Vauvan tarpeiden teko

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja onneliina:
Hyvähyvä. Tosi hienoa, jos onnistuu pöntöllä jo kaksiviikkoisena.

Eihän kyse ole vauvan opettamisesta isoksi, vaan pienen vauvan tarpeiden aistimisesta ja ennakoinnista.
Aion ehdottomasti kokeilla vaipattomuutta, kunhan pieni syntyy. Odotan innolla. =)
juurikin näin, ennen kaikkeahan se on vauvan hyväksi ja upeeta jos joku jaksaa! meillä on nyt opittu aika hyvin potalle kun ikää on 8kk. tarkoitus oli koittaa tarpeisiin vastaamista mutta alun koliikki vei kaikki mehut ja jäi moiset unholaan.
 
Emmy:
Mut ihan yhtä iso homma siinä pissattamisessa on kuin siinä vaippojen vaihdossa, ainakin kotosalla. Ellei vähemmän hommaa siinä pissattamisessa. En ymmärrä.. Tietenkin, jos menee kylään/kaupungille pitää olla varmuuden vuoksi vaippa, jos ei ole paikkaa missä pissattaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten yleistä on, että vajaa 2 viikon vanha vauva tekee pissan kakan pöntölle kun pidetään sen päällä?
Ihan yleistä, että vauva ulostaa mieluummin muualle kun vaippaan. Mun tyttö on tehny sitä 4 päivän ikäisestä asti, tosin mä olen laiska ja pissatan lavuaariin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja emmy83:
Alkuperäinen kirjoittaja ???:
Alkuperäinen kirjoittaja emmy83:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei pidetä pitkään, on oppinut tekemään useamman kerran päivässä kun pidetään ilmassa ei tietenkään istumassa.
mutta miksi?
onko vauvalle sitten muka mukavampaa olla märissä vaipoissa?
ei mutta kuinka usein sitä lasta sitten siellä pöntöllä käytetään?? miksi ihmeessä vauvoja pitää tehdä isoja lapsia!! En vain ymmärrä tuota.
Miksi ihmeessä vauvat pitää väkisin kietoa vaippoihin, kun vauvoilla on luontainen tapa tehdä pissat/kakat ilman vaippaa. Sen luulisi olevan tuttua lähes jokaiselle vauvan vanhemmalle, että kun vaipan ottaa pois, niin johan lirahtaa eikä tarvitse edes olla kauaa ilman vaippaa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten yleistä on, että vajaa 2 viikon vanha vauva tekee pissan kakan pöntölle kun pidetään sen päällä?
Ihan yleistä, että vauva ulostaa mieluummin muualle kun vaippaan. Mun tyttö on tehny sitä 4 päivän ikäisestä asti, tosin mä olen laiska ja pissatan lavuaariin.
Lavuaaria myös tässäkin perheessä on käytetty, mutta ei tietenkään ole oikein miukava jos lavuaariin kakkii.
 
huusitonttu
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
miksi sen vauvan sitten on pakko pissiä ja kakkia vaippaan... ettekö ihmiset ole vvv:stä ennen kuulleet?[/quote

Vessa viittaa vanhanaikaisesti vesiklosettiin joka on nykyisessä jätevesilaissa julistettu pannaan.
 
On kyllä ihan totta että vauvat viestii siitä hädästään. Tai ainakin jotenkin varmaan kertovat, mutta oppiiko vanhempi tunnistamaan sen viestin, onkin sitten eri juttu.
Mä en edellisen vessahätäviestejä ole bongannut koskaan. Sensijaan kasin bongasin hyvinkin ja nyt tää tuorein tapaus ainakin ilmottelee pissahätänsä ihan selkeesti.
Mä en ala näin pikkusta roikuttelemaan vielä minkään päällä, saa pissata just siinä missä sattuu olemaan, mutta yleensä pissaa hoitopöydällä tai viimeistään kun aletaan pyllynpesulle. ( eli lavuaariin on tehty pissat jo monesti ja mies sai vauvan roiskauttamaan kakankin tänään lattialle kun oli just viemässä pesulle :D )
Mä en ymmärrä sitä että lasta makuutetaan pissasessa tai etenkään kakkasessa vaipassa ollenkaan. Me vaihdetaan vaippa heti kun siihen tulee jotain ( siis jos vaan huomataan että millä hetkellä tulee)
Vauva on harsoissa ja ne on helppo vaihdella ja pestä. Ja ainakin lapsi saa olla aina puhdas.
 
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1427433

Mie oon tämän kanssa samaa mieltä, jos lasta pissatetaan, niin ei se ole silloin kuiva, eikä se lapsi kyllä opi omaa hätäänsä ilmaisemaan kun tehdään puolesta....
Täsä va aikuiset sekaantuu lapsen omaan kehitykseen ja aika verran liikaa.. Miust ainaki oli kiva aidosti iloita kun lapsi oppi kuivaksi ilman että olin fanaattisesti pissattanut... Kyl tuo ite oppiminen vaa on parempi!
 
6kk vauvan äiti
vitsi että löytyy näitä hörhöjä joka lähtöön nykyään..!! Joo ei vaippoja vastasyntyneelle... ihan oikeesti kelatkaa nyt vähän. Annetaan vauvojen olla vauvoja. En tajuu tätä, et nykyään länsimaissa ihannoidaan sitä lapsen itsenäisyyttä (joka ei todellakaan ole hyväksi lapsen myöhemmälle kehitykselle), omaan sänkyyn heti, omaan huoneeseen muutaman kuukauden ikäisenä, sormiruokailu 6kk alkaen, ei vaippoja vann tarpeet heti vessanpönttöön... Tässä voi sitten miettiä, että miksi esim. suomalaiset nykynuoret ovat ahdistuneita ja masentuneita ilman tervettä itsetuntoa..

Menkää vanhemmat itseenne!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja 6kk vauvan äiti:
vitsi että löytyy näitä hörhöjä joka lähtöön nykyään..!! Joo ei vaippoja vastasyntyneelle... ihan oikeesti kelatkaa nyt vähän. Annetaan vauvojen olla vauvoja. En tajuu tätä, et nykyään länsimaissa ihannoidaan sitä lapsen itsenäisyyttä (joka ei todellakaan ole hyväksi lapsen myöhemmälle kehitykselle), omaan sänkyyn heti, omaan huoneeseen muutaman kuukauden ikäisenä, sormiruokailu 6kk alkaen, ei vaippoja vann tarpeet heti vessanpönttöön... Tässä voi sitten miettiä, että miksi esim. suomalaiset nykynuoret ovat ahdistuneita ja masentuneita ilman tervettä itsetuntoa..

Menkää vanhemmat itseenne!!
OT :D:D:D Vvv:tä ja sormiruokailua kannattavat vanhemmat ovat mun mielestä harvemmin niitä, jotka yrittävät saada lapset omiin huoneisiinsa mahd aikaisin :xmas: vvv on vaihtoehto vaipoille, lapselle luontaisempi sellainen. Ei lapsi siinä ole itsenäinen eikä lapselta vaadita itsenäisyyttä vvv:ssä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja 6kk vauvan äiti:
vitsi että löytyy näitä hörhöjä joka lähtöön nykyään..!! Joo ei vaippoja vastasyntyneelle... ihan oikeesti kelatkaa nyt vähän. Annetaan vauvojen olla vauvoja. En tajuu tätä, et nykyään länsimaissa ihannoidaan sitä lapsen itsenäisyyttä (joka ei todellakaan ole hyväksi lapsen myöhemmälle kehitykselle), omaan sänkyyn heti, omaan huoneeseen muutaman kuukauden ikäisenä, sormiruokailu 6kk alkaen, ei vaippoja vann tarpeet heti vessanpönttöön... Tässä voi sitten miettiä, että miksi esim. suomalaiset nykynuoret ovat ahdistuneita ja masentuneita ilman tervettä itsetuntoa..

Menkää vanhemmat itseenne!!
Jeps, lasten pitäisi antaa olla lapsia ja kehittyä itsenäisesti omaksi yksilökseen. Ja kyllä sitte tän pvän 12 kesäsiä ihmetellään kun jo ryyppäävät ja harrastavat seksiä sun muuta ja voivotellaan että lasten tosiaa pitäs olla lapsia ja leikkiä nukeilla. Ei nuo pikkaset oo mitää mini aikuisia.... :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja 6kk vauvan äiti:
vitsi että löytyy näitä hörhöjä joka lähtöön nykyään..!! Joo ei vaippoja vastasyntyneelle... ihan oikeesti kelatkaa nyt vähän. Annetaan vauvojen olla vauvoja. En tajuu tätä, et nykyään länsimaissa ihannoidaan sitä lapsen itsenäisyyttä (joka ei todellakaan ole hyväksi lapsen myöhemmälle kehitykselle), omaan sänkyyn heti, omaan huoneeseen muutaman kuukauden ikäisenä, sormiruokailu 6kk alkaen, ei vaippoja vann tarpeet heti vessanpönttöön... Tässä voi sitten miettiä, että miksi esim. suomalaiset nykynuoret ovat ahdistuneita ja masentuneita ilman tervettä itsetuntoa..

Menkää vanhemmat itseenne!!
OT :D:D:D Vvv:tä ja sormiruokailua kannattavat vanhemmat ovat mun mielestä harvemmin niitä, jotka yrittävät saada lapset omiin huoneisiinsa mahd aikaisin :xmas: vvv on vaihtoehto vaipoille, lapselle luontaisempi sellainen. Ei lapsi siinä ole itsenäinen eikä lapselta vaadita itsenäisyyttä vvv:ssä.
ei vaadita ei mutta riistetään lapselta mahdollisuus kehittyä itsenäisesti omaan tahtiinsa ja pyritään et lapsi tekee niinkuin aikuinen hänen haluaa tekevän,eikä niinkuin lapsi itse.. :)
 
6 kk vauvan äiti
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja 6kk vauvan äiti:
vitsi että löytyy näitä hörhöjä joka lähtöön nykyään..!! Joo ei vaippoja vastasyntyneelle... ihan oikeesti kelatkaa nyt vähän. Annetaan vauvojen olla vauvoja. En tajuu tätä, et nykyään länsimaissa ihannoidaan sitä lapsen itsenäisyyttä (joka ei todellakaan ole hyväksi lapsen myöhemmälle kehitykselle), omaan sänkyyn heti, omaan huoneeseen muutaman kuukauden ikäisenä, sormiruokailu 6kk alkaen, ei vaippoja vann tarpeet heti vessanpönttöön... Tässä voi sitten miettiä, että miksi esim. suomalaiset nykynuoret ovat ahdistuneita ja masentuneita ilman tervettä itsetuntoa..

Menkää vanhemmat itseenne!!
OT :D:D:D Vvv:tä ja sormiruokailua kannattavat vanhemmat ovat mun mielestä harvemmin niitä, jotka yrittävät saada lapset omiin huoneisiinsa mahd aikaisin :xmas: vvv on vaihtoehto vaipoille, lapselle luontaisempi sellainen. Ei lapsi siinä ole itsenäinen eikä lapselta vaadita itsenäisyyttä vvv:ssä.
No joo oot varmasti oikeassa, mutta oikeesti on ihan järkyttävää tää nykymeininki, että pikkuvauvojen pitäis olla jo itsenäisiä ja vanhemmista riippumattomia monissa asioissa.. en vaan käsitä..
 
osa-aika-vvv
Hyvin harvinaista on. En sitten tiedä kuinka suuri merkitys on sillä, että erittäin harva on edes kokeillut. Itsekin suhtauduin asiaan aika skeptisesti, mutta aloin nostamaan vauvan lavuaarin päälle muutamien kuukausien iässä ihan vain uteliaisuudesta aina silloin tällöin. Jossain vaiheessa huomasin, että pissat tulivat nimenomaan silloin.

Eli en painostanut vauvaa, en oikeastaan edes kunnolla uskonut juttuun enkä tehnyt sitä säännöllisesti. Mutta kyllä se vaan toimi. Jos toisen lapsen hankin, aion nostaa hänet vaipan vaihdon yhteydessä lavuaarille jo pienempänä. Miksi odottaisin pissat vaippaan tai hoitopöydällä päälleni (kuten usein kävi), jos ne tulevat muuallekin?
 
6 kk vauvan äiti
Ja mitä pahaa on siinä, että vauvalle äiti syöttää ruokaa, kunnes jossain vaiheessa sitten vaavi saa itse alkaa mukana harjoittelemaan lusikan käyttöä.. En ymmärrä miksi pitäisi alkuun opettaa syömään käsin ja ilman kenenkään aikuisen apua..?

Nykyään muutenkin tuntuu, että "hyvä" äiti on sellainen kova äiti joka vierottaa tutista ottamalla sen vaan kylmästi pois ja huudattamalla lasta monta iltaa putkeen ja joka pitää unikoulua huudatusmenetelmällä. Kyllähän se lapsi aika nopeasti vaikenee, koska ihminen ehdollistuu hurjan nopeasti... se taas, että miksi näin käy, unohtuu monesti. Lapsi tyytyy kohtaloonsa, että vanhemmat eivät hänen hätäänsä vastaa ja tottuu, että pitää "selvitä omillaan"... Tosi masentavaa.
 

Yhteistyössä