Vauvan pään kiinnittymisestä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mamma

Vieras
Rv 39+6 ja vauvan pää ei ole kiinnittynyt edelleenkään. Vauva on ollu 20 viikosta asti rt:ssa ja jos vedet tulee niin en ilmeisesti saa lähteä omalla kyydillä sairaalaan vaan on tilattava ambulanssi, olenko oikeassa? Mutta jos synnytys alkaa supistuksilla, niin saan mennä omalla kyydillä.

Vauva on ihan oikein päin ja jos vedet tulee, niin voit rauhassa pakkailla tavarat ja lähteä sitten kohti sairaalaa. Ainoastaan silloin jos lapsi on poikki- tai perätilassa, niin tilataan ambulanssi. Ei se vauva sieltä sillä sekunnilla tule kun vedet tulevat :) - voi mennä jopa päiviä. Mulla vauvan pää kiinnittyi vasta ihan viimeisinä päivinä.

Eivät kaikki kiinnity (tai edes laskeudu kunnolla) enen kuin synnytys alkaa todenteolla.

Mulle ei kummallakaan kertaa puhuttu ambulanssin tilaamisesta mitään. Päin vastoin terkkari sanoi että huoletta voi vesien mentyäkin hakea rauhassa kotoa kassin ym. Ja muutaman tunnin sisään hipsiä synnärille.
En sit tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma:
Rv 39+6 ja vauvan pää ei ole kiinnittynyt edelleenkään. Vauva on ollu 20 viikosta asti rt:ssa ja jos vedet tulee niin en ilmeisesti saa lähteä omalla kyydillä sairaalaan vaan on tilattava ambulanssi, olenko oikeassa? Mutta jos synnytys alkaa supistuksilla, niin saan mennä omalla kyydillä.

Näin minullekin sanottiin, kun sitä kysyin. Tai siis, että omalla autolla voi tulla, jos siinä saa istuimen makuuasentoon.
Hyvä että satuin sitä neuvolassa kysymään (neljättä odotan), mulla ei ole yksikään vauvoista kiinnittynyt ennen kuin synnytyksessä. Supistuksilla on synnytykset onneksi tähän mennessä käynnistyneet..

Alkuperäinen kirjoittaja Kismett:
Eivät kaikki kiinnity (tai edes laskeudu kunnolla) enen kuin synnytys alkaa todenteolla.

Mulle ei kummallakaan kertaa puhuttu ambulanssin tilaamisesta mitään. Päin vastoin terkkari sanoi että huoletta voi vesien mentyäkin hakea rauhassa kotoa kassin ym. Ja muutaman tunnin sisään hipsiä synnärille.
En sit tiedä.

joo ja vaikka kiinnityykin, niin voi sitten supistusahdingossa kääntyä vielä. näin kävi meille ja kiireelliseen sektioon mentiin että hippulat vinkui. mutta joo, omalla autolla mentiin ku vaan supisteli ja vedet meni salissa.

Alkuperäinen kirjoittaja iiu:
Vauva on ihan oikein päin ja jos vedet tulee, niin voit rauhassa pakkailla tavarat ja lähteä sitten kohti sairaalaa. Ainoastaan silloin jos lapsi on poikki- tai perätilassa, niin tilataan ambulanssi. Ei se vauva sieltä sillä sekunnilla tule kun vedet tulevat :) - voi mennä jopa päiviä. Mulla vauvan pää kiinnittyi vasta ihan viimeisinä päivinä.

Meidät evästettiin niin että jos menee vedet ja pää ei ole kiinni niin mentävä makuulla. Vaikka ois oikeinpäin niin supistelulla alkava saa mennä istuen omalla autolla.

Mulla vauvan pää laskeutui kunnolla ja kiinnittyi vasta n vrk ennen synnytystä (vauva syntyi rv 40+5). Mulle sanottiin neuvolassa että jos vedet menee niin olis parempi jos mies vois pakata tavarat ym,että itse sais olla paikallaan/mielellään makuuasennossa tai puolistuvassa. Ambulanssille ei ole tarvetta mutta napanuoran esiinluiskahtamis-riskin takia olis parempi olla paikallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Mitä nyt sitten uskoa kun osa kätilöistä on sanonut että voi tulla itse ja osa sanoo että ambulanssilla ehdottomasti!?

No jos pää ei ole kiinnittynyt, vesien mentyä joku osa napanuorasta tai vaikka tarjoutuva käsi voi luiskahtaa esiin, mikä ei ole hyvä juttu. Tosi harvinaista, mutta itse menisin makuuasennossa jos vedet menee, ja tiedän pään olevan vielä "liikkuva", siis ei kiinnittynyt lantioon.

Kolmas raskaus ja aiemmat on kiinnittyneet, alkaneet supisteluilla ja olen mennyt omalla kyydillä sairaalaan. Tämä kolmas ei ole kiinnittynyt ja nyt ENSIMMÄISTÄ kertaa sanottiin että pitäisi mennä ambulanssilla jos vedet menee, sen takia että jos napanuora luiskahtaa ulos. Hyvä että sanoivat koska olisin lähtenyt omin kyydein mikäli vedes tulisi. Nytpä tiedän sitten soittaa lanssin mikäli synnytys alkaa vesienmenolla.

Tästä ei puhuttu mitään synnytysvalmennuksessa :o . Täytyy ottaa puheeksi huomenna neuvolassa. Eli jos terkkarin mukaan lapsi ei ole kiinnittynyt ja menee lapsivedet vaikka kaupassa, niin olisi parempi tilata samantien ambulanssi synnärille, mutta jos on kiinnittynyt voi käydä kotona rauhassa hakemassa sairaalakassin ja lähteä omalla kyydillä sairaalaan? Meillä ohjeissa lukee, että lapsiveden menemisestä 12 h sisällä sairaalaan, mutta kiinnittymisestä ei mainita mitään. Viimeksi kun kysyin terkkarilta kiinnittymisestä, sanoi, että omani ei ole vielä kiinnittynyt, eikä aina kiinnity.... Voiko sitä itse jotenkin havainnoida, onko kiinnittynyt??

Alkuperäinen kirjoittaja Esposa:
Tästä ei puhuttu mitään synnytysvalmennuksessa :o . Täytyy ottaa puheeksi huomenna neuvolassa. Eli jos terkkarin mukaan lapsi ei ole kiinnittynyt ja menee lapsivedet vaikka kaupassa, niin olisi parempi tilata samantien ambulanssi synnärille, mutta jos on kiinnittynyt voi käydä kotona rauhassa hakemassa sairaalakassin ja lähteä omalla kyydillä sairaalaan? Meillä ohjeissa lukee, että lapsiveden menemisestä 12 h sisällä sairaalaan, mutta kiinnittymisestä ei mainita mitään. Viimeksi kun kysyin terkkarilta kiinnittymisestä, sanoi, että omani ei ole vielä kiinnittynyt, eikä aina kiinnity.... Voiko sitä itse jotenkin havainnoida, onko kiinnittynyt??

Itse tunnen ainakin ihan selvästi (kun makaan selällään ja tunnustelen alamahan päältä) että pää on just ja just häpyluun yläpuolella ja vähän liikuskelee.

Alkuperäinen kirjoittaja Kuulkaas:
Tekeekö ne ambulanssissa jotain tutkimusta? Itse en ainakaan haluaisi että oman kylän ambulanssi väki hääräisi jalkojeni välissä, "liian tuttuja" :D

Mulla on kolme dramaattista synnytysta takana ja silloin oli kylla ihan yksi lysti vaikka olisin synnyttanyt keskella kiireisinta toria :D ei tullut mieleenkaan kuka nakee ja mita kunhan lapsi ja itse selvittiin kunnialla hommasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ks:
Alkuperäinen kirjoittaja Kuulkaas:
Tekeekö ne ambulanssissa jotain tutkimusta? Itse en ainakaan haluaisi että oman kylän ambulanssi väki hääräisi jalkojeni välissä, "liian tuttuja" :D

Mulla on kolme dramaattista synnytysta takana ja silloin oli kylla ihan yksi lysti vaikka olisin synnyttanyt keskella kiireisinta toria :D ei tullut mieleenkaan kuka nakee ja mita kunhan lapsi ja itse selvittiin kunnialla hommasta.

Minua todellakin kiinnostaa! jos itse joudun joskus ambulanssilla menemään niin ei tosiaankaan ambulanssi miehet tee tutkimusta

Mä tiesin ekasta että se oli kiinnittynyt kunnolla joten en pitänyt kiirettä sairaalaan menolla. Mutta jos pää olisi ollut vielä liikkuvana niin olisin mennyt ambulanssilla juurikin sen tähden ettei napanuora luiskahda ja jää puristuksiin ja sen seurauksena vauvalle happivaje/kuolema.

Ehkä on kaikkein varminta vaan soittaa heti synnyttäjien päivystykseen, niin ne varmasti puhelimessa sitten neuvoo ja osaa kysyä oikeat kysymykset. Mä ainakin aijon soittaa ohjeita heti, jos sattuis lapsivesi menemään tms, vaikka tän vauvan pää onkin kiinnittyny. Kuitenkin sillä hetkellä varmasti on mukava saada heti kunnon toimintaohjeet juuri siihen tilanteeseen, vaikka periaatteessa tiedänkin, miten toimia. Jotenkin sen verran epävarmuutta näin ensisynnyttäjällä... :whistle:

muokkaan... ai niin ja muistaakseni sinne synnärille täytyy joka tapauksessa soittaa ennen kuin menee, että osaavat siellä olla valmiina, ja että varmasti on tilaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ituhippi:
Ehkä on kaikkein varminta vaan soittaa heti synnyttäjien päivystykseen, niin ne varmasti puhelimessa sitten neuvoo ja osaa kysyä oikeat kysymykset. Mä ainakin aijon soittaa ohjeita heti, jos sattuis lapsivesi menemään tms, vaikka tän vauvan pää onkin kiinnittyny. Kuitenkin sillä hetkellä varmasti on mukava saada heti kunnon toimintaohjeet juuri siihen tilanteeseen, vaikka periaatteessa tiedänkin, miten toimia. Jotenkin sen verran epävarmuutta näin ensisynnyttäjällä... :whistle:

muokkaan... ai niin ja muistaakseni sinne synnärille täytyy joka tapauksessa soittaa ennen kuin menee, että osaavat siellä olla valmiina, ja että varmasti on tilaa.

Niinpä, sinne pitää soittaa joka tapauksessa :).

Alkuperäinen kirjoittaja Esposa:
Alkuperäinen kirjoittaja Ituhippi:

Niinpä, sinne pitää soittaa joka tapauksessa :).

Meidän neuvolassa sanottiin että ei tarvi soitella ja ilmoitella, mennä vaan että se on synnytyspäivystys ja sitä varten se on että sinne mennään kun tarvii.

Yhteistyössä