vauvan öiset leikkituokiot..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Miten toimisit seuraavassa tilanteessa? Vauva, 6kk, herää syömään. Syö maitonsa unisena ja kun laittaa takaisin pinnikseen, niin kääntyykin mahalleen ja alkaa jutella ja heilutella. Annatko leikkiä vai koitatko väkisin nukuttaa?

Itse joskus annan leikkiä ja aina välillä käännän takaisin selälleen/kyljelleen ja jossain välissä sit alkaa nukkua. Joskus taas annan leikkiä ja odotan, että alkaa itkemään ja sitten nukutan takaisin. Ja helpoin keino; vauva äidin ja isän väliin hyörimään, johon yleensä nukahtaa itsekseen.

Mikä olisi järkevin keino? Kun joskus tuohon, että saa takaisin nukkumaan, menee lähemmäs kaksi tuntia..

Mä laitan meidän 5kk ikäisen vauvan takaisin nukkumisasentoon ja tutin suuhun ja taputtelen vähän aikaa pepulleja silitän päätä, käyn sitten itse nukkumaan. Jos se alkaa jokellella ja touhuta jotain sängyssään niin siitä vaan, nukahtaa kuitenkin itsestään kunhan kyllästyy.

Illalla en voi vain jättää vauvaa nukahtamaan, vaan joudun taputtelemaan ihan unen rajamaille, koska vauva ei osaa rauhoittua yksin vaan alkaa tajuton huuto ja rimpuilu, huutaessaan vetää ilmaa mahaan ja sit itkee kipuja eikä nuku jne. Mutta yöllä lopetan taputtelun lyhyeen ja jos vauva avaa silmät ja näyttää siltä että ei alakaan heti nukkumaan, en jää nukuttamaan, kun kerta onnistuu ihan yhtä hyvin nukahtamaan yksinkin, ja olen siitä tyytyväinen :)

[QUOTE="mä";23835644]Mä oon tehny niin että oon kapaloinu vauvan nii nukahtaa nopeammin.[/QUOTE]

Ei ole enää kuukausiin pysynyt kapalossa, vaikka kuinka tiukan paketin tekee.

[QUOTE="a p";23835738]Ei ole enää kuukausiin pysynyt kapalossa, vaikka kuinka tiukan paketin tekee.[/QUOTE]

Sepä harmi. Mä käytän tuota kapalosysteemiä vielä meidän 10kk vanhallakin. Kyllä se kädet sieltä aina kampeaa ulos mutta jostain syystä se silti rauhoittuu sen avulla. Toinen mikä vois auttaa on unipussi.

[QUOTE="vieras";23835662]Mä laitan meidän 5kk ikäisen vauvan takaisin nukkumisasentoon ja tutin suuhun ja taputtelen vähän aikaa pepulleja silitän päätä, käyn sitten itse nukkumaan. Jos se alkaa jokellella ja touhuta jotain sängyssään niin siitä vaan, nukahtaa kuitenkin itsestään kunhan kyllästyy.

Illalla en voi vain jättää vauvaa nukahtamaan, vaan joudun taputtelemaan ihan unen rajamaille, koska vauva ei osaa rauhoittua yksin vaan alkaa tajuton huuto ja rimpuilu, huutaessaan vetää ilmaa mahaan ja sit itkee kipuja eikä nuku jne. Mutta yöllä lopetan taputtelun lyhyeen ja jos vauva avaa silmät ja näyttää siltä että ei alakaan heti nukkumaan, en jää nukuttamaan, kun kerta onnistuu ihan yhtä hyvin nukahtamaan yksinkin, ja olen siitä tyytyväinen :)[/QUOTE]

Vaikea pepulle taputella, kun on selällään :D Ei siis ala nukkumaan mahallaan, vaan aina intoutuu, kun mahalleen kääntyy. Sitten unissaan kääntyy kyllä monesti mahalleen nukkumaan. Meillä illallakin nukkumaan mennessä leikkii yleensä tunnin sängyssä. Välillä alkaa armoton huuto, joka rauhotetaan sylissä. Sitten puoliunisena takasin sänkyyn ja taas se kääntyy mahalleen touhuamaan, vaikka oli jo ihan uninen.

[QUOTE="nnn";23835756]Sepä harmi. Mä käytän tuota kapalosysteemiä vielä meidän 10kk vanhallakin. Kyllä se kädet sieltä aina kampeaa ulos mutta jostain syystä se silti rauhoittuu sen avulla. Toinen mikä vois auttaa on unipussi.[/QUOTE]

Tuota olen miettinyt.. Mutta eikö se unipussissakin pääse mahalleen?? Ja taitaa olla kesällä kuuma :(

[QUOTE="a p";23835769]Tuota olen miettinyt.. Mutta eikö se unipussissakin pääse mahalleen?? Ja taitaa olla kesällä kuuma :([/QUOTE]

Mahalleen kyllä saattaa päästä sitten isompana, meillä vielä tuossa teidän vauvan iässä ei päässy unipussin kans mahalleen vaikka muutoin kääntyili jo. Nykyään kyllä unipussin kanssa käännytään ja myös konttaillaan ja noustaan pinnasängyn laitaa vasten seisomaan :whistle: kapalo on siis tehokkaampi ja joskus teen niin että kun oon kapaloinu nii pidän kättäni mahan tai lantion päällä niin kauan että ei jaksa yrittää enää mahalleen. En paina kovasti tms mut sillee tukevasti että estän mahalle kääntymisen. Meillä se tehoaa, mutta lapset on tietysti erilaisia.

[QUOTE="nnn";23835795]Mahalleen kyllä saattaa päästä sitten isompana, meillä vielä tuossa teidän vauvan iässä ei päässy unipussin kans mahalleen vaikka muutoin kääntyili jo. Nykyään kyllä unipussin kanssa käännytään ja myös konttaillaan ja noustaan pinnasängyn laitaa vasten seisomaan :whistle: kapalo on siis tehokkaampi ja joskus teen niin että kun oon kapaloinu nii pidän kättäni mahan tai lantion päällä niin kauan että ei jaksa yrittää enää mahalleen. En paina kovasti tms mut sillee tukevasti että estän mahalle kääntymisen. Meillä se tehoaa, mutta lapset on tietysti erilaisia.[/QUOTE]

Olen itsekin tuota painamista käyttänyt, mutta yleensä laittaa niin kovasti hanttiin, ettei uskalla kovempaa painaa. Eiköhän tämäkin vaihe mene joskus ohi :)

Paras keino on tietty se, mikä toimii! Teet tasan tarkkaan sen. Mutta sellaisen vinkin annan, että älä anna yltyä huudoksi, silloin nukahtamiseen kestää pidempi aika. Ja sivuvaunu on aika kätevä, kun voit itsekin maata.

[QUOTE="a p";23835763]Vaikea pepulle taputella, kun on selällään :D Ei siis ala nukkumaan mahallaan, vaan aina intoutuu, kun mahalleen kääntyy. Sitten unissaan kääntyy kyllä monesti mahalleen nukkumaan. Meillä illallakin nukkumaan mennessä leikkii yleensä tunnin sängyssä. Välillä alkaa armoton huuto, joka rauhotetaan sylissä. Sitten puoliunisena takasin sänkyyn ja taas se kääntyy mahalleen touhuamaan, vaikka oli jo ihan uninen.[/QUOTE]

Meillä kanssa kääntyy nimenomaan mahalleen kun alkaa säheltää, mutta laitan kyljelleen nukkumaan niin voin taputella. Selälleen ei nukahda ollenkaan, mutta nukahdettuaan kääntyy unissaan sitten vatsalleen tai selälleen. Kapalointi toimi pienempänä mutta nykyään pääsee siitä helposti irti. Meillä on myös unipusseja, talvella sellainen topatumpi ja nykyään kuumuuden takia ihan ohutta yöpukukangasta oleva, mutta ei siitäkään ole mitään apua :) Meillä toi unipussi on käytössä kuin mikä tahansa yöpuku, valittu lähinnä söpön ulkonäön vuoksi :D. Mutta tosiaan en ala tuntia taputtelemaan keskellä yötä enkä hyssyttele sylissä, jos vauva ei itke, kun samassa ajassa mitä nukuttamiseen menisi, se nukahtaa itse leikkien. Kokeiltu kyllä on... Antaisin illallakin nukahtaa itsekseen vaikka sitten leikkien ja rauhoittelin vain sänkyyn viemisen yhteydessä mutta se ei tosiaan onnistu kun tulee vain huutoa, jos ei jää nukuttamaan.

Meillä tytär teki 6kk kans. Ainut vaan että, meillä rupes olee toi joka öistä ja sai aina yrittää nukuttaa se kolmetuntia. Oiskin lörpötelly ja valvonu itekseen pinniksessä, meillä huudettiin kurkkusuorana ja meuhkattiin niin, että lakana oli aina irti. Melki kolmekuukautta tota vaihetta kestiki. Yleensä nousin jo siinä vaiheessa ylös tytön kanssa jos ei parin tunnin nukutus yrityksen jälkeen nukahtanu. Taputtelin, heijasin sylissä, silittelin jne. Mut ei yleensä millään nukahtanu. Valvottiin siihen aikaan aamu kolmesta, aamu kuuteen tai puoliseittemään ja sitten tytär halus yleensä takasi nukkumaan ja nukuttiin aina puolille päivin. Nyt 1v ja nukkuu ihan hyvin, kerran tai kaks yössä herää. Nyt ollu kaks yötä että, ei ole kertaakaan heränny (koputtaa puuta) :D. Ois vissiin ollu parempi jättää toi sanomatta.

[QUOTE="Mmm";23835990]Meillä tytär teki 6kk kans. Ainut vaan että, meillä rupes olee toi joka öistä ja sai aina yrittää nukuttaa se kolmetuntia. Oiskin lörpötelly ja valvonu itekseen pinniksessä, meillä huudettiin kurkkusuorana ja meuhkattiin niin, että lakana oli aina irti. Melki kolmekuukautta tota vaihetta kestiki. Yleensä nousin jo siinä vaiheessa ylös tytön kanssa jos ei parin tunnin nukutus yrityksen jälkeen nukahtanu. Taputtelin, heijasin sylissä, silittelin jne. Mut ei yleensä millään nukahtanu. Valvottiin siihen aikaan aamu kolmesta, aamu kuuteen tai puoliseittemään ja sitten tytär halus yleensä takasi nukkumaan ja nukuttiin aina puolille päivin. Nyt 1v ja nukkuu ihan hyvin, kerran tai kaks yössä herää. Nyt ollu kaks yötä että, ei ole kertaakaan heränny (koputtaa puuta) :D. Ois vissiin ollu parempi jättää toi sanomatta.[/QUOTE]

Joo, meilläkään ei mitään saa kehua ääneen tai tulee takapakkia. Kiitos kaikille neuvoista. Tosiaan kun ei itse nukahda, niin on sit nukutettava ja huutaminen on varmaa vaik ois kuin nopea. Aika aikaa kutakin..

Yhteistyössä