vauvan pään muotoutuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei enää selällään?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei enää selällään?

Vieras
Huomasin 2,5 kk ikäisen vauvani päätä silittäessä, että hänelle on muodostunut takaraivoon littana alue. Nukutamme häntä kyllä sängyssä vuorotellen molemmilla kyljillä, mutta hän tykkää olla hereillä ollessaan paljon selällään. Sylissä hän ei siis viihdy muuten kuin pystyasennossa tai mahallaan. Niinpä annamme hänen köllötellä paljon selällään sohvalla ja lattialla samalla kun juttelemme ja leikitämme häntä. Monesti iltaisin hän myös nukkuu sohvalla selällään samalla, kun katselemme tv:tä. Lattialla olen alkanut käyttää peiton lisäksi pientä pehmikettä pään alla, mutta tuskinpa se paljoa auttaa. Onko pienen vauvan selällään pitämiselle jotain rajoituksia? Kukaan kun ei ole tähän mennessä siitä mitään maininnut sairaalassa tai neuvolassa.

Meillä vauva käänsi aina pään toiselle kyljelle ja lopulta pää oli toiselta sivulta ihan litteä (näki ihan silmilläkin tuon). Kun alkoi pitää päätään koholla, niin pääkin palasi oikeisiin muotoihinsa. Ja nyt on ihan normaali. Ei siis kannata huolestua, vauvan kallo muotoutuu vielä pitkään.

Nostan aiheen, sillä myös meillä on edelleen 8kk vauvalla pää toispuoleinen. Nyt vauva kääntää päätään molemmille puolille nukkuessaan. Kauanko kestää, että pää muotoutuu takaisin pyöreämmäksi?

Minulla oli vauvana kireä kaulalihas, joka leikattiin puolivuotiaana. Pääni oli koko sen ajan kallellaan vain toiselle puolelle. Pää tietenkin litistyi selvästi siltä puolelta. Äitini oli kuulemma ollut kovin huolissaan, että tuleeko tuosta tytöstä vielä täyspäinen :) Nyt aikuisena voin itse havaita pienen pientä puolieroa. Vaikea sanoa olisiko pääni muutenkin tällainen vai onko kyseessä vain luonnollista epäsymmetriaa. Ei kai kellään ole täysin symmetrinen pää?

Uskoisin että kun lapsi alkaa itse vaihtamaan asentoaan, niin tuo pään muotokin pikkuhiljaa palautuu sellaiseksi kuin se on luonnostaan tarkoitettukin.

Yhteistyössä