Vauvan pito auringossa d-vitamiinin saamiseksi..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuplamamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tuplamamma:
Olikos jossain netissä osviittaa siitä miten meni auringossa oloaika suhteutettuna d-vitamiinin saantimäärään. Muistan lukeneeni jostain..

Keskipäivän aurinkohan se tehokkainta oli. Eilen pidin vauvoja 20 minuuttia filtillä auringossa, kiinnostaisi tietää paljonko suunnilleen elimistöön muodostui d-vitskua. Nuo teolliset kun ei meidän masuille oikein sovi, koitan luonnollista kautta sitä hankkia ns. varastoon mahdollisemman paljon.

Kiitos jos osaat auttaa ja hyvää jussia!

Keskipäivän aurinko on nimenomaan sitä mitä pitäisi välttää ja miltä pitäisi suojautua.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Keskipäivän aurinko on nimenomaan sitä mitä pitäisi välttää ja miltä pitäisi suojautua.

Keskipäivän UVB-säteily synnyttää D-vitamiinia ja sama UVB-säteily myös aiheuttaa ihosyöpää, jos sitä saa liikaa. Täysin siltä siis ei pidä suojautua, tai tekee itselleen pahempaa hallaa, koska D-vitamiini on elintärkeä steroidihormoni jonka puute vaikuttaa nykytiedon mukaan lukuisten sairauksien syntyyn (syövät, autoimmuunisairaudet, infektiot). Aurinko on lähes ainoa luonnollinen D-vitamiininlähde, siitä saa 10 minuutissa keskipäivällä kesällä saman verran D-vitamiinia kuin juomalla 40 litraa maitoa - eli ruuasta ei käytännössä saa D-vitamiinia, vaan se on saatava auringosta tai pillereinä. Poikkeuksena eräät kalat (kuha, siika, silakka), joissa on kohtalaisen paljon D-vitamiinia, mutta eihän kalaa saa syödä, kun se on myrkyllistä...

D-vitamiinia alkaa syntyä (hieman ihotyypistä riippuen) silloin kun UV-indeksi ylittää arvon 3. Tällöin säteilyltä myös neuvotaan suojautumaan. Jos ohjetta noudattaa kirjaimellisesti, ei saa siis lainkaan D-vitamiinia auringosta.

Minulle sanottiin neuvolassa kun kysyivät dtipoista niin kun sanoin etten aina muista että eikös se saa auringostakin (oli silloinkin aurinkoinen päivä ja olin mennyt vaunuilla sinne) niin vauva ei kuulemma saa auringossa olla ja lastensuojeluilmoitus. No en ole mikään suosikki en kyllä puhukkaan vauvalle neuvolassa miksiköhän.

[QUOTE="alissa";30155932]Minulle sanottiin neuvolassa kun kysyivät dtipoista niin kun sanoin etten aina muista että eikös se saa auringostakin (oli silloinkin aurinkoinen päivä ja olin mennyt vaunuilla sinne) niin vauva ei kuulemma saa auringossa olla ja lastensuojeluilmoitus. No en ole mikään suosikki en kyllä puhukkaan vauvalle neuvolassa miksiköhän.[/QUOTE]

Ai lastensuojeluilmoitus siitä että vauva on auringossa??? Nykyään kun on saatu oikeeta tietoa auringon hyödyistä olisin pitänyt lapsiani myös vauvaiässä auringossa jonkin aikaa. Silloin ei vaan ollut tietoa ja lääkäreissä sun muissa vieläkin vastaan väittäjiä. Pakkasilma on ihan varmasti haitallista kun se on aikuisellekiin.

Me ollaan parhaillaan Kreikassa ja täällä kyllä monet uittaa vauvoja uima-altaalla parikin tuntia suoraan auringon paisteessa. Ja rannallakin konttaillaan jopa kuumimpaan aikaan (12-16 välillä). Ei ole edes hattuja kenelläkään päässä, mitä itse kummastelin. Ja ei, ei ole kyse edes mistään etelän lapsista vaan suurin osa on ruotsalaisia :) Ihan selkeästi ovat jopa ruskettuneita monien vauvat. Toki ei ihan noin pienistä kyse, mutta alle vuoden ikäisistä kuitenkin.
Että ollaankohan me suomalaiset jotenkin vähän ylihuolehtivaisia tässä... Omallanikin on (ainoana) kunnon uv-uimapuku, pitkät hihat ja lahkeet + niskan peittävä hattu päässä. Tuntuu välillä, että meille vähän täällä naureskellaan :D

En todellakaan ole helteillä "suojannut" lasta auringolta. Hellehattu ja aurinkolasit saa riittää. Vauva on kylläkin tummaihoinen. Olen tosin huomannut, että muut äidit suhtautuvat aurinkoon aika hysteerisesti ja katsovat auringon suuremmaksi haitaksi kuin myrkylliset aurinkorasvat. Aurinkorasvoista kyllä valitaan se vähiten haitallisin, mutta silti.

10-20min. päivässä varmaan riittää, mutta ei suuremmasta ajastakaan ole haittaa, jos lapsi ei pala tai kuivu. Jos aikuinen palaa auringossa, kääntäisin katseen ruokavalioon. Itsellä aurinossa palaminen loppui, kun aloin karppaamaan.

Yhteistyössä