Vauvan painoarviosta ultralla!! HELP!

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Olenko jotenkin tyhmä kun en tajua, että miten vauvan paino voi nousta kilon kahdessa viikossa, jos oma painoni pysyy vakiona?

Viikolla 38 paino oli vauvalla 3,9kg ja nyt vk:lla 40 4,9kg! En tajua tätä!

Lisäksi lääkäri EI PUHUNUT MITÄÄN synnytyksen käynnistämisestä?! Sanoi vain, että suoraan sektioon koska vauva on iso. Lantion mitat taas ovat niin suuret lääkärin mukaan, että siltä mahtuisi suurikin vauva...

Mutta siis joo, miten voi vauvan paino tosiaan nousta esim. viikolta 36 (3,2kg) viikolle 40 4,9kg, eli 425g/vko, jos äidin paino ei nouse yhtään?!

Sektioon en haluaisi, joten en enää tiedä mitä teen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sektioon en haluaisi, joten en enää tiedä mitä teen.
Miksi et halua sektioon? Eikö kannata miettiä sitä mikä on ennen kaikkea lapselle paras ja turvallisin tapa syntyä?

Mulle on tehty isohkon vauvan (4750g) takia suunniteltu sektio vaikka alunperin halusinkin synnyttää alateitse. Sekä vauva että minä toivuimme nopeasti ja imetyskin lähti käyntiin heti vuorokauden sisällä.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja AnnaMMannA:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sektioon en haluaisi, joten en enää tiedä mitä teen.
Miksi et halua sektioon? Eikö kannata miettiä sitä mikä on ennen kaikkea lapselle paras ja turvallisin tapa syntyä?

Mulle on tehty isohkon vauvan (4750g) takia suunniteltu sektio vaikka alunperin halusinkin synnyttää alateitse. Sekä vauva että minä toivuimme nopeasti ja imetyskin lähti käyntiin heti vuorokauden sisällä.
No joo, kun siis pelkään sitä leikkausta. Olisin niin halunnut synnyttää vauvan normisti. Siksi olen vähän "hysteerinen". Olin niin alatiesynnytykseen valmistautunut. En tiedä, mut jokin siinä sektiossa pelottaa. Ja joo, olen kuullut, että suurin osa niistä onnistuu.

Mutta minkäs teet tälle sektiopelolle?
 
Meillä esikoisesta sanottiin rv 41+1 että olisi alle nelikiloinen tulossa, ja 41+3 tyttö syntyi niin painoa oli 4395g, että ne kyllä heittelee, kun ei se ole tarkka mittaamis muoto, kun on niin vähän tilaakaan enää tuossa vaiheessa.

Mikä sua siinä sektiossa pelottaa? Että et siihen halua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja AnnaMMannA:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sektioon en haluaisi, joten en enää tiedä mitä teen.
Miksi et halua sektioon? Eikö kannata miettiä sitä mikä on ennen kaikkea lapselle paras ja turvallisin tapa syntyä?

Mulle on tehty isohkon vauvan (4750g) takia suunniteltu sektio vaikka alunperin halusinkin synnyttää alateitse. Sekä vauva että minä toivuimme nopeasti ja imetyskin lähti käyntiin heti vuorokauden sisällä.
No joo, kun siis pelkään sitä leikkausta. Olisin niin halunnut synnyttää vauvan normisti. Siksi olen vähän "hysteerinen". Olin niin alatiesynnytykseen valmistautunut. En tiedä, mut jokin siinä sektiossa pelottaa. Ja joo, olen kuullut, että suurin osa niistä onnistuu.

Mutta minkäs teet tälle sektiopelolle?

No kyllä mua alkoi siinä vaiheessa enemmän pelottaa alatiesynnytys kun kuulin vauvan olevan iso. Jää vielä jumiin ja pahimmassa tapauksessa epäonnistuneen alatiesynnytyksen jälkeen päädytään hätäsektioon, ja SIT sitä on kipeä ja todennäköisesti tulehdusvaarassa kun kalvot on menneet ja sen jälkeen leikataan.

Juttele lääkäreiden ja kätilön kanssa pelostasi, he varmaan osaavat selittää paremmin valintojen plussat ja miinukset.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja AnnaMMannA:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sektioon en haluaisi, joten en enää tiedä mitä teen.
Miksi et halua sektioon? Eikö kannata miettiä sitä mikä on ennen kaikkea lapselle paras ja turvallisin tapa syntyä?

Mulle on tehty isohkon vauvan (4750g) takia suunniteltu sektio vaikka alunperin halusinkin synnyttää alateitse. Sekä vauva että minä toivuimme nopeasti ja imetyskin lähti käyntiin heti vuorokauden sisällä.
No joo, kun siis pelkään sitä leikkausta. Olisin niin halunnut synnyttää vauvan normisti. Siksi olen vähän "hysteerinen". Olin niin alatiesynnytykseen valmistautunut. En tiedä, mut jokin siinä sektiossa pelottaa. Ja joo, olen kuullut, että suurin osa niistä onnistuu.

Mutta minkäs teet tälle sektiopelolle?
Oisko sulla mahdollisuutta päästä puhumaan asiasta

Onko jo sektiopäivä päätetty? Mä sain oman sektioajan tietää, nyt keskiviikkona ja siinä sai jutella kätilön kanssa jos oli kysyttävää yms.

Sekin varmaan helpottaisi sun oloa jos tietäisit mitä siellä tapahtuu.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja emmy83:
Meillä esikoisesta sanottiin rv 41+1 että olisi alle nelikiloinen tulossa, ja 41+3 tyttö syntyi niin painoa oli 4395g, että ne kyllä heittelee, kun ei se ole tarkka mittaamis muoto, kun on niin vähän tilaakaan enää tuossa vaiheessa.

Mikä sua siinä sektiossa pelottaa? Että et siihen halua.
Kerran on minut leikattu, ja ei meinaattu saada enää hereille leikkauksen jälkeen. Jäi vähän pelko tuonne alitajuntaan siitä. Toisekseen pelkään, että puudutetta annetaan liian vähän ja sitten tunnenkin kaikki viillot yms. niitäkin on sattunut 2000-luvulla suomessa. Ja sitten se palautuminen, pelkään etten palaudu nopeasti enkä pääse hoitamaan vauvaa. Ja etten heti pääse olemaan vauvan kanssa yhdessä kun hän syntyy.

Ja sitten ne verenvuotoriskit, kohtutulehdukset yms.....
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja säästöpossu:
Mulla oli kanssa painoarvio 3600g ja vauva painoi syntyessään 4940g :/
hätäsectioon jouduin ja synnytyksen jälkeen selvisi että mulla on ahdas lantio etten pystyis synnyttää edes 3kg vauvaa.
Joo, voi ei! Tuo on niin ikävää. Toisaalta minulle taas sanottiin, että lantiossani on todella paljon tilaa suurellekin vauvalle, mutta sektioon siis mennään...

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Glorinha:
Mulla myös heitti arvio. Arvio oli 4300g ja syntyessään painoi 3790g.
Meillä on pojalla pitkät jalat, joten pitkä reisiluu hämäsi ja arvio oli siksi korkeampi.
Jep! tuota minäkin epäilen, että lapsen reisiluu on pitkä, mikä nostaa tuota painoarviota! Isänsä ollut synytessään 54cm pitkä...

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja emmy83:
Meillä esikoisesta sanottiin rv 41+1 että olisi alle nelikiloinen tulossa, ja 41+3 tyttö syntyi niin painoa oli 4395g, että ne kyllä heittelee, kun ei se ole tarkka mittaamis muoto, kun on niin vähän tilaakaan enää tuossa vaiheessa.

Mikä sua siinä sektiossa pelottaa? Että et siihen halua.
Kerran on minut leikattu, ja ei meinaattu saada enää hereille leikkauksen jälkeen. Jäi vähän pelko tuonne alitajuntaan siitä. Toisekseen pelkään, että puudutetta annetaan liian vähän ja sitten tunnenkin kaikki viillot yms. niitäkin on sattunut 2000-luvulla suomessa. Ja sitten se palautuminen, pelkään etten palaudu nopeasti enkä pääse hoitamaan vauvaa. Ja etten heti pääse olemaan vauvan kanssa yhdessä kun hän syntyy.

Ja sitten ne verenvuotoriskit, kohtutulehdukset yms.....
Sektiossa ei nukuteta, joten heräämispelko on aiheeton. Itsellänikin oln ollut vaikeaa nukutuksesta herätä. Puudutetta annetaan varmasti tarpeeksi ja tilannettasi tarkkaillaan ja vointiasi kysellään ihan jatkuvasti. Kipua ei tunne lainkaan (paitsi ehkä vähän puudutusta laitettaessa) mutta sen että jotain tapahtuu, mahaa venytellään ja painellaan etc tuntee kyllä. Mut sitä kipua ja tuntemuksia on turhaa pelätä koska synnytys ei taatusti ole mikään kivuton kokemus, saati ison vauvan punnaaminen.

Palautuminen on toki yksilöllistä, itse hoidin vauvaa heti vierihoidossa imettämällä, mutta vaipat vaihtoivat kätilöt ekat 2 päivää. Sen jälkeen pystyin hoitamaan kaiken itse.
 
Iisaliina
Meilläkin painoarvio heitti tämän kolmannen kanssa rutkasti.
Lääkärin ultran mukaan rv. 36+ vauva painaisi syntyessään ( sektio rv. 39+0 ) alle 3kg.
Vauva syntyi rv. 39+0 ja painoi 3484g.
Meillä hämäsi vauvan pieni vatsanympärys. Se mitta pienensi painoarviota.
Vatsanympärys vastasi siis rv. 34+ tuolloin rv. 36+ tietämillä. Muut mitat olivat sen mitä pitikin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja AnnaMMannA:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja emmy83:
Meillä esikoisesta sanottiin rv 41+1 että olisi alle nelikiloinen tulossa, ja 41+3 tyttö syntyi niin painoa oli 4395g, että ne kyllä heittelee, kun ei se ole tarkka mittaamis muoto, kun on niin vähän tilaakaan enää tuossa vaiheessa.

Mikä sua siinä sektiossa pelottaa? Että et siihen halua.
Kerran on minut leikattu, ja ei meinaattu saada enää hereille leikkauksen jälkeen. Jäi vähän pelko tuonne alitajuntaan siitä. Toisekseen pelkään, että puudutetta annetaan liian vähän ja sitten tunnenkin kaikki viillot yms. niitäkin on sattunut 2000-luvulla suomessa. Ja sitten se palautuminen, pelkään etten palaudu nopeasti enkä pääse hoitamaan vauvaa. Ja etten heti pääse olemaan vauvan kanssa yhdessä kun hän syntyy.

Ja sitten ne verenvuotoriskit, kohtutulehdukset yms.....
Sektiossa ei nukuteta, joten heräämispelko on aiheeton. Itsellänikin oln ollut vaikeaa nukutuksesta herätä. Puudutetta annetaan varmasti tarpeeksi ja tilannettasi tarkkaillaan ja vointiasi kysellään ihan jatkuvasti. Kipua ei tunne lainkaan (paitsi ehkä vähän puudutusta laitettaessa) mutta sen että jotain tapahtuu, mahaa venytellään ja painellaan etc tuntee kyllä. Mut sitä kipua ja tuntemuksia on turhaa pelätä koska synnytys ei taatusti ole mikään kivuton kokemus, saati ison vauvan punnaaminen.

Palautuminen on toki yksilöllistä, itse hoidin vauvaa heti vierihoidossa imettämällä, mutta vaipat vaihtoivat kätilöt ekat 2 päivää. Sen jälkeen pystyin hoitamaan kaiken itse.
Aivan. Toisaalta mietin myös sitä, että entäs jos lapsi osoittautuukin joksikin 4,1kg:si ja minut on sitten tavallaan leikattu "turhaan" kun olisin mielummin halunnut alatiesynnytyksen. Tätä siis pelkään kun mietin, että miten voi vauvan paino yht äkkiä nousta yli 400g/vko kun oma painoni ei ole noussut kuin 4kg koko raskauden aikana.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aivan. Toisaalta mietin myös sitä, että entäs jos lapsi osoittautuukin joksikin 4,1kg:si ja minut on sitten tavallaan leikattu "turhaan" kun olisin mielummin halunnut alatiesynnytyksen. Tätä siis pelkään kun mietin, että miten voi vauvan paino yht äkkiä nousta yli 400g/vko kun oma painoni ei ole noussut kuin 4kg koko raskauden aikana.
No sitähän ei tiedä että pystytkö sen kokoisen synnyttämään muuta kuin että saisit yrittää.

Mutta tutkiko ne sun lantion vai oliko tuo vaan lääkäriltä joku heitto? JA kun sun viikothan oli jo täynnä, niin saitko jo ajan sektioon?

Suunnitellut sektiot pyritään tehdä kuitenkin jo ennen laskettua aikaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja emmy83:
Suunnitellut sektiot pyritään tehdä kuitenkin jo ennen laskettua aikaa.

ensi-synnyttäjillä suunnitellut sektiot pyritään tekemään lasketun ajan tietämillä tai hieman sen jälkeen, koska yleensä raskaus menee yliaikaiseksi. Jos synnytys kuitenkin käynnistyy, sektio tehdään sitten "päivystyksessä".

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja emmy83:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aivan. Toisaalta mietin myös sitä, että entäs jos lapsi osoittautuukin joksikin 4,1kg:si ja minut on sitten tavallaan leikattu "turhaan" kun olisin mielummin halunnut alatiesynnytyksen. Tätä siis pelkään kun mietin, että miten voi vauvan paino yht äkkiä nousta yli 400g/vko kun oma painoni ei ole noussut kuin 4kg koko raskauden aikana.
No sitähän ei tiedä että pystytkö sen kokoisen synnyttämään muuta kuin että saisit yrittää.

Mutta tutkiko ne sun lantion vai oliko tuo vaan lääkäriltä joku heitto? JA kun sun viikothan oli jo täynnä, niin saitko jo ajan sektioon?

Suunnitellut sektiot pyritään tehdä kuitenkin jo ennen laskettua aikaa.
Siis lantio on kuvattu. Ja ei sektioaika annettiin vasta viikolla 40! Eli jos vauva painaa nyt jotain 4,8-4,9kg, niin miksi ihmeessä antavat sektioajan vasta viikolle 41?!
 
Alkuperäinen kirjoittaja AnnaMMannA:
Alkuperäinen kirjoittaja emmy83:
Suunnitellut sektiot pyritään tehdä kuitenkin jo ennen laskettua aikaa.

ensi-synnyttäjillä suunnitellut sektiot pyritään tekemään lasketun ajan tietämillä tai hieman sen jälkeen, koska yleensä raskaus menee yliaikaiseksi. Jos synnytys kuitenkin käynnistyy, sektio tehdään sitten "päivystyksessä".
ahaa, okei, tätä en tiennyt. Kiitos, selvennyksestä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Satu:
esikoisen sanottiin olevan 4 kiloinen. Syntyi 39+2 ja painoa vain 2025g keskosena hoidettiin. Kaikki mun lapset hyvin pieniä, jostain syystä eivät vain ole kasvaneet
No oho-hoh! Millä ilveellä saivat arvioitua yli 2kg suuremman painon?! Oliko ihan ulralla arvioitu? miten vauvan kehitys on mennyt syntymäsät eteenpäin?
 

Yhteistyössä