Vauvan suojaaminen auringolta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äippä

Aktiivinen jäsen
28.04.2004
2 972
0
36
Miten suojata 9kk vauva auringolta?

Olemme lähdössä keväällä lomalle välimerelle. Aurinkorasvojahan ei suositella alle 2-vuotiaille. Matkarattaissa auttaa tietysti kuomu jonkun verran, mutta jäähän siinäkin jalat roikkumaan ilman varjoa... vaatteilla joo, mutta tyttö on todellinen kuumakalle ja kova hikoamaan muutenkin...

Entäs uimassa sitten? Ollaan käyty vauvauinnissa ja tyttö on varsinainen vesipeto. Ja varmasti tulee uimaan reissussa... miten sillon suojata auringolta?

Ja muuten ulkona ollessa ja leikkiessä pyritään tottakai olemaan mahdollisimman paljon varjossa, mutta eihän se aina ole mahdollista...

Hmm... mulla ei vaan leikkaa miten onnistuu hyvin toi auringolta suojaaminen, vai olenko ylihuolehtivainen vauvan suhteen. Onko jotain aikaa minkä voi "turvallisesti" olla auringossa? Nyt kaipaankin vinkkejä ja kokemuksia miten olette toimineet alle vuoden ikäisen kanssa ulkomailla tämän suhteen?

Just tänään neuvolassa asiaa kysellessä lääkäri sekä terkkari oli molemmat sitä mieltä että rasvaa iholle vaan, on aina pienempi paha kuin se että iho palaisi!!!

Meillä lähtee 50suojakertoimista mukaan laukkuun ja sitä käyttää vajaa4v, 2,5v ja 8kk ikäiset lapset kaikki.

päivänvarjo rattaisiin niin saa nukkuvan sinne ihan suojaan ainakin (emman varjo lastentarvikkeessa 17euroa).

Uidessa vaan hyvä rasvaus pintaan.
Onhan niitä uvsuoja vaatteitakin olemassa mutta tuntuvat vähän hätävarjelun liioittelulta ja hyvää rahastusta ainakin...

Ja sit tietty kuumin aika 12-14 ? jossain muualla kuin rannalla...

Minä oon laittanut aurinkorasvaa vauvalle eikä tuon iho ole siitä kärsinnyt.
Kopassa, kun oli niin annoin olla nakuna (vaippa päällä) ja laitoin harson kopan yli niin ettei aurinko suoraan porottanut ja oli minulla kyllä sellanen aurinkovarjokin siinä suojana. Lierihattu ja ohuehko t-paita päällä rannalla.

Itse olen tilannut vauvoilleni/lapsilleni aurinkosuojavaatteita meditexiltä. Erikoiskankaassa on suojakerroin n. 70. Voi pulikoida samoilla vaatteilla ja kuivuvat nopeasti. Hintavia vaatteita mutta ikuisia. Aurinkosuojavoiteissa kannattaa apteekissa kysyä voiteita joissa ei ole kemiallisia suodattimia, esim Acon tuotteissa löytyy pienille vauvoille suojavoiteita.

Apteekista kysyt aurinkorasvaa. Meillä käytössä Eucerin lasten rasva joka ei sisällä kemiallisia UV-suodattimia.
Samoin rattaisiin aurinkovarjo ja ohutta pitkähihaista päälle niin kyllä se siitä.
Itse ajattelin etsiä jostain tytölle seuraavalle reissulle sellaisen puolihihallisen ja puolilahkeellisen uimapuvun mitä näki nyt talvella paljon lapsilla Kanarialla.

Apteekista saa sellaisiakin aurinkovoiteita, mitä voi käyttää vaikka vastasyntyneelle. Itse ole ostanut (mm. Eucerin) sellaista ja todennut hyväksi. Eihän ne pahaa aikuisellekaan tee...

Olemme matkustaneet pienten lasten kanssa useasti, uusimpien tutkimusten mukaan aurinkorasvaa ei suositella pienille lapsille. Tavallisella t-paidalla kuulema suojakerroin noin 8, siitä syystä olemme tilanneet uv-suojavaatteita sunblockilta. Selaillessani nettiä huomasin, että niitä on vihdoin saatavilla myös Suomesta www.sunblock.fi . Kokoja näytti olevan 74 alkaen aikuisiin asti.

Ostin tytölle ne aurinkosuojavaatteet mitä joku muukin suositteli aikaisemmin. Oli tosi hyvät. Meillä neiti 2-vuotta, vaalea pellavapää. Hyvin meni altaallakin. Lakin tilasin jostain tavallisesta postimyynnistä, missä oli lippa niskan suojana. Välistä pyhkäsin ihan nimeksi aurinkorasvaa kasvoihin ja kämmenselkään, mutta suojavaatteet rittivät. Uimassa kävi sojavaatteet päällä. Kuivuivat suht nopeesti, mutta kylmä meinas tulla kun oli märät vaatteet. Välillä vaihdettiin tavalliset pitkähihaiset ja-lahkeiset, että toiset ehti kuivua. Kalliitahan ne vaatteet ovat, mutta hintansa väärti!!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.04.2007 klo 13:00 kertokaa rasvoista kirjoitti:
Meillä on ollut eucerinin rasvaa, sk 25. Mitä merkkiä teillä muilla on ollut jos sk on 50?

Muistaakseni Nivean sarjoista marketeissa löytyy 50kertoimista ja varmaan muistakin sarjoista. Ihan lapsille tarkoitettuja pulloja siis. B)

Tulimme juuri lomalta keski amerikasta. Siellä on trooppinen ilmasto,joten kuuma oli! Niinkuin mainitsit,jalat roikkuu kun rattaissa makaa. Suojasin T-paidalla ja shortseilla. Hattu oli sellainen lippalakki,mika suojasi niskan.
Laitoimme aurinkorasvaa,koska ei niitä jalkoja voinut peitellä kuumuden takia. Kyllä minuakin ensin huolestutti aurinkorasvan käyttö,mutta kysyin asiaa lääkäriltä ennen lomalle lähtöä. Tyttäreni on 5kk.
Minusta on parempi suojata voiteella,ettei pala. Mutta tee niinkuin itsestä parhaalta tuntuu. B) <br><br>

Yhteistyössä