Vauvan syntymän jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nökö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nökö

Vieras
Heip.

Haluaisin kysäistä, onko täällä ketään, joka on onnistunut jatkamaan liikuntaharrastuksiaan vauvan syntymän jälkeen?

Mulla oli tapana käydä aamuisin (klo 7-8) kävely/juoksulenkillä noin 4-5kertaa viikossa, ennen aamupalaa. Pääsin hyvään kuntoon ja olin elämäni kunnossa...

Olen kovasti haaveillut, että kun vauva on syntynyt huhti-toukokuun vaihteessa, jatkaisin tätä harrastusta edelleen (siis aamuisin), mutta jo vauvan saaneet ystäväni lähinnä nauravat tälle ajatukselle! Riippuuhan oma jaksaminen hyvin paljon siitä millainen vauva on ja siitäkin, kuinka paljon mies auttaa vauvan hoidossa...mutta masentaa jotenkin kamujen kommentit ja taivastelut tälle mun haaveelle, etten tule ikinä jaksamaan tuollaista harrastusta! :'(

Onko täällä siis ketään, jolla tällainen on onnistunut?! Mieheni on kyllä erittäin kannustava ja on luvannut tsempata mua ja hoitaa vauvan aamulla, jos mä vain haluan ja jaksan lenkkini tehdä!

Siis ketään?!?!

Samanlaisia ajatuksia oli minullakin... harrastin liikuntaa 5-6 krt/vko ennen raskautta. Raskauden edetessä väheni 3-4 krt ja sit ku vauva tuli...noh, jäi aika lailla pois :whistle: Pari kuukautta meni ihan vain kävellessä vaunujen kans, poika syntyi maaliskuussa. Kesän alussa aloittelin puistojumpalla. En ole oikein vieläkään päässyt kiinni liikkumiseen (poika kohta 2v). Milloin esteenä on miehen työt, milloin minun työt tai minun opiskelu. Nyt olen pääsääntöisesti käynyt kerran pari viikossa jollain jumpalla. Keväällä aion jatkaa juoksulenkkejä, viime kesänä treenasin puolimaratoniin ja silloin tuli juostua. Se jäi talveksi pois.

Mut eiköhän tää tästä. Ei sitä oikein heti vauvan syntymän jälkeen halunnutkaan mihinkään. Vaikka poika nk. helppo lapsi olikin. Sitä ei vaan haluttanut. Mutta jos haluja piisaa ja kroppa kestää ja lapsenlikka on, niin jatka toki!

En näe mitään syytä mikseikö onnistuisi. Et ehkä voi aloittaa treenaamista ihan heti täysillä ja ajoistakin voi joutua tinkimään hiukan. Ehkä pääset lenkille joskus seitsemältä joskun kahdeksalta tai joskus vieläkin vähän myöhemmin, mutta pääset kuitenkin ja vaunujenhan kanssa voi juostakin jos se ei vaan itsestä tunnu hassulta. Itse olen paremmassa kunnossa kuin ennen raskautta ja vauva on reilu 10 kk. En ehkä olisi jaksanut täysimettäessä lähteä lenkille ennen aamupalaa (aamuisin oli niin nälkä että heikotti) mutta jokainen vointinsa mukaan. Ilman vauvaa lenkkeily sujuu tietysti ongelmitta jos miehesi hoitaa tämän ajan.
Turhaa ystäväsi pelottelevat... Taitavat olla katellisia kun olet niin määrätietoinen. Sehän on ihan itsestä kiinni kuinka paljon jaksaa ja mihin panostaa. Jotkut pitävät muita asioita tärkeämpänä kuin omaa hyvää oloa. Sinun hyvinvointisi on myös vauvan kanssa jaksamisen kannalta tärkeää. Mutta otahan rauhallisesti alussa ettei tule ongelmia imetyksen tai oman kropan kanssa. Kuuntelemalla omaa kehoa varmaan löytää sopivan tahdin. :)

Niin ja vastaan vielä kysymykseesi että en ole jatkanut liikuntaharrastustani samaan tapaan vaan olen vauvan syntymän myötä LISÄNNYT liikuntaa merkittävästi. Nyt teen joka päivä reippaan vaunulenkin, pari kertaa ohjattua jumppaa/vko ja pari kertaa kotijumppaa/vko. Mutta aina vauvan ehdoilla. Jos tuntuu ettei "ehdi mitään" niin tingin TV:n katselusta tai vaikka siivouksesta senhän voi hoitaa mieskin... ;)

Yhteistyössä