Uskallanko enää vauvaa laittaa pinnikseen nukkumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelästynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelästynyt

Vieras
Viime yönä, kun menin vauvan kanssa nukkumaan, niin kun hän syömisen jälkeen nukahti, siirsin hänet omaan sänkyynsä.

Nousin vielä ylös ja palasin takaisin omaan sänkyyni, kun vauva alkoi itkeä surkeana omassa sängyssään. Sain hänet uudestaan rauhoitettua unille.

Sitten hetken aikaa luin lehteä ja kävin kanssa unille.

Noh' sitten alkoi kuulua "möhkimistä" vauvan sängystä ja ajattelin, että tuo nyt on normimenoa, että kyllä vauva siitä kohta unille taas ryhtyy. Kuitenkin vaisto sanoi, että jos kumminkin on syytä tarkastaa mikä on tilanne pinniksessä.

Olipa epämiellyttävä yllätys. Vauva oli meinannut kääntyä selältä mahalleen, mutta oli uuvahtanutkin kesken matkan ja naama oli vasten patjaa. Hinasin hänet hiljaksiin takaisin selälleen, mutta tietysti vauva tuosta siirrosta sitten heräsi.

Otin takaisin viereen ja siinä vauva jälleen nukkui tyytyväisenä aamuun asti.

Mutta kauhistus, uskallanko enää laittaa vauvaa yksin pinnikseen nukkumaan? Mitä jos joskus en herääkään lapsen "möhkimiseen" ja jos hän vaikka kuolisikin, kun naama on vasten patjaa?

Ikää vauvalla on pian se 6kk eli toki tiedän, että aika olisi jo pienen alkaa unensa omassa sängyssään nukkumaan, mutta pelottavalta viime yön kokemus tuntui.

Siinä vaiheessa kun vauva osaa itse kääntyä mahalleen, niin hän kyllä osaa myös kääntää päätään sen verran että saa hengitystiet tarvittaessa auki. Jos siis on terve, normaali vauva, niin en olisi huolissani (jos taas on jollain tapaa sairas/lääkitty niin sitten ei tietysti voi samalla tavalla luottaa).

Mutta ei ole mikään "aika" alkaa pienen nukkua omassa sängyssä, jos teistä tuntuu paremmalta nukuttaa vauvaa teidän sängyssä :) Ei se siellä enää ripari-iässä todennäköisesti viihdy.

6kk on jo sen ikäinen, että osaa kyllä kääntää kasvonsa sivulle jotta saa hengitettyä. Vastasyntynyt ei välttämättä sitä vielä hoksaa (ja sen vuoksi ei tyynyjä tm ylimääräistä sängyssä kannata pitää) mutta 6kk osaa kyllä vaihtaa itse asentoa. Mulla on kaks poikaa ja molemmat nukkuvat kasvot patjassa, hurjan näköistä mutta he tykkää ja hakeutuu itse niin. Älä huoli!

no ensinnäkin laitapa se kyljelleen nukkumaan niinkuin vastasyntynyt. Ja vaika toppaat vähän peitolla niin ettei heti käänny.

Ja tuota... jos sulla on itsellä parempi olo ja saat itse nukutua paremmin silloin kun lapsi on sun vieressä ,niin sitten tee niin. Ei ole mitään määräystä, että lapsen on nukuttava omassa sängyssä jostain tietystä päivämäärästä lähtien.

Meidän nukkui (tai tuli yöllä viereen) vielä ekaluokkalaisenakin. Kaikki niistä siis. Ja mitä sitten? kaikki nukkuivat ja mulla oli lämmin. (nyt kun mä olen yksin peittoni alla, niin tarviin tuplasti paksumman täkin ja villasukat...)

Niin sekin on sitten normaalia, että äitin ja isin ei tarvii naida omassa sängyssä eikä yöllä. Esim sohvalla ja päivällä voi myös.

Kyllä sä heräät jos ja kun et käytä mitään sellaisia lääkkeitä/alkoholia, joka saa sut ittes jotenkin sekaisin. Äidinvaisto on kummallinen ja sitä herää silloin kun vauvalla on tarve. Luota vaistoosi :) ja tosiaan kun osaa kääntyä itse niin kääntyy kyllä ennen kuin tukehtuu vaikka olisikin matkalla väsähtänyt. Meillä tyttö ainakin alkaa itkemään tuossa tilanteessa, koska tietää, että niin saa apua, jos odottaa hetken ja tarkkailee tilannetta kääntyy loppuun asti kyllä itse.

Makuasioita, mutta itse en kyllä lähtisi täyttämään puolivuotiaan pinnistä kaiken maailman tyyny- ja peittomytyillä ja viritelmillä. Turvallisin sänky on turhista peitoista ja tyynyistä vapaa napakkapatjainen sänky, oli se sitten pinnis tai perhepeti.

mulla on nanny-kätkyhälytin joka alkaa hälyttämään noin 25 sekunnin jälkeen, helpottaa nukkumista, kun ei tarvitse huolestua tuosta hengittämisestä, maksoi noin 100 euroa, yksi parhaimpia raskausajan ostoksia erittäin hyvien yhdistelmävaunujen lisäksi.
Vaikka se kätkyhälytin onkin muuhun tarkoitukseen niin itselleni siitä on tullut erittäin tärkeä ja vauva on pinnasängyssä sellaisella alueella, että laite toimii, todella helppokäyttöinen, kuulemma kättärilläkin käytössä. tilasin netistä.

Kyllä tuon ikäinen osaa jo itse kääntää kasvot jos ei saa happea. Meillä on vauva nukkunut vatsalteen siitä saakka kun oppi itse kääntymään, nukkui paljon paremmin niin päin. Tosiaan ylimääräiset peitot/tyynyt aiheuttaa varmasti isomman tukehtumisriskin kuin vatsalleen nukkuminen.

[QUOTE="vieras.";29245941]Makuasioita, mutta itse en kyllä lähtisi täyttämään puolivuotiaan pinnistä kaiken maailman tyyny- ja peittomytyillä ja viritelmillä. Turvallisin sänky on turhista peitoista ja tyynyistä vapaa napakkapatjainen sänky, oli se sitten pinnis tai perhepeti.[/QUOTE]

Täysin samaa mieltä, puolivuotias osaa kyllä huolehtia hengittämisestään, jos on kaikin puolin normaalisti kehittynyt, eikä ole mitään ylimääräistä, joka voisi estää hengityksen. todennäköisesti lapsi vaan nukkuu huonommin, jos ei pääse vaihtamaan asentoaan mukavaksi.

Äidin mielenrauha on tietenkin myös tärkeää, jos ei pysty huoleltaan nukkumaan, on parasta järjestää nukkumisasiat niin kuin itsestä parhaalta tuntuu. Jos perhepeti tuntuu turvalliselta, niin se on ainakin helppo vaihtoehto, toimi meillä.

Jos et ole raskausaikana tupakoinut niin vauva kyllä osaa kääntää päätään, se refleksi toimii eikä ole estynyt. Tosin voithan pitää häntä vieressäsi jos asia mietityttää kovasti.

6 viikon ikäinen osaa jo vapauttaa nenän vatsamakuulla, saatika sitten 6 kk vanha. Mieluummin ota ne tyynyt ja peitot pois ja laita vauva vaikka unipussiin jos kovasti huolettaa. Sitten ei ole ainakaan mitään mikä voisi mennä huonosti naaman eteen.

Mulla oli kanssa pyyhkeestä tehty rulla, jonka olin laittanut "karkiksi" harson sisään, estämässä kääntymistä. Väsäsin sen kun sellaset valmiit kääntymistäestävät maksoivat turhan paljon.

Kaikkia vauvoja jo ihan vastasyntyneestä asti kehoitettiin nukuttamaan vatsallaan 25-35 vuotta sitten. Kukaan ei tietääkseni tukehtunut eivätkä kait kätkytkuolematkaan lisääntyneet. Ajateltiin, että kaasut vatsasta pääsevät paremmin ulos. Jossakin vaiheessa (ehkä ulkomaalaiset tutkimukset, joita en kyseenakaista mitenkään) osoittivat, että kätkytkuolemalla ja vatsallaan nukuttamisella saattaa olla yhteys. Nukkumissuositukset muuttuivat. Itselläni kolme neljästä on nukkunut vatsallaan aivan pienestä alkaen. Täysiaikainen vauva osaa kääntää päänsä jo ainakin parin viikon ikäisenä, oikeastaan jo heti synnyttyään. Siis Suomessa kmmenet ja sadat tuhannet lapset ovat näin nukkuneet ja väittäisin, että suuri osa nyt äideiksi ja isiksi tulleista. Nukkukaa hyvät vanhemmat yönne rauhassa!

[QUOTE="...";29245934]Kyllä sä heräät jos ja kun et käytä mitään sellaisia lääkkeitä/alkoholia, joka saa sut ittes jotenkin sekaisin. Äidinvaisto on kummallinen ja sitä herää silloin kun vauvalla on tarve. Luota vaistoosi :) ja tosiaan kun osaa kääntyä itse niin kääntyy kyllä ennen kuin tukehtuu vaikka olisikin matkalla väsähtänyt. Meillä tyttö ainakin alkaa itkemään tuossa tilanteessa, koska tietää, että niin saa apua, jos odottaa hetken ja tarkkailee tilannetta kääntyy loppuun asti kyllä itse.[/QUOTE]

Meillä kävi niin, että vauva oli saanut pinniksessä peiton potkittua päänsä yli, ikää taisi olla noin kuukausi. (Mieheni oli vetänyt hälle peiton kaulaan asti, kun ei tiennyt ettei vauvan peittoa saisi vetää niin ylös.) Heräsin selittämättömästi keskellä yötä, vauva ei edes pitänyt mitään ääntä... niin se vain joku vaisto sanoi, että kaikki ei ole hyvin. Vieläkin kylmää, kun mietin mitä olisi voinut tapahtua.

Mut joo, komppaan muita - tuon ikäinen vauva havahtuu jo happivajeeseen ja osaa tarvittaessa vaihtaa itse asentoa. Kunhan patja on jämäkkä ja tasainen, eikä tiellä ole mitään turhia rättejä, tyynyjä ym. mihin voi sotkeutua tai jäädä jumiin. Eikä perhepedissä nukuttamisessakaan ole mitään vikaa. Meidän 9 kk ikäinen nukkuu yhä suurimman osan yöstä perhepedissä, jonne nostan hänet aina ensimmäisen yösyötön jälkeen (syö vielä 2 krt yössä).

Vai että "että aika olisi jo pienen alkaa unensa omassa sängyssään nukkumaan"... Just. Mitäs kun isompana tulee vaihe, että näkee painajaisia ja pelottaa? Tai pelkää pimeää? Kun kyllähän 6kk vauva jo yksin nukkuu. Kai muuten nukut itsekin yksin, etkä esim puolisosi vieressä?

[QUOTE="Mummo";29246339]Kaikkia vauvoja jo ihan vastasyntyneestä asti kehoitettiin nukuttamaan vatsallaan 25-35 vuotta sitten. Kukaan ei tietääkseni tukehtunut eivätkä kait kätkytkuolematkaan lisääntyneet. Ajateltiin, että kaasut vatsasta pääsevät paremmin ulos. Jossakin vaiheessa (ehkä ulkomaalaiset tutkimukset, joita en kyseenakaista mitenkään) osoittivat, että kätkytkuolemalla ja vatsallaan nukuttamisella saattaa olla yhteys. Nukkumissuositukset muuttuivat. Itselläni kolme neljästä on nukkunut vatsallaan aivan pienestä alkaen. Täysiaikainen vauva osaa kääntää päänsä jo ainakin parin viikon ikäisenä, oikeastaan jo heti synnyttyään. Siis Suomessa kmmenet ja sadat tuhannet lapset ovat näin nukkuneet ja väittäisin, että suuri osa nyt äideiksi ja isiksi tulleista. Nukkukaa hyvät vanhemmat yönne rauhassa![/QUOTE]

Vatsallaan nukuttamisen ja kätkytkuolemien välillä on ihan tutkitusti yhteys. Tarkkaanhan ei tiedetä, mistä kätkytkuolemat johtuvat, mutta ne liittyvät jotenkin vauvan itsesäätelyjärjestelmän kehittymättömyyteen. Joillain vauvoilla itsesäätely ei vielä toimi niin hyvin, että he havahtuisivat esimerkiksi uhkaavaan hapenpuutteeseen ja osaisivat vaihtaa asentoa. Vatsallaan nukkuminen vaikeuttaa havahtumista sekin, koska tällöin uni on syvempää kuin selällään nukkuessa. Siksi selällään nukuttaminen on turvallisempaa.

Kätkytkuolemaan vaaditaan nykytietämyksen mukaan kolme tekijää, jotka ovat 1) tietty ikä, 2) synnynnäinen alttius kätkytkuolemalle sekä 3) yksi tai useampi laukaiseva tekijä (kuten vaikkapa vatsallaan nukutus, vauvan ylikuumeneminen tai hengitystieinfektio). Vatsallaan nukuttaminen ei siis automaattisesti ole kohtalokasta, mutta se on vaarallista niille (yleensä alle puolivuotiaille) vauvoille, joilla on alttius kätkytkuolemaan.

Vauvan sänkyyn ei saa laittaa muuta kuin kevyen peiton, ei tyynyjä eikä omia virityksiä. Jo vastasyntynyt osaa refleksimäisesti heilauttaa päätään mikäli hengitystiet estyy - vaikka ei muuten päätä osaisikaan niin kannatella tai heilutella. Tietysti tässä tulee raja vastaan, mutta naamalleen vauvat ei kuole.

Kuolema tulee yleensä (eli omassa sängyssä nukkuvalle noin 1:100 000 tai perhepedissä nukkuvalle 1:1000) kätkytkuolemasta eikä tukehtumisesta. Näin siis mikäli noudatetaan ohjeita, joita on mm. kova patja, ei mitään mihin voisi tukehtua, ei liian kuuma huone, ilma kiertää pinniksessä eli sitä ei ole peitetty jne.

Tupakointi ei vaikuta siihen osaako vauva kääntää päätä. Tupakointi lisää kätkytkuoleman riskiä niin että jo odotusajan tupakointi lisää, sekä lapsivuodeajan tupakointi jolloin ei suositella perhepetiä passiivisen tupakoinnin takia.

Vatsallaan ei kannata nukuttaa. Sen jälkeen kun vatsallaan makuuttamista ei enää suositeltu, ovat kätkytkuolemat vähentyneet merkittävästi näissä maissa missä ohjeita on muutettu. Luota tähän äläkä johonkin mammaan joka puhuu "ei meillä kuollut vaikka nukutin". Kaikki vauvat eivät tietenkään kuole vaikka nukuttaisi mahallaan, se nyt on selvä. Riski kuitenkin kasvaa. Makuullaan voi pitää valvovan silmän alla, sekä vaikka oman rinnan päällä. Kaasut saa mahasta pois näinkin.

Vauvan sänkyyn ei saa laittaa muuta kuin kevyen peiton, ei tyynyjä eikä omia virityksiä. Jo vastasyntynyt osaa refleksimäisesti heilauttaa päätään mikäli hengitystiet estyy - vaikka ei muuten päätä osaisikaan niin kannatella tai heilutella. Tietysti tässä tulee raja vastaan, mutta naamalleen vauvat ei kuole.

Kuolema tulee yleensä (eli omassa sängyssä nukkuvalle noin 1:100 000 tai perhepedissä nukkuvalle 1:1000) kätkytkuolemasta eikä tukehtumisesta. Näin siis mikäli noudatetaan ohjeita, joita on mm. kova patja, ei mitään mihin voisi tukehtua, ei liian kuuma huone, ilma kiertää pinniksessä eli sitä ei ole peitetty jne.

Tupakointi ei vaikuta siihen osaako vauva kääntää päätä. Tupakointi lisää kätkytkuoleman riskiä niin että jo odotusajan tupakointi lisää, sekä lapsivuodeajan tupakointi jolloin ei suositella perhepetiä passiivisen tupakoinnin takia.

Vatsallaan ei kannata nukuttaa. Sen jälkeen kun vatsallaan makuuttamista ei enää suositeltu, ovat kätkytkuolemat vähentyneet merkittävästi näissä maissa missä ohjeita on muutettu. Luota tähän äläkä johonkin mammaan joka puhuu "ei meillä kuollut vaikka nukutin". Kaikki vauvat eivät tietenkään kuole vaikka nukuttaisi mahallaan, se nyt on selvä. Riski kuitenkin kasvaa. Makuullaan voi pitää valvovan silmän alla, sekä vaikka oman rinnan päällä. Kaasut saa mahasta pois näinkin.

Asiallinen teksti muuten, mutta tuo on täyttä kukkua että perhepedissä olisi 100-kertainen kätkytkuolemariski :D Tänä vuonna julkaistiin aiheesta iso tutkimus, jossa todettiin riskin olevan 2,5-kertainen omassa sängyssä nukuttamiseen verrattuna.

Yhteistyössä