Vauvan univaikeuksista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Himpula"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Himpula"

Vieras
Täällä tunnin taistelun uuvuttamana lueskelin tassuhoito-ohjeita hankalasti nukahtaville vauvoille ja taaperoille. Aloin ihmetellä yhtä asiaa: lähes kaikissa aihetta sivuavissa jutuissa puhutaan siitä kuinka lapsi pelkää, kokee eroahdistusta jne, ja siksi huutaa sängyssä eikä nuku.

Jos en aivan surkeasti tulkitse oman lapseni tunnetiloja, meillä ei näyttäisi olevan kyse pelosta nukahtaa ilman aikuisen seuraa, vaan siitä että 9 kk vanha poika ei malta mennä nukkumaan. Hän on oppinut nousemaan seisomaan ja on kiihkeässä tutkimusmatkailijaiässä. Hän esimerkiksi tuntuu kujeilevan, nousee aluksi virnuillen pystyyn sängyssä. Lopulta hän näyttäisi suuttuvan kun tulee tuhat kertaa selätetyksi eikä saa tahtoaan läpi. Sitten alkaa hurja kirkuminen joka on mielestäni selkeästi enemmän uhmaavaa ja äkäistä kuin pelokasta tai ahdistunutta.

No, tassuhoito tepsii meidän suloiseen villikkoonkin, ja lopulta puoli kymmeneltä meilläkin simahdettiin hiki otsalla kaikesta riehumisesta ja infernaalisesta raivoamisesta.

Onko muilla kokemusta iltasirkuksesta jonka päätähtenä on riehakas reilusti alle vuoden ikäinen klovni joka muuttuu äkäiseksi pippuripakkaukseksi?

Voi se lapsi silti pelätä ja olla ahdistunut; hän vain on oppinut sellaisia sosiaalisia sääntöjä, että klovnin temppuilulla saa enemmän huomiota.

Minusta on kovin lyhytnäköistä pakottaa virkeä lapsi nukkumaan. Miksette anna mennä sitten kun väsyttää? Ei sitä ennen ole mitään tarvetta mennä nukkumaan. Ja miksei voi nukahtaa syliin tms turvalliseen paikkaan?

Joo, kyllähän se tuttua oli jossain vaiheessa. Itse en kylläkään monesti lähtenyt siihen hommaan mukaan, kun lapsi ei kerran päässyt pinnasängystä pois. Jonkin aikaa saattoi leikkiä sälekaihtimilla tai muuta mukavaa, yleensä kylläkin melko hiljaa ja "kiltisti". Melkein aina meni sitten itsekseen nukkumaan 15-20min. kuluessa..

Meinaatko että 9 kk ikäinen osaa pelata sosiaalisilla säännöillä? No, voi ehkä osatakin, mutta kun hetkeä aijemmin on kurkkinut uteliaana huonettaan ja yrittänyt lähteä konttailemaan sängyssään, en oikein ole vakuuttunut pelokkuudesta. Vannomaan en tietenkään mene.

Joskus olen ottanutkin lapsen takaisin seuroihin jos ei ole vaikuttanut tarpeeksi väsyneeltä tavalliseen nukkumaanmenoaikaansa, mutta tänään oli krätyinen ja tosiaan melkein nukahti tissille hetkeä aikaisemmin. Sitten tapahtui ihmeellinen piristyminen.

Monissa uniohjeissa neuvotaan että ei kannata nukuttaa tissille tai syliin, vaan lapsen olisi hyvä olla hereillä kun menee omaan sänkyyn, jos siis nukkuu omassa sängyssä. Eikä lasta jätetä meillä huutamaan itsekseen. Mutta kun hän äheltää itsensä pystyyn vaikka istun vieressä ja yritän pidellä kädestä tai silitellä. Kyse näyttäisi olevan uusien taitojen tuomasta levottomuudesta. Siksi ihmettelen tuota pelokkuusmantraa jota hoetaan tällaisten ongelmien kohdalla.

[QUOTE="jep";24035022]Joo, kyllähän se tuttua oli jossain vaiheessa. Itse en kylläkään monesti lähtenyt siihen hommaan mukaan, kun lapsi ei kerran päässyt pinnasängystä pois. Jonkin aikaa saattoi leikkiä sälekaihtimilla tai muuta mukavaa, yleensä kylläkin melko hiljaa ja "kiltisti". Melkein aina meni sitten itsekseen nukkumaan 15-20min. kuluessa..[/QUOTE]

Meillä kirkuu ja raivoaa pää punaisena jos ei saa tulla pois sängystä puoli kymmeneltä illalla. Lietsoo itsensä hysteeriseksi kolmessa minuutissa. Pakkohan sinne on mennä rauhoittelemaan.

No, terveisiä sirkuksesta taas. Tänään nukutettiin vasta 22.30 kun eilen oli niin huono menestys aikaisemmin. Alkoi samalla tavalla eli havahtui puoliunesta maidon jälkeen omassa sängyssä, rupesi kirkumaan ja nousi pystyyn. Nyt älysin alunperinkin laittaa vain pienen T-paidan ja ikkunan auki. Lapsi kuukahti onneksi aika pian, mutta ehti kyllä aloittaa aika voimallisen protestin. Voi olla että on hampaita tulossa kun on ollut tavallista äksympi muutenkin.

Ihme juttu, aijemmin nukkumaan meneminen on ollut aika helppoa, on "laulanut" itsensä uneen, joskus äitynyt vähän itkemään jolloin olemme menneet hetkeksi silittelemään. Mutta nyt kun on uusia taitoja, ei malttaisi millään. Samat haasteen myös päikkäreillä, ja maito ainoa millä taintuu. Taitaa tulla aika tuskaa jos meinaan loppukesästä lopetella imetystä. Huoh...

Kiitos kaikille kommentoijille.

Mun vauvalla havaittavissa samanlaista käytöstä nyt, kun on oppinut nousemaan kunnolla pystyyn. Ei millään malttais alkaa nukkumaan, tykkää vaan myllätä sängyssä ja nousee koko ajan ylös. Aina oon vaan sitten kipannut takas petiin ja tissille nukuttanu ihan vaan siksi, että pääsen niin helpommalla. Tosin tyttö ei välillä malttais edes maidolle nukahtaa, vaan kiemurtelee ihan uskomattomiin asentoihin ilman että ote rinnasta kertaakaan irtoaa...Siihen kyllä sitten aina lopulta rauhoittuu. Illalla tosin joudun usein pari-kolme kertaa käydä tyrkkäämässä heränneelle vauvalle tissin suuhun, mutta hän kyllä siihen nukahtaa ihan minuutissa uudelleen. Oon kyllä välillä miettiny, että jospa yrittäisi opettaa vauvan nukahtamaan itse, mutta jotenkin se huudattaminen (sitähän se tulis olemaan, vaikka vieressä olisinkin) ei tunnu oikealta, ja varsinkin kun kuitenkin tissille rauhoittuu yleensä lopulta. Mun tyttöni on kyllä niin pieni vielä, että eipä tässä mitään kiirettä.

Lisäys vielä, että vauva nyt siis 10 kk ikäinen. :)

Viimeksi muokattu:
Nukuta tissille jos se kerta toimii, ei tarvitse tehdä asioista hankalia :)

Niin siis et tainnut lukaista kunnolla: vauva ei nukahda tissille, vaan on puoliunessa mutta havahtuu sänkyyn siirrettäessä. Ja en ole lopettamassa imetystä nyt vaan loppukesästä kun lapsi täyttää vuoden ja valmistaudun töihin paluuseen isän jäädessä kotiin. Nyt jo lapsen kiinnostus tissiä kohtaan on välillä päivisin verrattain laimeaa, yöllä on toinen ääni kellossa.

Mun vauvalla havaittavissa samanlaista käytöstä nyt, kun on oppinut nousemaan kunnolla pystyyn. Ei millään malttais alkaa nukkumaan, tykkää vaan myllätä sängyssä ja nousee koko ajan ylös. Aina oon vaan sitten kipannut takas petiin ja tissille nukuttanu ihan vaan siksi, että pääsen niin helpommalla. Tosin tyttö ei välillä malttais edes maidolle nukahtaa, vaan kiemurtelee ihan uskomattomiin asentoihin ilman että ote rinnasta kertaakaan irtoaa...

Hih, samanlainen (ja saman ikäinen) pikku akrobaatti siis teilläkin. Meillä pää kääntyy välillä tissi suussa ja konttausasentoonkin lupsutellessa voi näemmä kiivetä. Arvatkaa onko kivaa, au au :D !

Mä olen nukuttanut meidän 1,5v:n tissille ja imetyksen loputtua syliin. Ei tarvi taistella nukkumaan menon kanssa. Kannan sänkyyn kun on nukahtanut ja sieltä herää tyytyväisenä yleensä aamulla vasta. Joskus saattaa yöllä tarvita tuttia tai kysellä äitiä. Annan tutin tai sanon jotain, jos ei riitä pidän hetken kädestä. Helppoa ja vaivatonta.

Jos herää sänkyyn vietäessä eikä jatka uniaan on todennäköisesti nukkunut sylissä liian kauan. Tai sitten liian vähän aikaa. Sänkyyn vienti sujuu kyllä kun löydät oikean ajan. Unipussi oli meillä hyvä tuossa iässä, silloin ei havahtunut niin helpolla kun ilman pussia sänkyyn vietäessä.

Minun mielestäni unikoulut ovat lapsen kiusaamista. Lapset ovat koulukypsiä yleensä vasta siinä seitsemän ikävuoden kieppeillä. ;)

Yhteistyössä