vauvan päänmuoto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaan tosissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolissaan tosissaan

Vieras
onko teidän vauvoillanne kauniin pyöreä ja symmetrinen pää? meidän esikoisella oli ja nyt olen huolissaan meidän 2,5kk ikäisestä kuopuksesta, koska hänen päänmuotonsa on jotenkin outo. se on takaa aivan tasainen(littana) ja päältä takaosasta koholla ja ja ylhäältä katsottuna epäsymmetrinen,en osaa paremmin selittää,mutta jotenkin pelkään ettei olisi normaalia? olen kiinnittänyt tähän huomiota vasta pari viikkoa sitten...voiko kyse olla jostakin vakavammasta???

Vauvan kallo on pehmyttä tekjoa ja se muovautuu paljonkin ekana vuotena. Meidän vauvalla oli kallo väliin ihan viisto kun nukkui enemmän pää oikealle käännettynä. Kun alkoi sittemmin nukkumaan itsekseen enempi mahallaan, alkoi kallokin korjaantua eikä moista kallon vinoumaa enää ole. Lättäpäisyys voi jäädä pysyväksikin, mutta käsittääkseni siihen vaikuttaa se, jos tosi pitkään nukuttaa vauvaa aina selällään. Voi siihen olla muitakin tekijöitä. MUtta juu, nyt 14 kk vanhan tyttöni pää on kaunis ja pyöreä.

Enpä usko että on mitään hätää. :)

Meillä kolme lasta ja nuorin nyt 3,5kk. Kaikkia olen nukuttanut selällään enkä ole päätä käännellyt, jokaisella ollut ihan kauniin pyöreä pää

en varsinaisesti nukuta samassa asennossa,vuoroin molemmilla kyljillään, mutta useesti myös selällään. voiko tuo johtua vain siitä? mielessä on käyny jo ennenaikainen kalloluiden luutuminen tuolta takaraivolta, mutta toivottavasti huoli on turha :(

Olen ihan varma, että tuossa ei ole oikeasti mitään huolen aihetta. Ota puheeksi neuvolassa seuraavan kerran kun siellä käytte niin saat mielenrauhan ja tädit saavat sinull ehyvin kertoa, mistä kaikki johtuu. Mutta kyllähän siis pehmyt kallo painuu siittä missä asennossa paljon on. Yölläkin lapsi voi pitää päätään paljon samassa asennossa. Meillä ainakin piti ja pää olikin ihan vino. Näin siis kakkosella. Esikolla oli lättänä takaraivosta jossain välissä, mutta ohi meni, kuten menee ihan varmasti teilläkin. Älä menetä yöunia.

Eikä siis selällään nukuttamisessa ole mitään vaarallista, vaikka lättänää ilmenee. Olen tietysti nukuttanut selällään kätkytkuolemariskin välttämiseksi. Mutta kun lapsi on ite oppinut kääntymään ja nukkumaan mahallaan (molemmilla muksuilla lempi uniasento), on päänmuoto lähtenyt korjaantumaan. Toinen alkoi nukkumaan mahallaan about 3-4kk (kääntyi kovin aikaisin), kakkonen vasta joskus 5-6kk iässä. Kakkosella olikin kallon vinouma pahempi. Mutta siis korjaantui hyvin.

kannattaa ottaa puheeksi neuvolassa. mein poika piti oikealla kokoajan, kävimme sairaalassa kallo kuvassa. todettiin ennenaikainen kallonluutuminen, sitä seuraillaan koska ei ole kovin paha voi korjaantua. jos on kovin paha niin pitää operoida. en tahdo peläyttää, mutta kannattaa tutkia niin asia selviää eikä ole turhaa huolta. hyvin ollaan pärjäilty pojankanssa.

Hei, ota asia puheeksi neuvolassa. Kannattaa tarkistuttaa erikoislääkärissä. Meidän molemmilla lapsilla ollut vastaavat kallot (aika harvinaista kuulemma samassa perheessä ). Todettu johtuneen epätasaisesta luutumisesta, onneksi ei ole saumat luutuneet kiinni liian aikaisin tms. Kyse voi olla vakavasta jutusta - toisaalta kyse voi olla siitä, että vauvasi nukkuu aina tietyssä asennossa. Meillä ilmeisesti vaikuttanut myös se, että ovat olleet laskeutuneet monta viikkoa ennen synnytystä. Nämä siis erikois"kallo"lääkärin tulkintoja. Osin voi olla geneettistäkin.

Rauhallisesti vaan asiaa eteenpäin. Jos saumoissa liiallista luutumista tms, niin asiaan puututaan kuitenkin vasta myöhemmin, eli sikäli ei kiireistä hätää.

Voiko se ennenaikainen luutuminen aiheuttaa jotakin vakavaa? meillä seuraava neuvola ens kuun alussa, pitäisikö sinne soitella jo aiemmin vai voiko tuota aikaa rauhassa odotella?

Yhteistyössä