Vauvan vaatteet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pestäänkö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pesin aivan kaikki vaatteet niin äp:n, ostetut kuin kaverilta lainatut. Äp:n toppapukua ja makuupussia en pessyt. Siis meidän vauva syntyi viime syksynä.

Ja pesin vaatteet vauvoille tarkoitetulla pesuaineella. Nyt pesen pojan vaatteet meiän vaatteiden kanssa ja käytän miniriskiä tms. pesujauheena.

Mieheni täti myy pesuaineita (Tupperware tyyliin) häneltä ostin sitä pesuainetta on jenkkiläistä, hyvää ja riittoisaa.
Pesin sillä ainoastaan pojan vaatteita ja vieläkin siitä yhteen koneelliseen sais, poika nyt 8kk.
Merkki on SA8 baby... tuolla merkillä muitakin pesuaineita. Mutta ihan hyvin käy nuo hajusteettomat pesupulverit ja huuhteluaineet.

Itse pesin kaikki, niin peitot kuin vaatteetkin, äitiyspakkauksessa olleet sekä lainatut ja ostetut. Silitin kaikki pesun jälkeen.
Ostin kaupasta MiniRisk color pulveria. En ole käyttänyt huuhteluainetta, vielä ainakaan. MiniRiskissä ainakin lukee, että vauvapyykille tarkoitettu.
Itse pohdin myös että mitä ainetta sitä ostaisi. Olen kyllä tosi tyytyväinen MiniRiskiin. Minusta se tuoksuu hyvälle, vaikka siis on hajustamatonta. Ja ainahan voi sitten vaihdella merkkiä.

En ole pessyt enkä aiokkaan pestä. Olen jo toistamiseen raskaana ja en tehnyt sitä ensimmäisenkään kohdalla ja ei siitä mitään seurannut. Jokainen tekee tyylillään mutta ei missään sanota että ne on pestävä. Eihän sitä omia vaatteitakaan pestä kaupasta kun ostetaan ennen ku niitä on käytetty. Tai ehkä joku pesee...
Joku alkaa varmaan puhua allergioista ja vauvan ihon herkkyydestä yms... Meillä pestään kaikkien pyykitkin samalla pesu aineella ellei allergioita ilmene. Liika yli huolehtivaisuus voi olla myös pahasta ja heikentää vastustus kyvyn saantia... Siis painotan nyt että ei siinä mitään väärää ole jos pesee ja et millä pesee mut sanoin vaan miten itse teen.

Uusista vaatteista pesin suoraan iholle tulevat vaatteet eli bodyt ja puolipotkarit. Harsoliinat ja vuodevaatteet pesin myös, jotta eivät olisi niin kovia.
Eihän niitä pakko ole pestä...varmasti kun päälle laittaa tai harsoliinan ottaa käyttöön, niin samana iltana saa maitopukluisena jo laittaa pesuun ;)
Pesuaineena BioLuvilin nestemäinen hajusteeton pesuaine ja laitan vähäsen huuhteluainetta, merkiltään Comfort Pure.

en tiedä onko aina tarpeellista, mutta minä pesen kaikki uudet vaatteet omat ja lasten ennen käyttöä. ihan vaan siksi et se haju lähtee pois mikä niissä on.

Ovatko kaikki ihan vainoharhaisia ? Miksi ihmeessä uusia vaatteita tarvitsisi pestä ? Ja mikä ihmeen haju niissä on mikä pitää saada pois ? Ainakaan minun nenääni mikään uusi vaate ei haise... Tässä on ilmeisesti taas jotain mammahysteriaa ilmassa ja näin tuotetaan kaikkiin vieraisiin aineisiin tottumattomia allergikkolapsia.

Olen kaikki nyytin vaatteet pessyt, olivatpa ne ostettuja tai saatuja. Tosin syynä on lähinnä ollut muun vaalean pyykin vähyys (täytyyhän vaaleat rintsikat saada puhtaiksi :)), eikä niinkään hysterisointi. Kukin taplaa tyylillään x)

-sametti rv 38+6

ei täsä tarvi olla hysteerinenkään, mutta ite en vaan voi laittaa mitään päälle jos en ole pessy niitä vaatteita. iho on aivan punasen kirjava ja kutisee joka paikkaa.et täytyy niissä jotain olla mitä minun iho ei kestä. ja minun nenään ne kans todellakin haisee................

joten minä pesen kaikki vaatteet, etenki vauvvan.et turhaa sinä nanna siinä alat vaahtoon ja ärsyttään muita.jätä sinä pesemättä jos siltä tuntuu.

Vaatteissa on jotaki aineita (""myrkkyjä""), siis ostetuissa. Joku tuttava oli töiden puolesta käynyt jossakin (on aikaa, enkä muista missä) jossa oli koko prosessi näytetty, ja sanoi että siitä lähtien kun näki sen homman, hän pesi aina vaatteet ennen käyttöä.
Ja minustakin ne haisee, käsittely ym. varmaan tekee sen.

Ja itse pesen näin ensimmäisen kerran (eli odotusaikana) siksi, että vastasyntyneen iho on kuitenkin herkkä. Siksi myös hajustamattomilla aineilla.
Tulevaisuudessa en varmaankaan esim. silitä jokaista vaatekappaletta, ellei ole allergioita. Ei varmaan edes joutaisi. :)

Mutta jokainen tekee kuten haluaa. Vauvatkin ovat erilaisia, kaikkien iho ei ole esim. niin arka kuin toisten ja kestävät paremmin, ja taas joissakin tapauksissa on pakko pestä ja silittää joka kerta kun iho ei kestä. Joten kukin tyylillään.

Tottakai kaikki vaatteet pestään ennen käyttöön ottoa. Ei tulis mieleenkään laittaa päälle pesemättömiä vaatteita saati sitten pienelle vastasyntyneelle.. Ja noista allergioista, meidän erikoisella ei ole mitään allergioita vaikka vaatteet onkin aina pesty ja hyvin pidetty yleisestä hygieniasta huolta. Mun mielestä täytyy olla melko laiska jos ei edes vauvan vaatteita viitsi pestä, kun konehan sen suurimman työn hoitaa. T.Rusina 35+4.

Itse inhoan kaikkea hysteerisyyttä, mutta siitä huolimatta pesin kaikki vauvan vaatteet ja petivaatteet lukuunottamatta toppa-asua.

Itse olen saanut lakanoista näppyjä, kun en pessyt niitä ennen käyttöönottoa. Minulla ei ole allergioita, mutta herkkä iho. Koskaanhan ei tiedä kuinka herkkä hipiäinen se tuleva vauveli on.

En kyllä käsitä miksi aikuisen ihmisen vaatteet pitäisi pestä ennen käyttöönottoa??? En tiedä ketään, joka näin tekisi. Ihan järjetöntä laittaa uusi vaate, pyyhe tms. pesuun heti. Sitten tilanne on toinen jos todella on niin herkkäihoinen tai allerginen, että saa jotain oireita.

Vauvan vaatteet on sitten vähän toinen juttu. Pesen ehkä myös suoraan iholle tulevat vaatteet, sillä koskaanhan ei tiedä onko vauva allerginen vai ei. Ennemmin kyllä luulen, että vauvan iho ei kestä kovia pesu-/ja huuhteluaineita kuin uusia vaatteita...

En ole vielä pessyt, kun vaavin pitäisi syntyä vasta lokakuun alussa, mutta olen ajatellut pestä liinavaatteet ja vaatteet, jotka tulevat ihoa vasten. Ainakin omassa käytössäkin uudet pesemättömät lakanat ovat inhottavan kovat ja tuoksuvat jollekin ikävälle käsittelyaineelle.

Tuskinpa kukaan mitään suurempia allergioita saa pesemättömistä vaatteista, mutta haluan tietää, mitä vauvan ihoa vasten on, ettei tule turhaa ärsytystä.

Kyllähän liinavaatteet tulee aina pestä ennen käyttöä, koska kankaat käsitellään erilaisilla kemikaaleilla värjäyksen ja vaatteen valmituksen yhteydessä. Niihin tulee sellainen hylkivä pinta, että esim pyyhkeet eivät edes kuivaa kovin hyvin ennen kuin ne on pesty. Esim lakanoissahan nukutaan viikko kaksikin kerraallaan, en ainakaan itse halua noita kemikaaleja vastoin omaa ihoani niin pitkäksi aikaa. Haisevatkin pahalta.

Vaatteita en ole itse pessyt paitsi alusvaatteet, toki allergikkojen kannattaa pestä kaikki. Vauvan vaatteet aion pestä kerran.

Samaa mieltä. Kyllähän lakanat kannattaa aina pestä ennen käyttöönottoa koska niissä on vaikka minkälaisia käsittelyaineita. Saatan muistaa väärin, mutta taitaa joissakin lakanapakkauksissakin olla suositus tuosta pesemisestä.

Mitä tulee lapsen vaatteisiin, niin itse aion kyllä vaatteet pestä ennen käyttöönottoa. Jos ajatellaan tuon vaatteen koko ""elinkaarta"" kankaasta kaupanhyllylle, niin ei voi koskaan tietää mimmoisissa oloissa kankaita on säilytetty varastoissa, tehtaissa vaatteet on saatettu heittää lattialle, pölyisiin koreihin jne. Ennenkuin vaate on tuotu esim. Aasiasta lähi H&Mn, on vaatetta jo siinä vaiheessa kosketellut aika moni ihminen enemmän tai vähemmän hygienisillä käsillään ja sama jatkuu kaupassa. Ja loppujenlopuksi ei voi tietää mitä aineita vaatteen värjäyksessä tai viimeistelyssä on käytetty. En ole mikään ""pöpöpelkoinen"", mutta vauvalle haluan puhtaat, hyväntuoksuiset vaatteet. Omia uusia vaatteitani en pese.

Jos ajatus siitä, että tekstiileissä voidaan käyttää jotain ihoa ärsyttäviä aineita on vieras, kehoitan kasvattamaan yleissivistystä esim. lukemalla tätä:
http://www.finatex.fi/html/pdf/TY33.pdf

Pikaisesti vilkaisemalla kyseisessä tektissä mainittiin esim. että vaikka Suomessa ja EU:ssa karsinogeenisten (=syöpää aiheuttavien) väriaineiden käyttö on kiellettyä, ei niitä sisältävien tekstiilien maahantuonti muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ole kiellettyä. Eli jos tapana on ostella vaatteita esim. Henkasta ja Maukasta, kannattaisi vaatteet varmaan ainakin pestä. Väriaineet eivät toki lähde edes pesussa, joten....

Oletkos Minni huomannut, että uudessa pyyhkeessä ei ole imukykyä, jos sen ottaa suoraan kaupanhyllyltä käyttöön? Pyyhe pitää pestä ilman huuhteluainetta, niin sitten se vasta rupeaa imemään kosteutta. Että se siitä järjettömyydestä.

Olen kyllä jo kauan miettinyt, että vasaileeko näihin viesteihin aina samat hysteerikot vai mistä tätä vainoharhaista porukkaa riittää....? Mustakin tuntuu aika käsittämättömältä tämä aikuisten uusien vaatteiden pesu, samoin pyyhkeiden pesu, ja moni muukin asia josta täällä hysteerisesti kirjotellaan. Vaikeeta on elämä. Mut me varmaan mun tuttavapiirin kanssa kaikki kuollaankin syöpään tai tapahtuu jotain muuta kauheeta, kun ollaan näin vastuuntunnottomia=) siis aivan vapaasti, keittäkää vaikka kaikki mihin ihonne koskee;)))

Kyllä minä ainakin tulen pesemään vauvani vaatteet.
Kuten myös pesen esim. pussilakanat ennen käyttöä( tärkki haisee ikävälle ja on kovan tuntuinen!)

Kuten myös pyyhkeet pesen ennen käyttöä...ei huvita pesun jälkeen kuivautua pyyhkeeseen joka on pyörinyt useiden ihmisten käsissä ja ties vaikka lattioilla, että näin.

Ja pikkuhousutkin kyllä pesen ennen ekaa käyttöä.
Ei ole kyse hysteriasta, vain silkasta järjenkäytöstä!

moi. minä pesin kaikki vaatteet äitiyspakkauksesta, kaupasta ostetut ja petivaatteet myös. en pessyt haalaria ja makuupussia. minulla on astma ja herkkä iho joten onhan se ihan mukavaa pestä vaatteet varmuuden vuoksi.

Ei tarvii olla hysteerikkö pestessään kaupasta ostamat tai saadut vaatteet/pyyhkeet/lakanat. Toisekseen lukekaapa joskus pesulappuja, niin saatatte yllättyä siellä lukeekin että pyyhkeet/lakanat tulee pestä ennen käyttöön ottoa. Maalaisjärkeäkin voi käyttää =))

Hei! Itse pesen kaikki vauvanvaatteet, oli ne sitten ostettu, äp:sta tai käytettyinä saatuja. Vauvan iho on herkkä. Eihän niistä välttämättä mitään tule mutta ei siitä haittaakaan ole jos ne pesee ennen käyttöönottoa.

Vauvalle voi käyttää pesuaineena miniriskiä tai lv:tä.

Itselle ostamiani vaatteita en pese ennen käyttöönottoa.