vauvan ulkoilu pakkasella???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "muru"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"muru"

Vieras
hei jelppikää mammat tietämätöntä!
mulla on 4 kk ikäinen vauva ja ollaan lähössä reissuun tonne lapin suuntaan, kaupunkiin siis kyllä ihan, ei mihinkään jänkhälle. on luvattu n. -20 asteen pakkasia.

kuinka pitkiä aikoja 4 kk ikäistä voi pitää ulkona vaunuissa esim. tuollasessa -20 asteen pakkasessa? mitä vaaroja liian pitkässä ulkoilussa on, paleltumat niinkö? ja entä sitten jos on -30 astetta...?

olen ymmärtänyt että vastasyntyneen kanssa pitää olla tosi varovainen ja totuttaa ihan pikkuhiljaa pakkaseen, mutta kun tämä muksu on syntynyt kesällä ja kelit on pikkuhiljaa kylmennyt eikä ole enää mikään vastasyntynyt niin luulisi että kestäisi nukkua päiväunet (2-3 h) vaunuissa -20 asteen pakkasessakin. vai olenko ihan väärässä????

Vauva esim. äp-pakkauksen makuupussin sisään ja viltti siihen päälle, ja sitten toinen viltti vaunun suuaukon päälle (ei haittaa vaikka olisi koko vaunujen päällä) ja hyvin pärjää!

neuvolan ohjeen mukaan alle -10 asteessa ei lasta saisi nukuttaa ulkona, syynä en ennemminkin keuhkot kuin nuo paleltumat. Mutta jos laitat vaunujen kuomun päälle viltin ja vaunuihin lämpömittarin niin varmaankin vauvasi voi nukkua tuon 2h -20 asteessa. -30 en veisi ollenkaan edes käymään jos ei ole ihan pakko

Vauva esim. äp-pakkauksen makuupussin sisään ja viltti siihen päälle, ja sitten toinen viltti vaunun suuaukon päälle (ei haittaa vaikka olisi koko vaunujen päällä) ja hyvin pärjää!

Jatkan vielä, että näin meillä on vaunuiltu ja nukuttu päikkärit -30 asteen pakkasessakin. Pohjoisen pakkanen on kumminkin aivan erinlainen kuin etelän pakkanen: etelän pakkanen on meren takia kostea ja tunkeutuu joka paikkaan, kun taas pohjoisen pakkanen on kuiva ja jopa ihan miellyttävä. :)

öö...pue samalla lailla kuin itsesi ja lämpöpussi päälle, suojaa vedolta esim. harsolla tai paksummalla viltillä ja seuraa vauvan lämpöä. kyllä ulkoilla voi ja ulkona nukkua kun on suojautunut oikein!

Itse olen pitänyt pakkasrajana -15 vauvalla.. riippuu hirveästi kyllä siitäkin, että tuuleeko ja millainen ilmanala muutenkin on. Vaikuttaa siihen kylmyyteen muukin kuin pakkaslukema.. mutta alle -20 on meillä isommillakin sellanen, et mieluummin ollaan sisällä.

kiitos vastauksista...
tyhmiä kysymyksiä riittää: jos vaunun "suuaukon" sulkee paksummalla viltillä (tällä hetkellä mulla on ollut siinä vain harso verhona) niin eikö vauvalta lopu happi siellä vaunuissa?

meillä kun ei ole autoa, ei täällä kotipuolessa eikä tuolla reissussakaan käytettävissä niin meidän on pakko kyllä ulkoilla kovillakin pakkasilla edes sen verran että siirrytään paikasta a paikkaan b. neljän seinän sisällä jumiminen ei innosta...varsinkin kun lähetään tonne pohjoseen kylästelemään nimenomaan ihmisten luona...

[QUOTE="muru";22507783]kiitos vastauksista...
tyhmiä kysymyksiä riittää: jos vaunun "suuaukon" sulkee paksummalla viltillä (tällä hetkellä mulla on ollut siinä vain harso verhona) niin eikö vauvalta lopu happi siellä vaunuissa?

.[/QUOTE]

mä oon jättäny reunaan sellaisen pienen reiän, josta ilma pääsee vaihtumaan

Anteeksi, että tuun tähän väliin huutelemaan, mutta asiaan löyhästi liittyen: Mites kylmällä voi vauvaa kuljettaa kantorepussa? Meidän 3½kk vauva kun ei yhtään tykkää olla vaunuissa, repussa viihtyy huomattavasti paremmin. AsutaanHelsingissä, asteita tällä hetkellä -7 ja ainahan täällä jonkin verran tuulee myös. En oo siis tänään vielä uskaltautunt ulos, mutta mitä ihmettä puen tytölle päälle jos lähdettäisiin lenkille, ettei palellu?

[QUOTE="mutsi";22507900]Anteeksi, että tuun tähän väliin huutelemaan, mutta asiaan löyhästi liittyen: Mites kylmällä voi vauvaa kuljettaa kantorepussa? Meidän 3½kk vauva kun ei yhtään tykkää olla vaunuissa, repussa viihtyy huomattavasti paremmin. AsutaanHelsingissä, asteita tällä hetkellä -7 ja ainahan täällä jonkin verran tuulee myös. En oo siis tänään vielä uskaltautunt ulos, mutta mitä ihmettä puen tytölle päälle jos lähdettäisiin lenkille, ettei palellu?[/QUOTE]

kantorepussa raajat paleltuu!

[QUOTE="muru";22507783]kiitos vastauksista...

meillä kun ei ole autoa, ei täällä kotipuolessa eikä tuolla reissussakaan käytettävissä niin meidän on pakko kyllä ulkoilla kovillakin pakkasilla edes sen verran että siirrytään paikasta a paikkaan b. neljän seinän sisällä jumiminen ei innosta...varsinkin kun lähetään tonne pohjoseen kylästelemään nimenomaan ihmisten luona...[/QUOTE]

Kun "heittää" viltin siihen päälle, eikä laita ns. tiukasti siihen suuaukon päälle, ilma vaihtuu mutta pysyy silti lämpöisenä.
Kerrankin testasin kun ulkona oli -25 ja vauva nukkui päikkärit vaunuissa, vaunujen sisälämpötila oli -9. :)

kantorepussa raajat paleltuu!

Ihanko väistämättä, vaikka mitä olisi päällä? Eilen oli ainakin varpaat ihan lämpimät kotiin tullessa, mutta pakkasta olikin vain -3. Päällä oli body, sukkikset, fleecepuku, sukat, villasukat, äp:n toppatöppöset ja tumput sekä villainen kypärämyssy ja paksu villapipo ja huppu. Mitä jos lisäisin vielä villakerroksen kaikkialle? Tiedän olevani vähän uusavuton, mutta eka lapsi kysessä niin ei ole kokemusta.

[QUOTE="mutsi";22507900]Anteeksi, että tuun tähän väliin huutelemaan, mutta asiaan löyhästi liittyen: Mites kylmällä voi vauvaa kuljettaa kantorepussa? Meidän 3½kk vauva kun ei yhtään tykkää olla vaunuissa, repussa viihtyy huomattavasti paremmin. AsutaanHelsingissä, asteita tällä hetkellä -7 ja ainahan täällä jonkin verran tuulee myös. En oo siis tänään vielä uskaltautunt ulos, mutta mitä ihmettä puen tytölle päälle jos lähdettäisiin lenkille, ettei palellu?[/QUOTE]

Kääri vauva kantorepun kanssa vilttiin? Tai sitten äidille niin iso toppatakki että vauvan saa sinne sisälle. :)

[QUOTE="mutsi";22508034]Ihanko väistämättä, vaikka mitä olisi päällä? Eilen oli ainakin varpaat ihan lämpimät kotiin tullessa, mutta pakkasta olikin vain -3. Päällä oli body, sukkikset, fleecepuku, sukat, villasukat, äp:n toppatöppöset ja tumput sekä villainen kypärämyssy ja paksu villapipo ja huppu. Mitä jos lisäisin vielä villakerroksen kaikkialle? Tiedän olevani vähän uusavuton, mutta eka lapsi kysessä niin ei ole kokemusta.[/QUOTE]

oho, unohtui mainita, että toppapuku tietysti päällimmäissenä...

Äitiyspakkauksen makuupussilla ei tee mitään kun lämpötila pakkasen puolella! Testattu on. Kunnon lämpöpussi, alle vauvalle bodyn ja housujen lisäksi villahaalari, päälle talvihaalari. Sitten vasta voi kuvitella nukuttavansa alle -10 asteen. Menkää itse jonkun vanupussin sisään ulos nukkumaan pakkasella, voin kertoa että kylmä tulee..

[QUOTE="Ratiritiralla";29455690]Äitiyspakkauksen makuupussilla ei tee mitään kun lämpötila pakkasen puolella! Testattu on. Kunnon lämpöpussi, alle vauvalle bodyn ja housujen lisäksi villahaalari, päälle talvihaalari. Sitten vasta voi kuvitella nukuttavansa alle -10 asteen. Menkää itse jonkun vanupussin sisään ulos nukkumaan pakkasella, voin kertoa että kylmä tulee..[/QUOTE]

Ihan hyvin se toimii lisälämmikkeenä mutta eihän se tokmpqkkasella yksin riitä. Vauvalla oli tänään villapuku ja äp toppahaalari. Käärin vauvan ensin villapeittoon ja laitoin äp makuupussin sisään. Vauva oli hikinen kun tultiin sisään vaikka on -15. Villahaalarin olisi siis voinu jättää pois.

Niitä on olemassa takkeja suunniteltuna kantoliinoille, että mahtuu. Googleta vähän niin löydät. Siellä lapsen on hyvä ja lämmin olla äidin lähellä. Toki tuosta hengitysilmasta en tiedä.

Yhteistyössä