vauvan pukeutuminen vaunuihin/kantoliinaan, apuja.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hunajapuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

hunajapuu

Jäsen
03.10.2012
56
0
6
hei,
minulla ei juurikaan ole kavereina äitejä joilta kysellä vinkkejä niin kyselen täältä. :)
Minulla vauva nyt kohta 4kk ja olen vähän hukassa tuon ulospukeutumisen kanssa.
Alkaa olla syksy ja kylmä, enkä oikein tiedä kuinka paljon vaatetta vauva tarvii ulos. Ei olla paljoa ulkona oltukkaan.

Vaunuissa tyttö ei ole paljoa viihtynytkään. Kantoliinassa tykkää olla.

Kun aurinko vielä paistoi puin tytölle kantoliinaan:
pitkähihainen body, sukkahousut, sukat, villahousut (ja villatakki kun ilma viileni), myssy ja lapaset.

Mitenkäs nyt kun ilmat pyörii alle +10 asteen. Kuinka paljon pitää vaatetta pukea?

Entäs vaunuihin? vanuhaalari? makuupussi lisäksi? Olen ihan hukassa enkä uskalla oikein lähteä kokeilemaankaan tarkeneeko vai hikoileeko.

Olen kiitollinen jos joku osaa jakaa omia pukeutumisvinkkejä :)

No kaikkhan riippuu toki vauvasta onko kylmäinen ;)
Mutta muista että liina vastaa yhtä (reiluakin) vaatekerrosta, koska kangasta tulee useampi kerros ympärille, plus sun lähellä olo on kuin patteri. Eli ihan älyttömiä ei kannata pukea. Jalat ja kädet tärkeimmät suojata, eli tumput tms ja jalkoihin pitkävartiset villasukat ja vaikka jotku säänkestävät töppöset jos jalat on "vapaana" eikä esim kantotakin alla. Myssy päähän, mut senkään ei kannata olla hirveän paksu koska jostain on vauvan hyvä haihduttaa liikaa lämpöä. Mutta toki tuulenpitävä voi olla hyvä olla kun vauva ei oo enää pieni ja silleen liinan sisällä. Mut oikeesti, sun lämpö on aika iso siinä vauvaa vasten joten helposti vauvalle tulee tukaka vaikka sulla olis jo vilukin. Villaiset vaatteet, siis vaik ohkainen merinobody jne on parhaita ihoa vasten.
Helpoin on jos sulla on joku iso takki,vaikka miehen takki, (tai oikea kantotakki) minkä puet teidän ylle. Mulla ei olu vauvalla pakkasillakaan ku body ja villahousut, sukat ja tumput ja sitten takki molempien päälle. Näillä mentiin joka päivä läpi talvi, kovillakin pakkasilla.

Vaunuissa taas sitten homma riippuu vielä enenmän vauvasta, miten hikoileva on. Mun esikoinen oli kuumakalle, sillä oli pakkasellakin vain toppis ja alla perus sisävaatteet. Sitten vaan vaunuun. Silti heräs monesti märkänä. Tää uudenpi tyyppi on kylmäisempi joten sillä villavaatteuden lisänä jo nyt ä.pakkauksen makuupussi. Vaunuissa on vielä parempi jos vaatteet on villaa. Silloin märkäkään vaate ei tunnu kylmälle kuten puuvillainen, jos sattuu hikoamaan.

Ja sekin, et nukutatko vauvaa tunteja pihalla vai liikutteko vaan vaikka lyhyitä matkoja kaupoille. Ja etenkin umpikopassa vaunun lämpötila nousee yllätävän lämpimäksi pakkasillakin.

Ei se oikein löydy ku kokeilemalla..valitettavasti :) Iloa ulkoiluun!

Komppaan edellistä. Eilen oltiin +10 asteella 1kk ikäisen vauvan kanssa liinakävelyllä ja puin lapselle pitkähihaisen bodyn, sukkahousut, sukat, tumput ja pipon. Liinassa oli kietaisuristikakkosen takia kolme kerrosta trikoota + mun iso villatakki koko komeuden päälle. Ja kuuma tuo tyttö oli kun se liinasta irrotin. Eli en kyllä kahta kerrosta vaatteita laittaisi näillä keleillä, ainoastaan katsoo, että ne liinan ulkopuolelle jäävät osat eivät palellu.

Rattaisiin laittaisin sisävaatteissa (+pipo, tumput ja villasukat) suoraan makuupussiin ja sitten kuomuosa tms. kansi vielä päälle tuulensuojaksi.

Kokeilemalla selviää, näin se vaan on.

kiitos pitkistä vastauksista. Ehkä mie uskaltaudun kokeilemaan ulkoilua enempi. Ja lähinnä tässä lyhyitä matkoja kuljetaan, että ei sitä hirveästi paleltumaan ehdi.

Tuntuu vaan välillä, että sitä on niin pihalla kaikesta tämmösestä eikä ole rohkeutta "harjoitella".

Yhteistyössä