Vauvan pitäisi syödä lihaa jo 6kk ikäisenä?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Näin sanoi meillä nevolassa, kun 5kk ei vielä syö soseita että kannattee pikkuhiljaa alkaa syöttään kun tulee turhan kiire kun 6kk pitäisi saada jo lihaakin.

Mitäs mieltä muut tästä?

Meillä ei vieläkään syödä soseita koska maito rittää hyvin 6kk ikäisenä aletaan kyllä syömään koska silloin vauva tarvitsee jo aineita mitä ei äidinmidosta kaikkia saa.

Meillä on aloitettu 6kk jälkee kaviksilla ja puuroilla ja sitte vasta lihat on varmaan menny lähemmäs 8kk, kun siis täysimetyksellä on ollu ja hyvin kasvanu, ni ei silä lihalla oo kiire.

meilläkin alotettiin soseet vasta reilu 6kk ikäsenä allergia pohdintojen takia...elikkä liha tais tulla kuvioihin sitten reilu 7kk ja viljoja ei olla vieläkään keretty alottaa ja neiti jo kohta 8kk. Elikkä ei mun mielestä ainaskaan mikään kiire,hyvin on meidänkin nuppu pärjännyt!

Me aloiteltiin soseet 3kk:n iässä ja kyllähän noita lihamössöjä tuli annettua viisikuiselle, niinkuin noita purkkeja nyt kaupoissa on. Ensin tuli testattua kyseisen ruoka-aineen sopivuus purkkiruoalla ja kun sopi, niin tein itse reilumman satsin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Näin sanoi meillä nevolassa, kun 5kk ei vielä syö soseita että kannattee pikkuhiljaa alkaa syöttään kun tulee turhan kiire kun 6kk pitäisi saada jo lihaakin.

Mitäs mieltä muut tästä?

Meillä ei vieläkään syödä soseita koska maito rittää hyvin 6kk ikäisenä aletaan kyllä syömään koska silloin vauva tarvitsee jo aineita mitä ei äidinmidosta kaikkia saa.

Jos saa tissimaitoa 6kk, niin sitten aloitetaan ihan kasvis- ja hedelmäsoseilla. :)
Kuulemma hiukan reilummilla annoksilla aloitetaan, kun ihan pienillä.

Meillä poika oli tissimaidolla 6kk ja silloinen neuvolantäti kauhistui ja käski aloittaa lihasoseilla... :o Poika sai vatsan väänteitä... Annettiin sitten kasvis- ja hedelmäsoseita.

Jälkeenpäin olen eri neuvolantädeiltä kysynyt mitä neuvoisivat vauvalle, joka on syönyt tissimaitoa 6kk, niin ovat kaikki sanoneet tuon "ei ekaksi lihaa"...

Alkuperäinen kirjoittaja mamma ja pojat:
Mä samaa mieltä neuvolan kanssa, tulee turhan kiire. 5-6kk ikäisenä aloitetaa vellit ja puurotkin jos ei oo aikasemmin aloittanu maissivellillä.
6kuinen tarvitsee niin paljon kaikkea,et helpompaa ja vatsa ystävällisempää et jotain on maistellut jo aikasemmin.

Minä oon samaa mieltä.

Mutta miksi suositus sitten on että täys imetyksellä 6kk ja kuitenkin 6kk ikäisen pitäisi vetää jo kasvista ja lihaa napaansa, eikö tuossa nyt joku nyt ole väärin?

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Mä samaa mieltä neuvolan kanssa, tulee turhan kiire. 5-6kk ikäisenä aloitetaa vellit ja puurotkin jos ei oo aikasemmin aloittanu maissivellillä.
6kuinen tarvitsee niin paljon kaikkea,et helpompaa ja vatsa ystävällisempää et jotain on maistellut jo aikasemmin.

Minä oon samaa mieltä.

helpommin oppii myös syömään kiinteitä, jos ei odota 6 kuukauteen asti kiinteiden antoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:

Minä oon samaa mieltä.

helpommin oppii myös syömään kiinteitä, jos ei odota 6 kuukauteen asti kiinteiden antoa.

Ehkä riippuu lapsesta.
Meillä ei ollut ongelmia... =)

Mutta miksi suositus sitten on että täys imetyksellä 6kk ja kuitenkin 6kk ikäisen pitäisi vetää jo kasvista ja lihaa napaansa, eikö tuossa nyt joku nyt ole väärin?

Niinpä. Ihan samaa pohdin.

Jos odottaa sinne 6kk ikään asti, niin sit pitäis siirtyä yhden ruoka-aineryhmän jälkeen heti toiseen ryhmään. Eli esim. aloitetaan perunalla, seuraavana annetaan kaurapuuroa, sit kanaa, sit aloitetaan kierros alusta, eli annetaan vaikka porkkanaa, riisipuuroa, naudanlihaa jne..
Mut jos kiinteät aloitetaan jo n.4kk iässä, niin yleensä annetaan ekaks vaikka perunaa, sit kukkakaalia, maissia, porkkanaa, erilaisia hedelmiä muutamaa erilasita, sit vasta puuroa paria erilaista, jonka jälkeen lihaa jne....... Eli testaillaan samasta ruoka-aineryhmästä eri tuotteita.

Meidän vauva on kolme vuotias eikä syö vieläkään lihaa. Mitähän teidn neuvolan täti sanois siihen? =) Ja tämäkin neiti oli täysimetyksellä puoli vuotiaaksi ja sitten hissukseen kasvissoseilla aloiteltiin kiinteät.

Kun kiinteet aloitetaan vasta 6kk edetään maistelussa ruokaainerynmittäin. Eli kun aloitat 6kk vaikka perunan (ja jonkun hedelmäsoseen), sitten viikon päästä porkkanan/hedelmän , sitten broilerin, jne. on sulla jo 6-7 kkn iässä käytössä se liharuoka. vauva ei tartte mitään hirveetä vaihtelua ruokamakuihin. ihan hyvin pääset näillä alkuun.

Kun aloitaa puolessa vuodessa voi lisätä annoksia melko nopeasti jos allergiaoireita ei tule. Esim pari uutta viikossa...

Minä oon samaa mieltä.

höpsistä...meillä aina aloitettu vasta 6kk ja aina ovat oppineet ok. Mutta sileää on pitäny olla!

Niinpä. Ihan samaa pohdin.

Jos odottaa sinne 6kk ikään asti, niin sit pitäis siirtyä yhden ruoka-aineryhmän jälkeen heti toiseen ryhmään. Eli esim. aloitetaan perunalla, seuraavana annetaan kaurapuuroa, sit kanaa, sit aloitetaan kierros alusta, eli annetaan vaikka porkkanaa, riisipuuroa, naudanlihaa jne..
Mut jos kiinteät aloitetaan jo n.4kk iässä, niin yleensä annetaan ekaks vaikka perunaa, sit kukkakaalia, maissia, porkkanaa, erilaisia hedelmiä muutamaa erilasita, sit vasta puuroa paria erilaista, jonka jälkeen lihaa jne....... Eli testaillaan samasta ruoka-aineryhmästä eri tuotteita.

Vauvojen paras herkyyskausi maisteluille on 4-6kk ikäisenä,jos menee tuon yli niin joillakin vauvoilla kiinteiden aloittelu on vaikeampaa.

Minä oon samaa mieltä.

höpsistä...meillä aina aloitettu vasta 6kk ja aina ovat oppineet ok. Mutta sileää on pitäny olla!

ja jatkan vielä että vellit on täysin tarpeettomia rintalapselle! Pelkää värjättyä korvikettahan ne on.

Minä oon samaa mieltä.

ja jatkan vielä että vellit on täysin tarpeettomia rintalapselle! Pelkää värjättyä korvikettahan ne on.

Värjättyä? :laugh: Ihan samanväristä on kyllä esim. maissivelli ja kauravelli mitä korvikekin ja tissimaito.

Suositus ajankohta liharuokien aloittamiseen on 6-8kk. Ei se tarkoita sitä, että heti kun on puolvuotias on kyljys tungettava suuhun. Ja varsinkin jos on 6kk täysimetyksellä, niin sen ruokailun voi aloittaa pehmeästi kasvissoseilla ja myöhemmin sitten lihaa. Googleta vähän noista ruokajutuista, ei aina tarvitse uskoa sitä neuvolantätiä, kun tuntuu että joka neuvolassa eri ohjeet ja neuvolan terkkareillakin kaikilla oma mieltymyksensä eri asioihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Yks:
Meidän vauva on kolme vuotias eikä syö vieläkään lihaa. Mitähän teidn neuvolan täti sanois siihen? =) Ja tämäkin neiti oli täysimetyksellä puoli vuotiaaksi ja sitten hissukseen kasvissoseilla aloiteltiin kiinteät.

Onko teidän 3-v VAUVA kasvissyöjä?

ihan samalla tavalla se vauva pärjää 5kk3vkn iässä kuin 6kk 2vkn iäsää sillä rintamaidolla. Suositus on että kiinteät aloitetaan puolen vuoden iässä. siitä sitten pikkuhiljaa vauva siirtyy kiinteempään ja maito syrjäytyy. Vielä vuoden iässäkin vauva saa parista maitodesistä kaiken tarvitsemansa vitamiinin tms. kiinteiden ohessa tietenkin =)

Suositus ajankohta liharuokien aloittamiseen on 6-8kk. Ei se tarkoita sitä, että heti kun on puolvuotias on kyljys tungettava suuhun. Ja varsinkin jos on 6kk täysimetyksellä, niin sen ruokailun voi aloittaa pehmeästi kasvissoseilla ja myöhemmin sitten lihaa. Googleta vähän noista ruokajutuista, ei aina tarvitse uskoa sitä neuvolantätiä, kun tuntuu että joka neuvolassa eri ohjeet ja neuvolan terkkareillakin kaikilla oma mieltymyksensä eri asioihin.

Suositus liharuokien aloittamiselle on kylläkin alkaen 5kk.

Yhteistyössä