Vauvan/taaperon potalla istuttaminen ihan turhaa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja km
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

km

Vieras
Olen pannut omassa kaveripiirissäni (johon on viimeisen 5 vuoden sisään syntyny 47 lasta) merkille lasten 10kk-2v potattamisen ja huomannu, että lapset, joita on alle vuoden vanhasta istutettu potalla säännöllisesti ja joiden kanssa on nähty hirveästi vaivaa kuivaksi oppimiseen, ei oo kuitenkaan oppineet yhtään sen aiemmin kuivaksi kuin ne, ketä ei ole istutettu potalla. Tuli vain sellainen ajatus mieleen, että onko ihan turhaa istuttaa potalla sen ikäistä lasta, joka ei edes oikein tajua mistä siinä on kyse? Onko se vaan ajan ja voimien tuhlausta?Jostain luin sellaisen artikkelinkin, että lasta kannattais viedä potalle vasta kun lapsi alkaa ymmärtää pissahädän ja potalla käymisen yhteyden, koska sitä aiemmin kaikki se vaiva on turhaa.

Itselläni on kaksi lasta (kolmas tulollaan) ja kummankaan kanssa en ole koskaan harrastanut pottailua. Meillä on potta ollut kyllä esillä vessassa ja sinne on saanut mennä jos haluaa, mutta en ole ikinä harrastanut sitä, että monta kertaa päivässä veisin lasta potalle ja että hokisin vieressä "pissattaako?" "pitäiskö jo käydä vessassa?" jne. lapset on ollu vaipoissaan niin kauan, että ovat itse älynneet, että vaippa kastuu kun on pissahätä. Tuloksena on se, että esikoinen oli päiväkuiva 2v3kk iässä. Alkoi ihan omasta aloitteestaan pyytää vessaan n 2vuoden iässä ja silloin vein kun hän pyysi, en muulloin. Nyt kuopus on 2v3kk ja olen hänen kanssaan edennyt samalla tavalla eli ei olla pottailtu. ja viime kuussa(oli 2v2kk) hän sitten vain yhtenä päivänä otti pois vaipan ja housut, käveli vessaan ja tuli sitten sieltä sanoen,että potassa on pissa. Menin katsomaan ja niin siellä oli. ja siitä asti on käynyt potalla pissalla ihan itse. Välillä vielä tulee vahinkoja kun ei aina ehdi potalle ennenkuin pissa tulee, mutta todella hyvällä mallilla on kuivaksi oppiminen ja täysin ilman aktiivisen potalla istuttamisen vaivoja tai "onko jo pissahätä"- hokemista. Aion tehdä samoin kolmannenkin lapsen kanssa, koska itselle on tullut sellainen olo, että potalla istuttaminen ennen ja jälkeen ja siinä välissä, ennenkuin lapsi edes tajuaa mitään pissahädästä, on ihan turhaa vaivannäköä.

Kokemuksia, mielipiteitä?

no en tiedä mikä sitten katsotaan turhaksi. minun mielestäni se on ihan positiivista, ettei vauvan tarvitse olla märissä vaipoissa..?

meillä alkoi potalla istuskelu silloin, kun istuskelu muutenkin, eli joskus 7kk iässä muistaakseni. en muista enää, minkä ikäisenä alkoi itse pyytää potalle menoa, mutta aika nopeasti sekin tapahtui (eli käsitti kyllä yhteyden). alle vuoden ikäisestä eteenpäin kaikki kakat tullu pottaan, ja täysin päiväkuivaksi oppi 1v7kk iässä.

^lisäys vielä, eli en usko tosiaan, että välttämättä kovin suuria eroja kuivaksioppimisiässä saadaan pottailulla aikaiseksi, mutta se ei olekaan meillä edes ollut pottailun pointti.

Jep. Saman havainnon olen tehnyt. Ja itselläni kolme lasta eikä olla pottailtu. Vaippa vain jätetty sitten joskus pois ja ei ole tarvinnut harrastaa mitään potalla juoksemista. Ei tarkoita, että meillä oltaisiin märissä vaipoissa silti kuljettu. sen vaipan voi meinaan vaihtaa myös. Mulla on muutakin tekemistä kuin pissattaa joka ruokailun välissä ja ennen ja jälkeen unien ja ja ja ja...

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
^lisäys vielä, eli en usko tosiaan, että välttämättä kovin suuria eroja kuivaksioppimisiässä saadaan pottailulla aikaiseksi, mutta se ei olekaan meillä edes ollut pottailun pointti.

niin, saahan sitä pottailla vauvankin kanssa jos haluaa. itse oon kai niin laiska, että mun mielestä se on turhaa vaivannäköä jos ja kun se ei kuitenkaan yhtään aikaista kuivaksi oppimista tai aikaistaa sitä niin vähän ettei sillä oo merkitystä. Märissä vaipoissa lapsen ei tartte olla kun vaihtaa tarpeeksi usein, itse oon käyttäny kestovaippoja kummallaki ja vaihtanu niitä aika tiheään, mutta ehkä jonkun toisen mielestä se taas on turhaa vaivannäköä :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä ainakin mieluummin kippaan kakan potasta pönttöön kuin "rapsuttelen" sitä irti lapsen pyllystä.

Vinkkinä voin kertoa, että ei tarvi rapsutella, kun sen pesee heti pois. Eri juttu tietty jos sen antaa kuivahtaa siä vaipassa.

meillä on käyty puolivuotiaasta potalla,vaipanvaihdon yhteydessä,hetken tai kauemmin,miten tyttö haluaa. Tyttö tykkäsi pottailusta heti,johtui varmaan siitä ettei vielä ollut oppinut liikkumaan,ilmeisesti siinä oli niin kiva seurustella...ja kyllä sinne pottaan alkoi tulostakin pian tulla. Tyttö on aina kakannut mielummin ilman vaippaa,ennen pottaa kakkas ain pepputuuletusten yhteydessä. Pissa tulee usein vaippaan ,mutta kakka n.99% varmuudella pottaan.Uskon että pystyy jopa jossain määrin pidättämäänkään,tuskin sattumalta tulis noin usein pottaan,ei ole edes mikään säännöllinen aika ja kakkaa 1-4 kertaa päivässä. Tyttö nyt 1v 2kk,vaipoista oppii pois kun on saiihen kypsä,siihen kyllä vielä menee aikaa,ihan lapsen ehdoilla.

Mä ainakin mieluummin kippaan kakan potasta pönttöön kuin "rapsuttelen" sitä irti lapsen pyllystä.

Vinkkinä voin kertoa, että ei tarvi rapsutella, kun sen pesee heti pois. Eri juttu tietty jos sen antaa kuivahtaa siä vaipassa.

Kai huomasit nuo lainausmerkit :whistle:

Se lähtee lapsesta itsestään se halu oppia kuivaksi. Jollain se alkaa 1,5 vuotiaana ja jollain vasta yli 2 vuotiaana. Ei alla vuoden ikäistä voi opettaa kuivaksi. Lapsella on herkkyskausia, jolloin se tapahtuu. Ja tuputtaminen voi vain pahentaa oppimista. Lapsen omasta tahdosta se pitäisi lähteä..

Kyl tuo sai potan alle 1v ja siinä todellakin istui. Mutta sai eka saaliinsa vasta vailla 2v ja itse alko 2v edes vähän ilmotella koska pissattaa/kakattaa vaikka oli aikasemmin vaipatta kotona jne. Hän on sitä lajia joka itse hoksaa ja oppi nopeasti,sitä ennen turhaa yrittää kun ei yhtään hoksinu.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
meillä on käyty puolivuotiaasta potalla,vaipanvaihdon yhteydessä,hetken tai kauemmin,miten tyttö haluaa. Tyttö tykkäsi pottailusta heti,johtui varmaan siitä ettei vielä ollut oppinut liikkumaan,ilmeisesti siinä oli niin kiva seurustella...ja kyllä sinne pottaan alkoi tulostakin pian tulla. Tyttö on aina kakannut mielummin ilman vaippaa,ennen pottaa kakkas ain pepputuuletusten yhteydessä. Pissa tulee usein vaippaan ,mutta kakka n.99% varmuudella pottaan.Uskon että pystyy jopa jossain määrin pidättämäänkään,tuskin sattumalta tulis noin usein pottaan,ei ole edes mikään säännöllinen aika ja kakkaa 1-4 kertaa päivässä. Tyttö nyt 1v 2kk,vaipoista oppii pois kun on saiihen kypsä,siihen kyllä vielä menee aikaa,ihan lapsen ehdoilla.

pakko tähän mainita, että kyllä meilläki pottaa on käytetty kakkaamiseen. KUmpiki lapsi on kakannu pottaan tai pönttöön puolivuotiaasta alkaen eli vaipasta ei oo niitä tavaroita tarvinnu kaivella.Syynä tähän se, että molemmilla ollu kova vatsa ja kova kakka on ollu helpompi päästää pottaan kuin vaippaan. Eli oon vieny potalle/pöntölle ku oon huomanu että alkavat punnata kakkaa. Mutta sitä ennen ruokaa, ruuan jälkeen, ennen unia, unien jälkeen- potalla istumista ei olla harrastettu eikä harrasteta seuraavankaan kanssa. Jos ne oppii ilman pottailua kuivaksi n 2 vuoden korvilla niin riittää mulle.

Vaippa vain jätetty sitten joskus pois ja ei ole tarvinnut harrastaa mitään potalla juoksemista. Ei tarkoita, että meillä oltaisiin märissä vaipoissa silti kuljettu. sen vaipan voi meinaan vaihtaa myös.

no tuskin sä sitä joka pissan jälkeen kuitenkaan olet vaihtanut. :D
pointtina myös se, että on varmaan lapsestakin mukavampi kakata pottaan kuin vaippaan; siihen ei vaihtovälin tiheys auta.

ei olla tosiaankaan vielä pitkään aikaan kuivaksi opettamassa,meillä se pottailu vaan on (mukava) rutiini,niinkuin esim. käsien pesu tms.
Mutta jos pottailu olisi pienelle vastenmielistä ollut niin sit se kyllä olisi jäänyt ja siirtynyt hamaan tulevaisuuteen.

Vaippa vain jätetty sitten joskus pois ja ei ole tarvinnut harrastaa mitään potalla juoksemista. Ei tarkoita, että meillä oltaisiin märissä vaipoissa silti kuljettu. sen vaipan voi meinaan vaihtaa myös.

pointtina myös se, että on varmaan lapsestakin mukavampi kakata pottaan kuin vaippaan; siihen ei vaihtovälin tiheys auta.

Ai? No miksi lapsistani sitten on tosiaan ollut mukavampi kakata vaippaan? Ja tiedän monia, jotka on jo muuten kuivia mutta kakkaamista varten pyytävät vaipan ja painelevat toiseen huoneeseen pöydän alle ähkimään kakat vaippaan.

Lapseni eivät ole kakanneet yhden yhtä kertaa pottaan ja pissanneetkin vain pari kertaa ja sitten olleet nipsnaps yhtenä päivänä päivä- JA yökuivia. Ilman harjoittelua.

Jos minä olisin lapsen potalle pistänyt vasta siinä vaiheessa, kun hän sinne vapaaehtoisesti meni ensimmäisen kerran, niin se olisi ollut lähempänä 3vuoden ikää. Päivävaipasta päästiin muuten eroon 2v3kk. Kyllä se on ollut se elämä helpompaa, kun lapsi on potalla käynyt. Yövaipastakaan ei varmaan helposti olisi päästy eroon, mutta riistin sen vastoin ohjeita :)

Mutta mitään hyötyä meille ei ole ollut ihan vauva-ajan pottailusta.

Alkuperäinen kirjoittaja sama:

Ai? No miksi lapsistani sitten on tosiaan ollut mukavampi kakata vaippaan? Ja tiedän monia, jotka on jo muuten kuivia mutta kakkaamista varten pyytävät vaipan ja painelevat toiseen huoneeseen pöydän alle ähkimään kakat vaippaan.

Lapseni eivät ole kakanneet yhden yhtä kertaa pottaan ja pissanneetkin vain pari kertaa ja sitten olleet nipsnaps yhtenä päivänä päivä- JA yökuivia. Ilman harjoittelua.

juu, olen huomannut, että monille lapsille on opetettu kakkaamisen olevan likaista ja noloa, se on ikävää.

mutta ehkä teet sitten itsekin mieluummin tarpeesi housuihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Jos minä olisin lapsen potalle pistänyt vasta siinä vaiheessa, kun hän sinne vapaaehtoisesti meni ensimmäisen kerran, niin se olisi ollut lähempänä 3vuoden ikää. Päivävaipasta päästiin muuten eroon 2v3kk. Kyllä se on ollut se elämä helpompaa, kun lapsi on potalla käynyt. Yövaipastakaan ei varmaan helposti olisi päästy eroon, mutta riistin sen vastoin ohjeita :)

pääsittekö eroon päivävaipasta siksi, että lapsi alkoi itse haluta pissalle eli huomasi pissahädän ja osasi reagoida siihen vai siksi, että sinä jaksoit niin ahkerasti istuttaa potalla, että ei kerenny tehdä vahinkoja? en kysy kettuillakseni vaan siis ihan mielenkiinnosta. KUn mulla on kavereita, joiden 2 vuotiaat ei kylläkään käytä vaippoja mutta jotka onnistuu siinä vain äitien järjettömän suuren vaivannäön takia eli suunnilleen puolipäivää käyttävät potta touhuihin ettei ehdi tulla housuun vahinkoja. Samoin yksi kaverini (joka on muutenkin pottafriikki ja todella käyttää järjettömän paljon aikaa vessassa potan ääressä) on sitä mieltä että hän mieluummin nousee yöllä vaihtamaan lapselle lakanat kahteen kertaan kun ne kastuvat kuin laittaa lapselle vaipan yöksi. Mutta, makuasioitahan nämä ovat, ite kyllä mieluummin laittaisin yövaipan ja nukkuisin koko yön, samoin lapsi sais nukkua kun ei tartte herätä märkään sänkyyn.

Kaikkein paras on, jos lapsella on mallia muista lapsista, ja hän alkaa itse käydä potalla heidän esimerkkinsä seuraamana, omasta innostuksestaan. Silloin touhu on lapselle miellyttävää. Esikoista yritin potattaa alle vuoden ikäisestä, mutta hän sai kammon ja suostui seuraavan kerran potalle vasta yli kaksivuotiaana. Seuraavien kanssa pottailun aloittaminen on sujunut kuin itsestään n. 1,5-vuotiaana.

Ja yövaippa on meillä otettu pois vasta kun lapsi on ollut vamasti yökuiva. Esikoisella se oli vähän alle 4-vuotiaana, keskimmäiseltä otettiin pois muutama päivä sitten, ikää 4,5v. Aiemminkin kokeilimme, mutta kun pissat tuli sänkyyn useampana yönä, vaippa laitettiin takaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja km:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:

pääsittekö eroon päivävaipasta siksi, että lapsi alkoi itse haluta pissalle eli huomasi pissahädän ja osasi reagoida siihen vai siksi, että sinä jaksoit niin ahkerasti istuttaa potalla, että ei kerenny tehdä vahinkoja? en kysy kettuillakseni vaan siis ihan mielenkiinnosta. KUn mulla on kavereita, joiden 2 vuotiaat ei kylläkään käytä vaippoja mutta jotka onnistuu siinä vain äitien järjettömän suuren vaivannäön takia eli suunnilleen puolipäivää käyttävät potta touhuihin ettei ehdi tulla housuun vahinkoja. Samoin yksi kaverini (joka on muutenkin pottafriikki ja todella käyttää järjettömän paljon aikaa vessassa potan ääressä) on sitä mieltä että hän mieluummin nousee yöllä vaihtamaan lapselle lakanat kahteen kertaan kun ne kastuvat kuin laittaa lapselle vaipan yöksi. Mutta, makuasioitahan nämä ovat, ite kyllä mieluummin laittaisin yövaipan ja nukkuisin koko yön, samoin lapsi sais nukkua kun ei tartte herätä märkään sänkyyn.

Ei siinä ole isoa vaivaa, ainakaan jos lapsella on seurapiirirakko :D Päiväkodissa on minuutin tarkat rutiinit, että heille oli paljon helpompaa, että lapsella ei ollut vaippoja. Pisulle ruokailujen jälkeen ja ennen ulkoilua.

En minä pottailuun aikaa ole koskaan käyttänyt. Olen liian laiska siihen. Lapsesta kyllä näki, milloin alkoi olla hätä (ja kellokin sen kertoi).
Poitsu istui vaippojen kanssa potalla 1v3kk alkaen hoidossa. 2v3kk otettiin vaipat pois. 2v 10kk meni vessaan vapaaehtoisesti. 2v11kk riistin yövaipan pois (vaippa märkä, mutta poitsulla nyt motiivia mennä vessahätäisenä pissalle). 2v11kk4 päivää ja yökuivakin. Vaihdoin lakanoita muutamana yönä ja poitsu heräsi pissalle muutamana seuraavana.

Niin...

Meillä alettiin istumaan potalla vähän vajaa 1v ikää. Aina tulee pissat, ja suurimmat osat kakoistakin tekee pottaan. Itse ei ilmoita, koska haluaa, joten vaipoissa kuljetaan, mutta tavoitteena ei ole saada kuivaksi mahdollisimman nopeasti, vaan 13kg:n painoisen pyllyä on vaikea enään pestä lavuaarissa, joten helpommaksi koen sitten siivota sen potan. Ei mitenkään tunnon tarkkaan ennen ja jälkeen unien, ja ruokailun jälkeen, mutta samalla vaivalla kun vaihtaisi vaipan, menee pesemään kädet lapselta, tms, niin antaa lapsen istua potalla kun siinä tykkää maailmaa ihmetellä.

Uusimmat

Yhteistyössä