Vauvan päänympärys?

  • Viestiketjun aloittaja melina
  • Ensimmäinen viesti
melina
Minkä kokoisia päänympäryksiä teidän vauvoilla on syntyessä ollut?
Meille syntyi rv 38+6 vauva, jonka mitat olivat 3360 g ja 53 cm. Päänympärys oli 37,5 cm ja kätilö sanoi, että vauvallamme on todella suuri pää. Jotenkin jäi mietityttämään tämä asia.

Onko vauvallamme siis suuri pää? Syntyi vielä etuajassa, joten jos olisi mennyt yliaikaiseksi, niin olisiko ollut vielä suurempi...
 
Pelkosektiolla toinen lapsi syntyi, pään ympärys oli 38,5 cm. Leikkaava lääkäri sanoi että ilmankos ei meinannut ulos saada eli sain sen käsityksen että iso oli. RV oli 39 tasan, paino 4,3 kg. Onneksi olin tapellut sen sektion. Edellisen pää oli 36,5 ja paino 4,5 kg, rv 41+6.
 
melina
Meillä kanssa vauva syntyi sektiolla ja ei millään meinattu saada sitä ulos. Leikkaushaavaa isonnettiin moneen otteeseen, kunnes ei enempää enää voinut isontaa. Leikkaukseen tuli kaksi ylimääräistä lääkäriä avustamaan ja lopulta vetivät pihdeillä vauvan pihalle... Oli kuulemma epänormaalin vaikea sektio.
Jotenkin vaikea uskoa, että tuo iso pää nyt tuon kaiken voisi aiheuttaa... Painoltaan vauva ei kuitenkaan ollut mikään iso, vaikka pitkä olikin.

Vauva on ilmeisesti tullut mieheeni, joka syntyi rv 35 ja jonka päänympärys oli 36 cm (minkähän kokoinen olisi ollut la:na). Itse synnyin rv 42 ja mun päänympärys oli 35 cm...
 
Tyttö syntyi viikolla 41+2 mitat 4160g ja 52cm ja pipo 35,5
Kyllä pungerrettiin ja kauan ja repeemät oli kolmannen asteen luokkaa...kai aika yksilöllistä tuokin..Imukupilla lopuksi autettiin neiti maailmaan..Pää ei isolta tuntunut vaikka muuten tyttö hiukan isompi kun yleensä vastasyntyneet,tosin menihän 9päivää ylikin..:)
 
meitin piku jätillä py oli 37 cm japiukilla oli et ulos mahtui....
kyllähän ne sentit ulos tulee perässä kun pää raivannu tien....

repesin mut lppujen lopuksi tosi vähän... vaikka poika oli suuri 4450g ja 55 cm... ponnistus kesti 11 min mutta mun kätilö oli niin tsemppaava että sujui varmaan siksi nopeeta....
 
Mulla neljä lasta joilla pään ympärys 37 jokaisella. Kahdella ensimmäisellä pieni nirhamarepäisy, kahdella viimeisellä ei mitään ja ponnistusvaihe kestänyt alle 10min. Mies isopäinen ja minä pienipäinen. Kolmevuotiaalla on sama päänympärys kuin mulla...
 
Esikoinen: 4430g, 53cm, py 38,5cm ja oli iso. Taulukoiden mukaan ns epänormaalin iso pää. Tullut isäänsä :D Oli vaikea synnytys ja päätyi imukuppiin ja teki aika pahaa jälkeä.
Siksi käynnistettiin mun pyynnöstä tämä toinen ja se oli:
Kuopus: 4115g, 51cm, py 35,5cm. Ja teki taas silti omat jälkensä, kuten esim TAAS murtui häntäluu :/ mutta helpompi ja tosi nopea synnytys oli. :)
 
Esikoistyttö oli perätilavauva ja syntyi sektiolla rv 39+0, py 37cm, paino 3290, pituus 48cm. Eli pää oli suhteessa muuhun kroppaan kookas. Onneksi syntyi sektiolla!
Nuorempi tyttömme syntyi alateitse rv 40+0, pää oli samankokoinen kuin isosiskolla, 37cm, mutta muuten kyllä suurempi lapsi; 3865g ja 54cm. Olihan tuossa synnyttäminen, mutta helpompaa se silti oli kuin etukäteen kuvittelin, vaikka pitkään se synnytys kestikin.
 

Yhteistyössä