Vauvan sose-apuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avuton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

avuton

Vieras
Meillä on 9kuukautinen poika joka on tähän asti elänyt pääasiassa kaupan soseilla.Välillä olen tehnyt itsekin, mutta jos pojalla on nälkä heti niin eihän se jaksa odottaa :D

Haluaisin tehdä itse nyt soseita pakkaseen, vaikka pikkuhiljaa kai voisikin tarjota samaa ruokaa kuin itsellekin..Löytyisikö apuja?Voiko pilttipurkeissa pakastaa?Voiko perunaa pakastaa?Ja muutenkin mistä löytäisin soseohjeita?Ja soseutatteko vaan sauvasekoittimella, jäähdytätte ja sit pakkaseen?

Minkä ikäiselle muuten uskaltaisi tarjota hernekeittoa?Luulisi että pistää mahan sekaisin pieneltä..?

Kiitos etukäteen:)

pilttipurkeissa voi pakastaa, mutta muista täyttää vain 2/3 osaa purkista muuten hajoaa purkki. sauvasekoittimella soseuttaa. keittäisin kasviksia ja lisäisin sekaan lihaa tai kalaa jotka kypsennetty erikseen ja soseutettu. tai sitten ihan perus keittopohja jonka sitten soseuttaa. hernekeittoa vasta yli vuoden ikäiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Hörölä:
pilttipurkeissa voi pakastaa, mutta muista täyttää vain 2/3 osaa purkista muuten hajoaa purkki. sauvasekoittimella soseuttaa. keittäisin kasviksia ja lisäisin sekaan lihaa tai kalaa jotka kypsennetty erikseen ja soseutettu. tai sitten ihan perus keittopohja jonka sitten soseuttaa. hernekeittoa vasta yli vuoden ikäiselle.

Mä oon kyllä täyttäny melkein täyteen asti. Ehkä jättänyt jonkun sentin yläreunasta vajaaksi... ei ole hajonnut...

Teen soseet itse pojalle, ja teen yleensä silleen, että keitän eri lajeja ja soseutan erikseen. Annan jäähtyä ja pakastan jääpalakuutiorasiassa, kun ovat jäätyneet siirrään omiin pusseihinsa. Esim parsakaalta, kesäkurpitsaa, bataattia jne. Keitän aina vähän perunaa kaikkien lajien kanssa koska jos perunasosetta pakastaa sinällään, niin ei ole mielestäni hyvää.

Kun eri lajeja on erikseen pakkasessa, niin on helppo ottaa erilaisia ateriakokonaisuuksia. Jauhelihaa keitän ja soseutan. Ostan yleensä kala- ja kanaruoat valmispurkeissa.

Kuuluuko tuohon perus keittopohjaan peruna?Kun muistaakseni jostain olen lukenu ettei perunaa saa pakastaa..Mitkä olisi parhaita kasviksia?Porkkana, parsakaali varmaan ainakin..Muita?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kuuluuko tuohon perus keittopohjaan peruna?Kun muistaakseni jostain olen lukenu ettei perunaa saa pakastaa..Mitkä olisi parhaita kasviksia?Porkkana, parsakaali varmaan ainakin..Muita?

peruna muitten kaverina ei mene huonoksi. kukkakaali on hyvää, bataatti

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

bataatista tykkäs ainaki mun poika kovasti

Mä keitin ja soseutin pilttipurkkeihin "pohjan", mikä sisälsi, bataattia, perunaa, porkkanaa, kesäkurpitsaa. Siihen sitten lisäilin kuution soseutettua kalaa, kanaa tai lihaa. Ja esim. parsakaali mulla oli erikseen kuutioina, sitä välillä heitin ruuan sekaan. Myös sipulia voi vähän pohjaan laittaa. Valmiiseen ruokaan voi sitten lisäillä yrttejä jos haluaa vaihtelua.

Alkuperäinen kirjoittaja anneka:
Mä keitin ja soseutin pilttipurkkeihin "pohjan", mikä sisälsi, bataattia, perunaa, porkkanaa, kesäkurpitsaa. Siihen sitten lisäilin kuution soseutettua kalaa, kanaa tai lihaa. Ja esim. parsakaali mulla oli erikseen kuutioina, sitä välillä heitin ruuan sekaan. Myös sipulia voi vähän pohjaan laittaa. Valmiiseen ruokaan voi sitten lisäillä yrttejä jos haluaa vaihtelua.

Ok. toikin tapa kuulostaa fiksulta :) Maustamiset varmaan sit tapahtuu vasta lautasella?Eikös noihin itsetehtyihin pidä lisätä rypsiöljyäki..?

Ei välttämättä tarvitse lisätä rypsiöljyä. Bataatti-kesäkurpitsa-porkkana-peruna oli mulla pohjana soseille, sitten keitin siihen lisäksi kalkkunan jauhelihaa ja osaan lisäsin parsakaalia. Myös lohta voi keittää ja soseuttaa.

Me pakastettiin jokainen vihannes/kasvis laji erikseen pilttipurkeissa ja aika täyteen ne kyllä laitettiin eivätkä poksuneet pakkasessa. Samoin lihat. Sai näppärästi tehtyä eri variaatioita lapselle kun pakkasesta poimi eri purkki yhdistelmiä. Perunat keitin ja tarjoilin tuoreeltaan.

Yhteistyössä