Vauvan ruokamäärät?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimmi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mimmi

Vieras
Kertokaas immeiset paljon teidät vauvat noin keskimäärin syö kerralla?? Meillä tissitellään mutta ei taida kauhean paljon herua sieltä kerralla koska vauva saattaa imaista vielä Nannia jopa 100ml vielä päälle... Tyttö siis 3viikkoa vanha...

Määrä tuntuu minusta isolle, mutta useimmiten vauva ei tyydy mihinkään 60ml vaan imee tutistakin kannat ja hirveä huuto alkaa...

En haluaisi kuitenkaan ylensyöttä vauvaa... Jotkut immeiset sanonu että vauva tietää milloin on täynnä ja lopettaa syömisen... liekkö pitää paikkaansa... En haluaisi aiheuttaa ähkyä...

Muutamia kertoja olen rinnat pumpannut vain tietääkseni kuinka paljon sieltä mahdollisesti tulee, tulos ollut vaivaiset 25-40ml... keinoja millä saisi maidon nousemaan... Yö imetyksiä harrastan mutta ainakaan vielä ei ole kummoisia tuloksia näkynyt...

Osaisitteko te kokeneemmat ja viisaammat vastata pulmaani... Ettei yö unet mene ähkyn pelossa....

Suosittelisin että et antaisi korviketta ollenkaan, vaan imettäisit sinnikkäästi. Sun oma maitomäärä lisääntyy jos vauva imee, mutta jos annat lisämaitoa pullosta käy päinvastoin.
Esikoiseni kanssa tein juuri sen virheen, että en luottanut itseeni ja annoin koko ajan pullosta lisämaitoa (tosin alku oli muutenkin erikoinen, koska vauva ei imenyt ollenkaan ja joutui lastenosastolle). No niin siinä sitten kävi, että imetys kaatui kolmen kuukauden yrittämisen jälkeen.
Nyt toista lasta imettäessäni uskon, että maito kyllä riittää jos sen uskoo riittävän. Pullosta vauvat usein syövät suuria määriä, koska sieltä se maito irtoaa niin helposti.
Tee kuitenkin niin kuin itsestäsi parhaalta tuntuu, mutta luota itseesi, niin kaikki käy helpommin.
Ja kysy neuvoja ammattilaisilta siis neuvolasta tai imetystukiryhmästä.
Onnellisia hetkiä vaavin kanssa!

Kyllä mä imetänkin sen minkä tulee, mut ku vauva imee tyhjäks tissit ni hetken päästä alkaa huuto, ei rupee nukkuu ennen ku masu täys...

Mielellään imettäisin täysin ja toiveissa ois jos maidon tulo alkais lisääntyä ettei tarttis antaa lisämaitoo.. mut siihen en ala nyt et vauva ottaa puolentunnin tai tunnin unia ja taas imetetään, ku masu ei täyty rintamaidosta pelkästään tällä hetkellä...

Täytyy seurata tilannetta ja yrittää vähentää lisämaidon määriä pikku hiljaa...

vinkkejä maidon nousuun on kotikalja ja raaka kananmuna (siis vatkaat esim.kääretortun ja ""rappaat"" taikinakulhon tyhjäksi), mutta en kyllä tiedä alkaisinko ite näin lintuinfluenssa kautena syömään raakaa kananmunaa, mutta tämänkin olen neuvona kuullut. mutta kotikalja on takuu varma konsti! ja sitten pitäis saada tarpeeksi levättyä ja syödä hyvin!
ite olen antanut nannia lisäksi 2viikon ikäisestä saakka,kun ei oma maito riittänyt (poika syntyessään 4560g) ja poika oli osaimetyksellä 5kk saakka, nyt lopetti itse tissittelyn pari viikkoa sitten. ei se korvike niin pahaksi ole, vaikka kuinka äidin maitoa ylistetään, mutta toki sitä yleensä kaikki haluaa ennemmin omaa maitoa antaa kuin korviketta, mutta tärkeintä tietty että vauva kasvaa ja se että ei tarvi nälkää huutaa.

Ensinnäkään se sun pumppaama maitomäärä ei kerro siitä, kuinka paljon vauva saa sieltä tisseistä maitoa irti. Pumppu ei saa yhtä tehokkaasti maitoja heruteltua kuin vauva. Tehokkaimmin maitomäärää saa lisättyä pesimällä vauvan kanssa, eli oma yläruumis paljaaksi, vauvalle vain vaippa ja sitten sänkyyn peiton alle ""pesimään"" ja annat vauvan imeä niin paljon ja niin usein kuin haluaa. Yösyötöt ovat myös erittäin tärkeitä maitomäärän lisäämiselle, eli jos on aivan pakko pullosta antaa, niin älä ainakaan yöllä. Ja sun vauva on niin pieni vielä, että on kyllä aivan normaalia, vaikka se haluaisi rintaa tunnin välein, ainakin joinain päivinä. Tsemppiä ja luottamusta siihen omaan maidontuotantoon. Pullottelut ja tutittelut pois ja tissi tilalle, siitä se lähtee!

Ja ei se maito sieltä tisseistä lopu vaikka ne tuntuu tyhjiltä. Kannattaa vaihdella vaikka puolta aluksi useammin, jos vauva ei jaksa imeä niin pitkään että heruminen alkaisi uudestaan. Eli kun vauva on imenyt ""tissi 1:n"", siirrät ""tissi 2:lle"" ja taas tissi 1:lle, 2:lle niin kauan kun vauva on tyytyväinen.

Siis imeekö vauva koko yön puolen tunnin tai tunnin välein? Iltaisin ainakin minusta se on ihan normaalia tiheää syöntiä, niin oli meilläkin kolmen viikon iässä. Usein aamuyöstäkin poika saattoi herätä tunnin välein syömään. Tiedän siis että se on todella raskasta. Koita jaksaa. Itse uskoin sinnikkäästi tiheän syönnin johtuvan siitä, että vauva haluaa lisätä maitontuotantoa. Tilanne pitäisi kyllä sitten normalisoitua parin kolmen vuorokauden päästä tai viikon tai kuukauden...niin...vaatii pitkää pinnaa.

Kyllä vauva pitää huolen ettei syö liikaa. Jos masu menee liian täyteen pulauttaa kyllä liiat pois. Vauvasi on vielä niin pieni että jatkuva syöminen kuuluu normaaliin kuvioon. Itsellä molemmat oli tuossa vaiheessa lähes 24h rinnalla. Rankkaa se on mutta aika aikaansa kutakin. Siitä pikku hiljaa sitten alkaa oppia syömään tehokkaammin ja imetykseen menee vähemmän aikaa.

Minä en ole saanut pumppaamalla kuin jotain 5ml per rinta, mutta hyvin tuo maito on lapsille riittänyt. Olivat ihan pyöreä poskisia pullukkavauvoja : )

älä koe huonoa omatuntoa vaikka maitosi ei iittäisikään. joillakin se ei riitä kaikesta huolimatta. Tässä moni suositteli, että antaa lapsen imeä niin usein kuin haluaa ja niin kauan kuin haluaa= maitoa heruu ennen pitkää enemmän. Tuossa on ainakin minun kohdalla perää. Suosittelen kantoliinan hankkimista! Siinä on pienen opettelun jälkeen hellpo syöttää ""vauhdissa"" eli lapsi syö koko ajan ja sinä voit puuhastella muuta. Mikäli et jaksa koko aikaa olla paikallasi imettämässä. Rengasliina on suht helppo alkajaisiksi, ei tarvitse opetella ""köytöksiä"" kun on muutenkin hermot kenties kireällä.. Tsemppiä! Kyllä se siitä, teidän tavalla! mikään tapa ei ole huono jos se sopii äidille ja vauvalle!:)

Yhteistyössä