Vauvan ruokailu

Eli me ollaa siirrytty tytön kanssa nyt kiinteisiin ruokii ja haluasin saada jonkun kirjan josta löytyisi eri ohjeita, olisiko jotai suosikki vauvaruoka ohje kirjoja?
Itse olen aatellut kotiruokaa vauvalle kirjaa, mutta se tuntuu olevan nyt kaikkialta loppu toinen mitä mietin olisi luomuruokaa vauvalle, onko kokemuksia kummastakaan kirjasta?
 
kotiruoka
No siis mulla poika nyt 1 v 1 kk ja olen tehnyt ihan kaikki (vegaani) ruoat hänelle ihan itse omasta päästä. Hyvin kasvaa ja hyvin syö...ei se nyt niin vaikeaa ole.
 
kotiruoka
No alota vaik niin et listaat kaikki ainekset joita laps saa jo syödä ja sit yhdistelet niitä 3-4 kerralla (yksi uusi ruoka-aine vain kerrallan HUOM)...suunnittele vaikka viikko kerrallaan esim kesäkurpitsa-porkkana-peruna (+ jos syötte lihaa/maitotuotteita vähitellen niitä), sitten maissi-munakoiso-linssi-riisi...höyrytä mieluummin kun keität ni vitamiinit pysyy paremmin. Ota vesi talteen ja käytä aluksi nesteenä...meillä syödään lisäksi kotipuuroa ja vaihtelen viikonpäivän mukaan esim ma riisihiutalepuuro, ti ohra, ke hirssi to ruis jne ni viljoja tulee monipuolisesti...
 
Joo okei, mä oon nyyt pakkasee laittanut perunaporkkana sosetta, voisin tänää käydä ostaa kesäkurpitaa siihen seuraksi. Oon keittäny tähä asti, mut öö miten toi höyryttäminen onnistuu? oon iha uus näis jutuis
 
kotiruoka
No niit sellasii hienoja härveleitä on olemassa mutta ite käytän Ikeasta hankittua höyrytintä (se sopii kaikkiin kattiloihin...vettä pohjaan sen verta et tulee IHAN vähän sen höyryttimen läpi ja vihannekset sinne...höyryttäminen kestää vähän kauemmin kuin keittäminen joten varaa aikaa...esimerkkejä hyvistä aineksista
kesäkurpitsa
bataatti
munakoiso (keitä älä höyrytä, se on muuten kitkerä)
porkkana (oranssi ja keltainen)
kukkakaali
parsakaali
purjo (muista soseuttaa HYVIN!!!)
myöhemmin
riisi
maissi (ehkä 6 kk, soseuta hyvin)
banaani (6 kk, vähän alussa)
mango
omena (hyvin hieno raaste)
päärynä (kuten yllä)
marjat esim mustikka (siivilän läpi)
herukat (kuten yllä)

linssit (punaiset sulavat helpoimmin, 7 kk vasta)
leikkopavut (aloita hyvin pienellä määrällä noin 7 kk iässä)
muut pavut (VAROVASTI aloita, 8 -10 kk aloita)

meillä välipalana toimi n 7-8 kk eteenpäin (ennen sitä miniannoksina) muusattu banaani + joku muu hedelmä tai marja, valmisvälipaloja poika on syönyt yhteensä ehkä max 8 kertaa elämässään eikä niistä tykkää...
 
Kaupan
Mulla on tuo Kotiruokaa vauvalle kirja jota on vain selattu pari kertaa raskausaikana, kun meidän lapsesta tulikin sormiruokailija. Ilmoittele jos haluat ostaa: haa-haa@suomi24.fi.
 
kotiruoka
Kiitos tosi paljon näistä ohjeistä, neiti täyttää 12pv sen 6kk, nyt oon vaa hiukan just porkkanaa, bataattii ja perunaa testailu ja nyt ku tulee se 6kk täyttää, aattelin iha kunnol aloittaa näide testailun.
 
kotiruoka
Ole hyvä :)
Tuli vielä mieleen että herneet on hyviä sitten siinä 8 kk paikkeilla...
Jos haluat vähän makeahkoa (uppoaa hyvin varsinkin uuden maun "apurina" niin siinä 11-12 kk tuo kookosmaito on jees - muista varmistaa että ostat sellaista jossa ainoa aines on se kookos tai kookos + vesi)...sit kannatta vähitellen lisätä yrttejä (mietoja sellaisia) esim salvia, meirami, basilika ja sitten myöhemmin timjami, kirveli jne...täällä poika syö myös paprikajauhetta (suolatonta) ja chiliä (IIIHAN vähän) ja currymausteita ihan pikkuisen...Valkosipulinkin voi höyryttää niin maku on mieto ja se on helppo soseuttaa...
Sit hei on kiva pitää lasta mukana keittiössä, aika nopsaan ne äkkää sen idiksen ja haluu seurailla ja nuuskia...
 

Yhteistyössä