vauvan rytmin muokkaaminen mahdollista?

Vauva nukkuu päivällä vaihtelevasti. Joskus kaksi tuntia joskus kuusi-seitsemän tuntia monessa eri pätkässä. Kahdeksan aikaan alkaa aina sama homma. Nukkuu vartin-puoli tuntia, valvoo puoli tuntia ja taas nukahtaa. Syö välillä tissiä ja pulloa... kitisee, äheltää ja on levoton! Puolen yön jälkeen nukahtaa vasta täysin joko tissille viereen tai pullon jälkeen omaan sänkyyn ja nukkuu 3-6 tuntia putkeen. Aamut taas vaihtelee. Joskus herää yhdeksältä, joskus taas yhdeltätoista. sitä ennen syö useamman kerran.

Onko siis mahdollista muokata 2kk:n ikäisen rytmiä?

Itse olen iltauninen ja meinaa hermot mennä tuon iltavalvomisen takia! Itse menisin mieluiten nukkumaan viimeistään yhdeksältä mut tuo ei liene mahdollista meidän neitin kanssa!?

Kaikki kokemukset ja ideat tervetulleita.

 
En kyllä menis muokkaamaan 2kk ikäisen unirymiä, kun sellasta ei vielä edes ole. Meillä huudettiin tossa iässä 21-23 välisen ajan. Paljoa ei ollut tehtävissä kun hyssyttää ja kestää. Kyllä se unirytmi alkaa sitten pikkuhiljaa 3kk iän jälkeen itsetään muotoutumaan. Meillä poika täyttää pian vuoden ja juhannuksena vaihto täysin oma unirytminsä vielä, joten se ensimmäinen elinvuosi on sitä rytmin hakemista.
Meillä levottomiin iltoihin auttoi todellakin se hyssyttely ja kantoliina oli aivan ehdoton. Siellä poika viihtyi pitkät ajat.
 
En menisi kyllä minäkään muokkaamaan vielä 2kk ikäisen rytmiä :) Itselläin on kans 2kk ikäinen tyttö, jolla kans tuntuu tuo yöuni alkavan vasta klo: 24 jälkeen. Muutaman kerran on päivällä nukkunut kunnon päiväunet 2-4h, mutta muuten on torkkunut. Ulkona nukkuu parhaimmat päiväunet. Tämä rytmi on meillä luksusta... esikoisen aikana meillä valvottiin yöt ja nukuttiin päivät :) Voimia :hug:
 
Minäkään en menisi muokkaamaan noin pienen rytmiä ja tuskin edes onnistuisi vaikka yrittäisikin. Noin pieni taitaa nukkua silloin kun nukuttaa, eikä siinä auta mikään pysymään vauvaaa hereillä jos on väsynyt tai jos yli väsyy väkisin yrittämällä niin taitaa olla vaan entistä pahempi tilanne. Aika on ainut apu.
 
Tuo kuuluu monilla tuohon ikään. Eli aika auttaa :wave: , kyllä se rytmi jossain välissä löytyy. Noin pienelle ei vielä suositella unikouluja. Tassuttelun voi aloittaa vasta puolen vuoden iässä.
 
Luonnollisesti rintamaito on lapselle parasta ravintoa. Tilastollisesti tarkasteltuna korvikelapset nukkuvat kuitenkin pidempiä pätkiä, koska ilmeisesti korvikemaidon proteiini vaatii enemmän sulattelua. Se ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö rintamaitolapset voisi nukkua pitkiä pätkiä ja korvikelapset heräillä jatkuvasti. Yksilöeroja löytyy.

Yksi ystävä aloitti pokkana vellin 2kk ikäiselle vauvalle, joka heräili yöllä tunnin välein. Itse en olisi uskaltanut.

Sinänsä tuo teidän tilanne kuulostaa mielestäni normaalilta. Meilläkin päiväunet on aina olleet mitä sattuu. Joskus muutamat vartin pätkät ja joskus vielä 3kk iässäkin usemamman tunnin. Iltaisin tankattiin urakalla.

En lähtisi väkisin valvottamaan vauvaa. Sen sijaan saattaisin kokeilla nukahtaako valvova lapsi jos hänet laskee rauhoittumaan. Tassuttelun voi tosiaan aloittaa vasta myöhemmin. Huudattamista en itse hyväksy missään iässä.
 

Yhteistyössä