Vauvan silmä rähmii

  • Viestiketjun aloittaja mamma80
  • Ensimmäinen viesti
Meillä myös pojan silmä rähmi ekat kaks kuukautta, yhdet silmätipat siihen hain, mutta ei auttanut mitään. Itsetään menee ohi.Tai voit kokeilla tissipaidolla kostutetulla puhpulilapulla pyyhkiä, sekin monesti tehoaa. Meille sanottiin, että johtuu ahtaista kyynelkanavista.
 
on ollut silmätulehdus (tai siis toi ahdas kyynelkanava) vasemmassa silmässä nyt jo 5kk... siis koko elämän ajan! kolmannen rasvatippakuurin just lopetin, tällä kertaa ei ees hetkellisesti auttanut. On lypsetty ja pyyhitty ja tiputeltu :/
 
mitkään tipat tai voiteet,koska se on rakenteellinen vika,joka paranee yleensä keskimäärin viimeistään 8kk iässä. Meillä tytöllä oli toisessa silmässä ahdas kyynelkanava ja vielä 8kk neuvolassa lääkäri sanoi,että katsotaan vielä 10kk ikään asti,kun rähmiminen oli alkanut jo hieman vähentyä. Ja seuraavan viikon aikana rähmiminen oli kokonaan ohi! Normaalisti 8kk iässä laitetaan lähete silmäpolille,jos ei ole auennut ja vuoden ikäisenä kanava voidaan sondeerata,eli koittaa avata mekaanisesti. Sondeeraus tehdään narkoosissa,joten sitä ei siksi voida mielellään tehdä nuoremmalle.
Ahtaan kyynelkanavan takia kyllä tulee herkemmin silmätulehduksia ja niihin voi sitten saada lääkettä. Muuten riittää vedellä puhdistus ja rähmän ns. lypsäminen silmästä,eli hierotaan silmän alapuolelta ulkokulmasta sisäkulmaan päin.
 
sitte neuvolan tätöset patistaa meitä koko ajan lääkäriin ja myös lääkäri koittaa 'parantaa' ahdasta kyynelkanavaa kaikenmaailman tippakuureilla??? Alkaa jo ottaa knuppiin :headwall:
Ja kaikilta tulee koko ajan kommenttia että :'viekää ny lääkäriin/koittakaa ny tehrä jotain... Uutta kuuria vaan!!'
Kuulin myös ettei sondeeraaminen välttämättä kerralla auta??
Onko linjoilla joku jolle käynyt näin??
 
keitä vettä ja aamuin illoin pyyhit puhtaalla pumpulilla. Muista kumpaakin silmään omat puhtaat pumpulit + kuivaus. vältä tuulessa pitämistä, saattaa pahentaa silmän oireita. Jos kestää viikon pidempää tuosta pyyhkimisestä huolimatta niin LÄÄKÄRIIN, se on myös minun mielipiteeni. Kyseessä joko silmätulehdus johon saa luultavasti oftagenia tms. tai sitten kyse muusta.
 
ollut ahdas kyynelkanava joka oli siis tukossa ja se aukaistiin. Olin kylläkin silloin jo ala-asteella. Kyynelkanavaani laitettiin putki joka oli muistaakseni ainakin sen puolivuotta paikoillaan jonka jälkeen se otettiin pois. En tiedä mikä operaation nimi on eli oliko itselläni kyse tästä sondeeraamisesta?? Mutta auttoi ainakin minulla, mutta olen kuullut myös ettei kaikille ole välttämättä tehonnut ja tietääkseni silloin leikkaamalla aukaistaan. Korjatkaa jos olen väärässä...
 
Meillä rähmi pojalla toinen silmä 5kk. Kyse oli ahtaahkosta kyynelkanavasta. Useimmiten ne aukeaa itsestään 6kk ikään mennessä ja ne mitkä ei aukea, sondeerataan n.8kk iässä.

Kun kyynelkava on tukkeutunut, siihen tulee usein bakteeritulehduskin. Siksi määrätään tippakuureja. Rähmä on erittäin hyvä kasvualusta bakteereille. Meillä meni kaks tippakuuria ja kolmas kuuri vei vaivan kokonaan pois. Eli kyynelkavan ahtauma oli helpottanut ja silmään oli jäänyt bakteeritulehdus vaivaamaan joka lähti kuurilla pois.

Kannattaa pyyhkiä silmää keitettyyn veteen kastetulla pumpulitupolla useamman kerran päivässä. Lisäksi lääkärit neuvovat kysyessä kuinka kyynelkanavaa saa itse tyhjennettyä. Silmän sisänurkasta painelemalla saa hieman rähmää tulemaan pois, mutta sitä ei kannata lähteä tekemään jollei lääkäri ole antanut ohjeita kuinka se tehdään.
 
Meilläkin kärsitään tuosta ahtaasta kyynelkanavasta. Poika (7vkoa) on ollut tippakuureilla viikon vanhasta kuukauden verran, kunnes lääkäri neuvoi jättämään tipat hetkeksi. Kolmea eri kuuria kokeiltiin, ja mistään ei ollut huomattavaa apua. Nyt kun ei olla millään kuurilla, niin silmä rähmii saman verran kuin ennekin -aamupuhdistukset riittävät pitämään rähmän kurissa. Mulle lääkäri sanoi silloin alussa, että tippoja on laitettava, koska joka tapauksessa se on bakteeri, joka aiheuttaa tulehduksen (ei kyynelkanavan ahtaus itsessään).
Mutta kiva kuulla, että muillakin on samaa.. ja vaiva helpottanut ilman toimenpiteitä :) meillä mennään nyt niin, että jos rähmä selvästi lisääntyy, niin sitten tippoja taas hetken aikaa.
 
Sama vaiva täälläkin. Kahden viikon ikäisestä asti ollut lääkettä, poika nyt 7 vko. Silmän valkuainen oli kirkaan punainen ja silmä melkein ummessa. Kaksi viikkoa tippoja, että alkoi helpottamaan, sitten neuvolasta käskettiin pitämään tauko. Taas silmä turpos, punotti ja rähmi. Viikko vielä tippoja, mut enää ei mitään vaikutusta. Sitten saatiin resepti silmäsalvaan, joka aiheutti pojalle allergisen reaktion, silmä turpos punaseksi palloksi. Sitten näytettiin taas lääkärille, ja saatiin tippasalvaa, joka on nyt auttanut aika hyvin, vielä tosin jatketaan. Lääkäri lohdutteli, että tämä vaiva menee kyllä ajan myötä ohi. Kun saisi nyt tuon tulehduksen vaan poius, toinen silmä vieläkin puolet pienempi kuin toinen, kun ei aukea kunnolla..

Rähmän väristä meille sanottiin neuvolassa, että keltavihreää jos on, niin on tulehdus. Ja joinain aamuina on lapsen terveessä silmässä pieni rähmä, ja se tosiaan on ihan vaaleaa, ei lainkaan keltaista, niin kuin tuon kipeän silmän rähmä.
 

Yhteistyössä