Hei kohtalotoveri!!! Lähetän oikein paljon myötuntoa ja tsemppaavia ajatuksia sinulle!
Itselläni kävi esikoisen kanssa niin, että imuotetta ei vain löytynyt. Kätilöopistolla kävin useammankin imetysohjaajan puheilla, mutta kukaan ei saanut asiaa ratkeamaan. Ongelmana oli matalat rinnanpäät, suuret rinnat ylipäätään ja "leuaton lapsi". Nännien iho meni jo sairaalassa aivan rikki ja karrelle, itkin tuskasta kun yritin yrittämällä imettää! Todella jäi traumat tuosta ajasta, varsinkin kun ympärillä pyöri jos jonkinlaista "imetysasiantuntijaa" ristiriitaisine neuvoineen. Käsite "vauvamyönteinen sairaala" on saanut kyllä todella negatiivisen kaiun mielessäni. Samoin kuin usein toistunut hyväntahtoinen kommentti: "Vauvalle ei ole mitään haittaa siitä, jos hän nielee veristä maitoa." Lohdutti todella siinä tilanteessa!
Rintakumit eivät auttaneet mitään, päinvastoin rintojen rikkinäinen iho vain rullaantui entistä kivuliaammin rintakumin sisään. Oikeasti, tuska oli helvetillinen, synnytys oli lastenleikkiä siihen kipuun verrattuna (sain mm. toisen asteen repeämiä eikä synnytys nyt muutenkaan mitenkään helppo ollut). Tätä asiaa monen, jolla ei ole ollut imetyksessä ongelmia on oman kokemukseni mukaan kerta kaikkiaan mahdotonta tajuta! Imetys voi olla todella tuskallista eikä siihen välttämättä löydy apua!
Minäkin aloitin pumppaamisen jo sairaalassa, tosin ensin ongelmana oli, ettei Kättäriltä löytynyt tarpeeksi isoja "suppiloita" rinnoilleni. Lopulta kuitenkin pääsin hommassa alkuun ja sain nuo samat ohjeet kuin ap:kin eli 8Xvuorokaudessa pumppaus. Koska rintani kestivät hyvin pumppausta ja karaistuivat siihen suht nopeasti oli imetysongelmien syynä varmaankin näin jälkikäteen ajateltuna ainoastaan vauvan huono imuote. Tosin yksi imetysneuvoja ilmeisesti epäili kyseessä olevan "henkinen lukko" kun kyseli niin yksityiskohtaisesti rintojeni roolista seksielämässäni (nyt jälkikäteen naurattaa ja suututtaa että edes vaivaudun vastaamaan moisiin typeryyksiin, mutta synnytyshuuruissa sitä oli aika haavoittuvainen).
Pumppasin lähes puoli vuotta kotona rintamaitoa lapselleni, imetys ei siis koskaan onnistunut vaikka sitä kotona viikkokausia avun kanssa harjoittelin. Täysin äidinmaidolla lapseni ei tainnut olla kuin ihan alussa, koska maitomäärä ei vain riittänyt pumppauksesta huolimatta. Harmittavasti olen tuhonnut tuonaikaisen pumppauskirjanpitoni, mutta sellainen muistikuva on, että siinä 3 kk:n mailla aloin vähentää pumppauskertoja vähitellen. Ja sitten aika pitkään loppuvaiheessa pumppasin neljä kertaa vuorokaudessa, jolloin vauva sai ehkä puolet rintamaitona ja puolet korvikkeena.
Ja se päivä kun lopulta pakkasin vuokrapumpun laatikkoon ja hyvästelin sen oli yksi elämäni parhaimmista päivistä! Tuosta on nyt pian neljä vuotta, ja näin jälkikäteen mietittynä voin vain todeta, että olipa muuten hullun hommaa! Tällä en siis mitenkään halua mollata sinua ap tai kyseenalaistaa ratkaisujasi! Tarkoitan ainoastaan, että omalla kohdallani imetys/äidinmaidon ylimaallisuus sai aivan turhan suuret mittasuhteet. Joo, joo, tiedetään että se on parasta ravintoa vauvalle, mutta kun esim. ottaa huomioon, että valtaosa suomalaisnaisista, joiden imetys onnistuu ongelmitta SILTI täysimettää vain 3 kuukautta, niin tuo oma puolen vuoden pumppaus tuntuu täysin absurdilta.
Vinkkinä sinulle sanoisin siis vain, että ole armollinen itsellesi ja mieti omaa jaksamistasi. Vähennä ihmeessä pumppauskertoja jos siltä tuntuu, olet jo nyt nähnyt valtavan vaivan asian eteen. Minun mielestäni tarpeeksi suuren vaivan, mutta itse sinun on toki tilanne arvioitava ja päätös tehtävä.
Minulle syntyy lähiviikkoina toinen lapsi, ja olen jo vakaasti päättänyt, että toista kertaa en samaan ruljanssiin antaudu. Synnytyssairaalassa en antaudu kahdenkymmenen "asiantuntijan" kopeloinnille ja kaikelta varalta olen jo ostanut tutin ja tuttipullonkin valmiiksi, samoin korviketta. En ole siis mitenkään uhmakkaalla mielellä, totta kai aion tälläkin kerralla yrittää imettämistä ja toivon hartaasti todella että se onnistuisi. Kuitenkin nyt kun tämä "leuaton" lapsi on jo leikki-ikäinen ja katson, millaista einesmoskaa hänelle välillä esim päiväkodissa (ja myönnetään, joskus kotonakin!) tarjotaan ja kuinka paljon kaverisynttäreiden ja muiden tilaisuuksien myötä lapsen elämässä on turhaa herkuttelua, niin väkisinkin tulee mieleen, että mahtaako se elämän ensimmäisten kuukausien äidinmaito nyt kuitenkaan olla ihan niin merkittävässä roolissa ravitsemuksen kannalta kuin virallinen kaanon antaa ymmärtää?