Vauvan tarvikkeet

Heips

Täällä on jo varmaan useasti tästäkin keskusteltu, mutta laitetaanpas vielä kerran, nyt on on itsellekin ajankohtainen asia =) eli mitä tarvikkeita kannattaa hankkia ennen vauvan syntymää?

Meillä on nyt yhdistelmävaunut ja pinnasänky suurimmista hankinnoista valmiina. Lisäksi tietysti turvakaukalo, hoitopöytä/-taso, amme...

Mitäs muuta, esim. kaikkia voiteita ym. muuta tarpeellista?

Mitä vaippoja suosittelette vastasyntyneelle?

Minkä kokoisia vaatteita olette ostaneet? Itse olen ostanut vasta ns. kotiintulovaatteet, kaikki 56cm. Pitkähihainen body, myssy, fleecepotkarit ja takki.

Kiitos kaikista neuvoistanne, taas kerran :flower:
 
Heips!
Jos otit äitiyspakkauksen niin siinähän jo jotain tavaraa tulikin:
- kynsisakset
- kylpylämpömittari
- lasten rasva
- lelu
- harja
- vaatteita
- vähän vaippoja
muuta sit tarvis vielä:

- talkkia
- vanupuikkoja
- tuti
- tutipullo ( varulta )
- korvikemaito ( varulta ) jos ei maitoa heti tule on edes jotain ruokaa...
- lisää vaatteita, muutama 56 cm ja loput sit jotain 62 ylöspäin
- puhdistuspyyheitä ( meillä oli paljon käytössä kylässä ym.)
- vaippoja ( liberot on ihanan pehmeitä, mutta pampers imee kyllä paremmin ihan sen löysän kakan...)
- joku soittorasia vois olla kans kiva

Täällä myös la heinäkuussa =)
 
Miimari harmaana
Septidin puhdistusainetta sillä voi putsata navan(jos esim tulehtuu)eikä se kirvele.Ja jos haluat niin voit ostaa myös vaikka natusanin kylpyöljyä jota laittaa pikkusen kylpyveteen,varsinkin jos iho meinaa kuivua ja saahan siinä hyvän tuoksun =) Tosin eihän niitä vauvoja heti alkuun ees tarvi ku harvoin kylvettää n.kerran viikossa.Perunajauhoja jos vauvan takapuoli alkaa punoittaan jossakin vaiheessa ja se on parempaa ku talkki.Ite oon aina käyttäny vaan perunajauhoja =) Ja nuo kynsisakset ym.löytyy sitten äitiyspakkauksesta jos sen siis otat =)
 
Itse aion edellisten lisäksi hommata keittosuolaliuosta apteekista, vauvan tukkoiseen nenään.. On meillä ainakin ollut tosi tarpeellinen ja kätevä heti ensi metreillä..

Sitten noista vaipoista.. Meillä ei käynyt liberot, eikä pampersit, mutta muumivaipat kävivät.. Joten en ostaisi niitä ennalta kovin paljoa, ennen kuin näkee mitkä ovat vauvan pyllylle parhaimmat..

Sitten tuli mieleen muovisuoja pinnasänkyyn, ettei mene patjat ja petarit aina ylivuodon sattuessa likaiseksi..

Äippäpakkauksesta saa kyllä paljon, mutta jollet sitä ottanut, niin muista kylpymittari ja kynsisakset sekä harja ainakin hommata..

Kyllähän niitä sitten tarpeen mukaan pystyy hommailemaan siinä lähiviikkoina, mitä huomaa tarvitsevansa.. Esikon kanssa tulee usein hommattua vähän liikaakin "krääsää"

Onnea odotukseesi!

Jonna ja kolmas pikkuinen 36+5
 
Mun lista
Tässä nyt tulee jotain samoja, mutta laitan oman listani (josta varmaan puuttuu jotain, ja jotain on myös mitä ei varmasti välttämättä tarvitse):

- vaunut, sadesuoja, hyttyssuoja, pyöräsuojat (kissa/eläin suoja on aika kätevä, jos sellaisista vaivaa)
- turvakaukalo
- pinnasänky+patja(+sijauspatja)+katosverjo ja tanko,pinnasuoja,
- keinutassut pinnasänkyyn
- äitiyspakkauksen reunalakana (meillä pahvilaatikko tulee ensisängyksi)
- lakanoita ja pussilakanoita (aion käyttään niitä myös esim. hoitopöydän päällä, sitterissä, lattialla sitten myöhemmin peiton suojana jne.)
- hoitopöytä ja siihen pehmuste
- Libero vastasyntyneen vaippoja 1pkt (lisäksi muutama näyte, postissa tulleita)
- pari huppupyyhettä, pyllypyyhkeitä
- HARSOJA (näitä tulee ä-pakkauksessa 6-7kpl, mutta ostin metritavarana harsoa kangaskaupasta, ja vaikka saumurilla reunat siistiksi. Harsot käy pyyhkeiksi, pukluräteiksi ym. ym. ja niitä saa olla ainakin meillä PALJON (yli 20kpl nyt) ettei tarvitse joka päivä niitä pestä)
- baby sitter
- hoitolaukku (joka sisältää matkahoitoalustan)
- itkuhälytin
- torkkupeittoja
- IMETYSLIIVIT ja liivinsuojia (jo sairaalaan mukaan)
- SITEITÄ (jälkivuotoa varten, aion ottaa omat vaipat jo sairaalaan mukaan, jos siellä on epämukavia suojia tarjolla)
- rintakumit (nää kuuluu sarjaan "ei välttämättömät, mutta ostan silti valmiiksi")
- maidonkerääjä
- rintapumppu (tätä eivät myöskään kaikki osta valmiiksi, saa käytettynä esim. huuto.netistä edullisesti)
- pehmeitä nenäliinoja
- puhdistuspyyhkeitä
- ensilusikka (rela tippoja yms. varten)
- tuttipullo ja korviketta varmuuden vuoksi
- tuttipulloharja
- tutti ja tuttiketju
- tarpeeksi iso kattila, jossa mahtuu sitten tutteja ja pulloja keittämään
- vanua ja vanupuikkoja
- rasvaa (esim. Bepanthen, joka käy tietääkseni myös rinnanpäihin)
- puhdistusaine, joka ei kirvellä (esim. Septidin, saatavana myös kätevä suihkepullo)
- kylpyamme + ammejalat (ostan ehkä lisäksi Tummy Tub kohtuammeen)
- imetystyyny
- kantoliina
- rintareppu (tätä en olisi ostanut, sain lainaksi niin otin, jospa vaikka miehen tulisi käytettyä sitä. On sellainen malli, jossa voi kantaa jo hyvin pientäkin, ei tietty IHAN vastasyntynyttä)
- AURINKOLASIT vauvalle kun jo sairaalasta pitkä matka kotiin, ja autossamme ei ole tummennettuja laseja
- aurinkosuojat auton takaikkunoihin
- soittorasia / mobile
- vaipparoskis
- pyykkikori vauvan likapyykille hoitopöydän viereen
- videokamera (haluan jo sairaalassa kuvata vaavia)
- vauvakirja

D-vitamiinista, Relatipoista yms. en tiedä...täytyy vielä kysyä neuvolasta niistä...


Siinäpä se, mun lista :whistle: Ja tuosta listasta siis vaatteet puuttuu. Aloimme hankkia noita yllämainittuja jo hyvissä ajoin, ettei mene kerralla niin hurjan paljon rahaa. Paljon ollaan ostettu käytettynä ja jotain saatu lainaksi, mm. hoitopöytä. Kirppiksiltä ja huuto.netistä löytyy kaikkea kivaa, hyväkuntoista ja edullista, jos ei tuttavilta ja sukulaisilta esim. saa kierrätyksenä.

Vaatteita meillä tosin on ihan liikaakin varmasti, mutta eipähän tarvitse joka päivä pyykätä =)
Eli noita pieniä:
- (kietaisu)bodyja ja -paitoja
- potkareita
- puolipotkareita
- sukkia ja tumppuja
- hattuja
- hieman lämpimämpiä muutama vaatekerta

Meille siis tulossa kesävauva, toki saatujen vaatteiden mukana on tullut myös villavaatteitakin pienessä koossa, onpahan varalla jos tulee kylmä kesä B)
 
Lisäys edelliseen
Juu, elikkäs me valittiin äitiyspakkaus, niin siksi listastani puuttuu ainakin
- kynsisakset
- kylpylämpömittari
- harja

Ja sitten vielä olen ostanut:

-Baby oil (olen itse käyttänyt sitä jo raskausaikana kuivaan venyvään maha nahkaani, kun se on kutissut niin paljon, eikä mitkään rasvat ole auttaneet)
- talkki
 
Hih! Tuli tuon edellisen (siis ehkä tulevan keskimmäisen) laitokselta haku mieleen. Otin mukaan 58cm vauvanvaatteita, muutaman 60cm, kun eka poika paino 4000g ja oli 52cm pitkä. Meinasivat jo neuvolassa, että tuleva olisi isompi. Noh, aloin pukea tuoreelle nyytille kotivaatteita eikä ne 60cm bodyt menneet edes kiinni!! Voitteko kuvitella!!! Jäpikkä oli 4180g ja 53,5cm pitkä. Turvakaukalon supistaja oli turha ja meitä vaan miehen kanssa nauratti.

Ite olen ollut semmonen "luomuäiti". Ottanut ilolla vastaan sukulaisten vanhoja ja hankkinut aina tarpeen tullen lisää. Ja sitten kun olen huomannut, että jotain tarvitsee, niin olen ne ostanut. En kauheasti varaillut edes ensimmäiselle tavaraa, tietysti sängyt, vaatteet ja muut semmoiset, mutta muuten vähän niinku tarpeen vaatiessa ostanut. Ja nyt siihen tavarapaljouteen jo hukkuu!!! Uskomattomia määriä vauvakrääsää!!! Ja kun ne on NIIIIN ihania. :)
 
esikoinen tulossa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 16:00 Mun lista kirjoitti:
D-vitamiinista, Relatipoista yms. en tiedä...täytyy vielä kysyä neuvolasta niistä...
Mulle ainakin neuvolassa sanottiin, että ekan neuvolakäynnin (tai siis meillä se tehdään kotiin) yhteydessä käydään noi läpi eli esim. d-vitamiinia annetaan yleensä päivittäin pariviikkoisesta alkaen...
 
Vielä heräsi muutama lisäkysmys:

Mitä ovat

- pinnasängyn keinutassut
- maidonkerääjä


Ja miten teette ä-pakkauksen laatikosta sängyn?`Noita reunalakanoita näyttää olevan myynnissä, mutta mitä sisäpuolelle ja mistä niin pieni patja?

Kylläpäs mä olen tietämätön :ashamed:
 
vireailija
Äitiyspakkauslaatikossahan on patja mukana, eli ei siihen enää mitään muuta patjaa tarvitse ostaa. Reunalakanan ompelin itse. Ulottuu patjan alle sisäpuolelta ja ulkopuoli on röyhelömäinen (vaikea selittää :) ). Patjan päälle vaan vaikka muovitettu frotee vahinkojen välttämiseksi ja lakana. Siinäpä se sänky alkaa olla.
 
eiks äp:ssa ole patja valmiiksi? muistelen et olisi. siihen saa valmiina ostettua (esim pikkupingviini netissä) sen reunasuojan tai huutonetistä voi löytää tai itse ommella/ompeluttaa ja sit on niitä kehtojalkojakin olemassa äp:n laatikkoon.
 
Vierailija lisäilee
...ja maidon kerääjä on semmonen "kuppi", minkä voi laittaa rintaan kiinni. Esikon kohdalla se oli jossain vaiheessa tosi kätevä, kun maitoa tuli yli tarpeen. Laittoi vain kerääjän toiseen rintaan kun syötti toisesta. Sai silleen pakastimeen maitoa äidin pikkureissuja varten.

Pinnasängyn keinujaloista ei ole kokemusta. Ne laitetaan varmaankin pinnasängyn jalkoihin kiinni ja saadaan sängystä ikään kuin kehto.
 
...eipä muuta lisättävää, mutta särkylääkettä äidille. Itellä oli ihan normaali, nopea ja hyvin sujunut synnytys, mutta voi saakeli sitä särkyä kun luut ja liitokset palautu ennalleen ja tikit kiristi :x
Voihan se toki olla, että kun on jo yhden pakertanut ulos niin tällä kertaa on toipuminenkin nopeampaa. Eikä kaikki tosiaan kipuile yhtä lailla, mutta siltikin.

Niin ja ajattelin tehdä ruokaa pakkaseen helpottamaan arkea sitten synnytyksen jälkeen.

Nää ei nyt ollu vauvalle, mutta sanonpahan kuitenkin :)
 
Nämä taisi olla jo listattu, mutta laitampa vielä,

eli kaikkien vauva tarvikkeiden ohella TOSI tärkeiksi itse koin omat SÄRKYLÄÄKKEET ja HERKUT ja VALMIIT RUOAT pakkasessa. Eipä tarvinnut ensimmäisinä viikkoina keskittyä muuhun kuin oleelliseen, eli tytön ihasteluun :heart:
 
Muistakaa myös tumput vaaville!!! Vauvan kynsiähän ei aluksi saa leikata ja ne voivat olla todella terävät ja pitkät. Vauvat saattavat vahingoittaa kasvojaan terävillä kynsillään ja naarmut voivat olla syviäkin.

Tumppuja saattaa tarvita myös vähän isommalle vauvalle kuten oma 7 kk pojalleni nukkuessa, koska hänellä on ikävä tapa raapia silmiä ja kasvoja unissaan.

Lisäksi pari tuttia pienintä kokoa ja tuttipulloja. Meillä juotiin alusta saakka sekä rintaa että pulloa, joten pulloja oli kymmenisen kappaletta, ettei tarvinnut koko ajan keitellä. Tosin joka päivä niitä piti kumminkin keittää.

Mitähän muuta... korviketta on hyvä olla varuilta, niinkuin joku sanoikin. Ns. puklurätit eli harsoliinat olivat meillä kovasti käytössä (vieläkin) eikä äippäpakkauksen liinat riittäneet mihinkään, oli ostettava lisää kaupasta.

Kaukalopeitto on myös kätevä nyt kun ei toppapukuja enää ole, vauvan voi pukea suht kevyesti mutta peitto pitää kuitenkin tarvittaessa lämpimänä kaukalossa ja muutenkin.

Ja tietenkin... heti synnytyksen jälkeen ei välttämättä pääse/jaksa/ehdi kauppaan, joten kaikkea täytyy olla tarpeeksi kotona, varsinkin asioita joita mies ei mielellään osta eli terveyssiteitä, liivinsuojia, imetysliivit ym. ym.
 
Vinkiksi kaikille, jotka ajattelevat ostaa osan tavaroista käytettynä:

Suosittelen kyllä tuota Vauva-lehden kirpparia ostosten tekoon. Kirjoittelen itse tälle palstalle mielummin, mutta tuo Kirppari-osio on siellä paljon selkeämpi, jaoteltu selkeästi.

Hankin itse sen kautta esim. hoitopöydän (2 euroa), pinnasängyn (10 euroa), ammeen jaloilla (5 euroa).
 
vieraana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 13:48 Hei Jonina kirjoitti:
Kiitos vinkistä :flower: Laittaisitko vielä linkin tuonne kirpparille, olen niin tohelo täällä nettiviidakossa :ashamed:
En ole Jonina, mutta tuossapa linkki :)
http://www.vauva-lehti.fi/ostajamyy/default.asp?f=42
 
Tärkeimpiä melestäni ovat vaipat, siteet, liivinsuojat, rintarasva, tutti, tuttipullo ja varoiksi korvikemaitoa. Ja reilusti vaatteita vauvalle (kovin on tahrivaa vauvan sinappikakka ja ei siinä aina vaippa auta..)=)
Esikoiselle en kertaakaan käyttänyt peppurasvoja (talkki paljon parempaa!) ja lakanat voi esim. kaivaa omasta kaapista..
 

Yhteistyössä