Vauvan pito auringossa d-vitamiinin saamiseksi..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuplamamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuplamamma

Vieras

Olikos jossain netissä osviittaa siitä miten meni auringossa oloaika suhteutettuna d-vitamiinin saantimäärään. Muistan lukeneeni jostain..

Keskipäivän aurinkohan se tehokkainta oli. Eilen pidin vauvoja 20 minuuttia filtillä auringossa, kiinnostaisi tietää paljonko suunnilleen elimistöön muodostui d-vitskua. Nuo teolliset kun ei meidän masuille oikein sovi, koitan luonnollista kautta sitä hankkia ns. varastoon mahdollisemman paljon.

Kiitos jos osaat auttaa ja hyvää jussia!

No ihan tosissani kyllä olen :D
Ei se aurinko pahasta ole. Pienellekään. Pieninä annoksina.
Niin ja vauvoilla oli pitkähihaiset bodyt ja lyhytlahkeiset villahousut sekä ohuet myssyt päässä. Että kintut vain paljaina..

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
No ihan tosissani kyllä olen :D
Ei se aurinko pahasta ole. Pienellekään. Pieninä annoksina.
Niin ja vauvoilla oli pitkähihaiset bodyt ja lyhytlahkeiset villahousut sekä ohuet myssyt päässä. Että kintut vain paljaina..

Olet idiootti! Ei voi muuta sanoa. :(

mitä vastauksia olet saanut. Pidättekö te kaikki vauvan jossain varjossa, rattaissa harson takana tms. kun aurinko paistaa? Meillä ainakin tuo 4kk on viltillä pihalla, ei nyt pitkään mutta jonkin aikaa, vaikka lyhythihaisessa bodyssa. Samoin jos ollaan vaikka kaupungilla, niin saatan kantaa häntä sylissä, kun ei oikein viihdy rattaissa. Saa siis aurinkoa naamaan ja käsivarsiin, jopa jalkoihin jos on sortsit tai mekko päällä.

Muistan lukeneeni jostain blogista tuosta miten kertyy deetä. Yritän etsiä sen.
Juhannusta!

olen kanssa jostain tuosta lukenut. Oli ihan jotain tyyliin 10 minuuttia auringossa niin sai tuhansia yksiköitä. Antti Heikkilähän telkkarissa oli puhumassa aiheesta joku viikko sitten Maikkarilla.

Joo verhon taakse sisälle vaan vauvat että ei varmasti saa yhtään auringonsäteitä ;)
Ja Ap:n vauvat oli mitä 20 minsaa auringossa, suojattuna päät ja yläkroppa. Huii.

Meidän terkan neuvo oli kun päivittelin vatsanpuruja mitä d-vitamiinit meidän 3.5kk pojalle aiheuttaa, että rattaissa laittaa kellimään vaippasilleen, ohut puuvillahattu päässä, aurinkoon noin vartiksi päivittäin (silloin kun se arska paistaa). Sanoi tuon takaavaan d-vitamiinia pitkälle syksyyn, jolloin vauvakin on isompi ja vatsa ehkä kestää teolliset vitamiinit.

Alkuperäinen kirjoittaja Mie:
olen kanssa jostain tuosta lukenut. Oli ihan jotain tyyliin 10 minuuttia auringossa niin sai tuhansia yksiköitä. Antti Heikkilähän telkkarissa oli puhumassa aiheesta joku viikko sitten Maikkarilla.

Joo verhon taakse sisälle vaan vauvat että ei varmasti saa yhtään auringonsäteitä ;)
Ja Ap:n vauvat oli mitä 20 minsaa auringossa, suojattuna päät ja yläkroppa. Huii.

No on se paljon. Vauvojen iho on tosi herkkä ja aikuisenkin iho palaa helposti nimenomaan kasvojen ja kaulan alueelta kyllä 20min. saati vauvan. En pitäisi suorassa auringonpaisteessa vauvaa. Varjossa kylläkin, ja kyllä ne säteet sinnekkin ylettää.

"D-vitamiinin lähteet. D-vitamiinin luontainen lähde on siis auringonvalo ja muodostuminen iholla on tehokkaimmillaan klo 10-15 välillä. Noin 10 - 15 minuutin paljaan ihon (jalat, käsivarret, pää ) altistus auringon säteilylle 2-3 kertaa viikossa riittää turvaamaan tarpeellisen D-vitamiinin muodostumisen."

http://www.wellnutrition.fi/fi/index.php?mact=News,cntnt01,print,0&cntnt01articleid=9&cntnt01showtemplate=false&cntnt01returnid=82

En nyt ota varsinaisesti kantaa, koska ei ole tietoa mikä on vauvalle hyväksi, mutta varmaan toi 10 min. ja mielellään siinä 10 kieppeillä olis se hyvä aika "ottaa" d-vitamiinia.

Kiitos linkistä. Pitää tutkailla vielä asiaa. Joo, ja en mä nyt noita mitenkään käristä auringossa, vaan olivat filtillä, kääntyilevät ja hyörivät edestakaisin, eli saavat jokapuolelle aurinkoa. Ovat siis 6kk ikäisiä ja toinen jo istuukin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Kiitos linkistä. Pitää tutkailla vielä asiaa. Joo, ja en mä nyt noita mitenkään käristä auringossa, vaan olivat filtillä, kääntyilevät ja hyörivät edestakaisin, eli saavat jokapuolelle aurinkoa. Ovat siis 6kk ikäisiä ja toinen jo istuukin.

Kai olet ymmärtänyt laittaa lapsille kunnon aurinkolasit päähän? Näkö heikkenee suojaamattomana yllättävän nopeasti, jos joutuu katselemaan aurinkoon.

Saa sitä vitamiinia, vaikka olisi vähän varjossakin! Ei siis kannata suoraan auringon paisteeseen laittaa pieniä. Muutenkaan tuosta d-vitamiinista ei kannata niin hössöttää, jos juo jotain korviketta saa siinäkin jo sitä vitamiinia jonkun verran ja kesällä ulkoilu vähän varjossa riittää.

Minä olen pitänyt lapsiani ihan vauvasta lähtien auringon valossa juuri samasta syystä kuin ap, ja ilman aurinkorasvoja tietenkin. KOSKAAN eivät ole suomessa aurinkorasvaa käyttäneet eivätkä palaneet. Kerran vuodessa käymme lomamatkalla, jossa käytän heillä aurinkorasvaa, kumpikaan ei koskaan ole palanut, emmekä tod käytä mitään 50 suojakerrointa :)
Lapset ovat nyt 6v ja 4v.

Joopase joo. 80-luvulla ei tiedetty vielä mitään auringon haitoista. Minut on taatusti d-vitamiinikyllästetty loppuiäkseni, pikkareisillani kun ulkona hilluin.
Enpä silti kestä keskipäivän suorassa auringossa rasvojenkaan kanssa viittä minuuttia kauempaa, kun iho jo punoittaa. Idiootteja olette!

Kyllä mä olen antanut lapsilleni (kaikille neljälle ) aurinko kylpyjä ihan vauvasta asti. Ja jopa etelässä. Koskaan ei ole yksikään mun muksu palanut vauvana saadusta aurinkokylvystä. Ei kyllä myöhemminkään.... Toki sitä keskipäivän aurinkoa kannattaa vähän varoa... ja jonkin verran seurata uv tiedotuksia... mutta ei lapsia vauvoinakaan tarvitse vain varjossa pitää!

Alkuperäinen kirjoittaja hmph:
Joopase joo. 80-luvulla ei tiedetty vielä mitään auringon haitoista. Minut on taatusti d-vitamiinikyllästetty loppuiäkseni, pikkareisillani kun ulkona hilluin.
Enpä silti kestä keskipäivän suorassa auringossa rasvojenkaan kanssa viittä minuuttia kauempaa, kun iho jo punoittaa. Idiootteja olette!

Ai jos sun iho ei kestä, niin muillakaan ei :) Ainakin meidän perheen iho kestää ihan hyvin ja tosiaan ikinä ei ole lasten iho edes punottanut. Palaminenhan nimenomaan altistaa esim. ihosyövälle. Ei auringon valossa JÄRKEVÄSTI oleminen. Mutta tästäpä on turha täällä vääntää enempää :)

Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
Kyllä mä olen antanut lapsilleni (kaikille neljälle ) aurinko kylpyjä ihan vauvasta asti. Ja jopa etelässä. Koskaan ei ole yksikään mun muksu palanut vauvana saadusta aurinkokylvystä. Ei kyllä myöhemminkään.... Toki sitä keskipäivän aurinkoa kannattaa vähän varoa... ja jonkin verran seurata uv tiedotuksia... mutta ei lapsia vauvoinakaan tarvitse vain varjossa pitää!

No just tätä mä koitin kans selittää, eli näin meilläkin tehty, eikä ole lasten iho tosiaankaan palanut.

No kiva että tänne tuli muitakin kellä samansuuntainen meininki. Kiva lynkkausmieliala täällä tästäkin aiheesta. Joo, ja meidän vauvat on täysimetyksellä eli eivät saa korviketta eikä d-vitamiinia sitä kautta. Kyllä minä annan silloin tällöin d3+maitohappoja, mutta kyllä me aurinkokylpyjä otetaan lisänä. Eikä ole aurinkolaseja, enkä usko että vauvat kuten en itsekään suoraan aurinkoon tuijota. Meillä tosiaan pari isompaakin lasta, eikä kellään ole herkkä iho auringon suhteen..

Kun on nätti ilma me ollaan pihalla viis vitamiineista. Välillä viltillä auringossa välillä rattaissa varjossa. Eilen oli tuo 8kk noin tunnin kanssani filtillä helleasussa. Ei palanut, ei edes ruskettunut.

Kun liikkuu ja on hellehattu päässä ni ei se aurinko mitenkään väkisin polta. Eihän se osukkaan noin pieneen kuin satunnaisesti. Eri asia jos sitoisin helletuoliin mahalleen suoraan auringonpaisteeseen. Tai selälleen, siinähän kattelis aurinkoa. Ehkä sitten ne silmätkin menisivät?

Mutta esim juuri eilen, ei tuo kertaakaan aurinkoa katsellut, joten tuskin on silmätkään hajalla. Ja muutenkin, järki käteen, ei se niin ole, ettei pieni saisi aurinkoa nähdäkään....

Ja siis ihan oikeesti, pieni vauva konttaamassa hellehatussaan on kyllä sellanen "mytty", että hyvä jos kantapäähän osuu aurinko satunnaisesti..... :D

Yhteistyössä