eikä niitä ilmoja tullut ainakaan yhtään sen paremmin ulos kuin sylissä polven päällä tms.

Niin eli piti vaan sanomani, kaikki yhtä lailla kaikki sylissä tehtävät heijaukset ja paijaukset ja kääntämiset kehittävät vauvan koordinaatiota ja pään kannattelua yhtä lailla kun lattialla makuuttaminen. Itse harjoittelin tytön kanssa myös niin, että pidin tyttöä makuulla esim. rintakehän/vatsani päällä. Ja vaikka kovempaa alustaa suositellaan tuohon makuulla oloon, niin myönnän kyllä alkuun makuuttaneeni pehmeämmilläkin alustoilla, että olisi helpompi olla kipeän masun kanssa. Tyttömme on laitokselta lähtien kannatellut päätään hyvin, jos siinä ei probleemia, mutta kääntyilyt sitten menivät vähän myöhemmäksi, mutta tulivat ihan "normaalirajoissa".

Älä huoli Ebba79, olet toiminut ihan oikein. Nyt kun vähän lisäät pikkuisen vatsallaan oloa, niin kyllä hän kohta jo itseään nostelee ja kääntyilee. Ja kyljellään nukuttaminen ollut oikea tapa. Meilläkin nukutettiin kyljellään, josta oppi itse oikeaan, selällä nukkuma-asentoon, jossain vaiheessa (koliikkiäidin muisti ei nyt riitä tarkempaan tietoon koska :laugh: )

Meidän esikoinen ei viihtynyt vatsallaan ollenkaan, joten en pitänyt, kunnes sitten kuin hän alkoi kääntyillä ja liikkumaan. Ihan oppi hyvin kaikki silti, 11kk rupesi kävelemään. Toinen lapsi sitten aika pian viihtyi vatsallaan, muttei varmaan noin pienenä kuin sinun vauvasi on. Toimitte, miten hyvältä tuntuu, kyllä ne siitä sitten yksilölliseen tahtiin kehittyy. Jatkuvasti ei sitterissä tietenkään kannata pitää, mutta ymmärsinkin että oletkin pitänyt jo lattialla.
Vatsallaan olen nukuttanut silloin kuin vauva itse osaa kääntyä ja kääntää pään sivulle. Yleensä vauvat noin 6kk paikkeilla itse alkavat nukkua vatsallaan. Pienempänä hyvä pitää kyljellään tai selällään, kylkiasento ei aina pysy, halutessa voi peitolla tai tyynyllä tukea selästä.

Ei täälläkään lattialla haluta olla masullaan, samantien kampeaa kyljelleen ja selälleen. Hoitopöydällä saattaa väliin olla masullaan ja aikuisen mahan päällä. Päätä kannatti jo laitoksella ja vähitellen opetellaan masulla oloa. Alussa ei millään halunnut olla selällään nukkuessa, nyt 2kk usein itse kääntyy nukkuessaan. Laitoksella ei puhuttu mitään selällään nukuttamisesta ja asennon vaihosta kotiuduttua.

Yhteistyössä