Vauvan nukutuksesta, mikähän on ongelma? *turhis*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Minulla kesti 2,5 tuntia saada 3,5 kuukauden ikäinen vauvani nukkumaan, vähän suututtaa ja kiukuttaa, mikä ongelma ja onko tästä tulossa tapa? Vauva nukahtaa siis tissille, tänään heräsi joka kerta, kun yritin lähteä. Hienovaraisesti ensin tissi pois suusta, hetken odotin ja yritin nousta sängystä, ei onnistunut! Tätä samaa varmaan 10 kertaa. Vauva alkaa etsiä nänniä uudestaan suuhunsa, vaikka on jo unessa, tutti ei kelpaa. Alkaa huutamaan ja piristyy, jos ei löydä ja saa tissiä. Olenko opettanut vauvasta tissitakiaisen? Päikkäreitä nukkuu huonosti 30 min, mutta ekat unet saan huijattua jatkumaan juurikin tissi suussa jopa vielä 2 h. Onko ongelma siis se, että vauva on oppinut, että rinta on tarjoilla päivälläkin, niin miksei myös yöllä? Mitä tehtävissä?

Meillä 3kk ikänen vauva, ja ei meinaa nukkua ilman tissiä.
Mutta toisaalta, aika aikasin laitat nukkumaan, jos ei vaan ole väsynyt? Pienet kun yleensä valvoo aika myöhään, rytmi kun ei ihan ielä kohdillaan ole.
Meillä ei nukuta päivällä juuri tuntia enempää ikinä, tiedän kuulostaa uskomattomalta mutta tuollaisia noi molemmat on ollut/on, ja siltikään vauva ei nukahda yöunille ennen kymmentä.

^^ ja piti sanoa etteimeilläkään huoli tuttia, ja yritetty on ahkerasti. Olisi niin helppoa kun söisi sitä, isomman kanssa ei ollut tätä "äiti tuttina" ongelmaa kun ymmärsi tutin, tuo ei. Mutta harjoittelua jatketaan ja vinkkejä otetaan vastaan.

Vauvasi on vielä niin pieni, että saattaa roikkua rinnalla yllättävän tiuhaan ja pitkään. Ei tuossa ole välttämättä mitään kummallista. Vauvoilla on noita tiheän imun kausia. Omani oli nelikuiseksi saakka sellainen, että oli viihtyi iltaisin rinnalla noin kuudesta kymmeneen - välillä saattoi nukkua parikymmentä minuuttia ja vaatia taas rintaa. Tuo tasoittuu kyllä iän myötä.

[QUOTE="aapee";24094350]ekat unet saan huijattua jatkumaan juurikin tissi suussa jopa vielä 2 h. Onko ongelma siis se, että vauva on oppinut, että rinta on tarjoilla päivälläkin, niin miksei myös yöllä? Mitä tehtävissä?[/QUOTE]

Meillä oli sama homma. Päivällä nukkui vaan tissi suussa. Noh, minähän annoin nukkua. Silloin en tajunnut kokeilla tuttia. Öisin ei ole kyllä ollut tuota ongelmaa.
Tuolloin ärsytti kun piti vaan maata päivisin vauvan vieressä. 3 kuukauden iässä tuo kuitenkin loppui ja vauva alkoi päästää tissistä irti kun oli valmis.

Tsemppiä! Ei peli ole vielä menetetty.

Tutti käytössä jonkun verran, ei suostu syömään enempää.

Meillä on ollut suunnilleen samanlainen rytmi 1 kk iästä alkaen, väsy tulee 19-21 aikaan, jolloin vaatii sänkyyn, rauhoittuu siellä. Ennen nukahti viemällä, nyt ei sitten millään. Meillä päiväunia 2-3 ja yleensä 30 min kerralla, nyt pari viime viikkoa tosin imetyksellä oon saanut nukutettua pidempään sen yhden pätkän.. Lopetanko tissin antamisen unen jatkamismielessä? Siis toki antaisin, kun herää, mutta kun lopettaa imemisen, ottaisin pois?

Meidän 7kk vauva nukahtaa tissille samalla kun nukutan 2v:tä ja havahtuu kyllä joka kerta, kun laitan sänkyyn.Yleensä laulan hetken kun laitan tuon 2v:n nukkumaan ja vauvakin on tottunut siihen, joten kun laitan sen sänkyyn ja alkaa kärtyämään, laulan hetken ja silittelen, jolloin rauhoittuu. Ja näin olen tehnyt koliikkiajan jälkeen, alussa tietty kesti hiukan kauemmin, mutta nykyisin ei tarvi kun hetken olla vieressä, niin rauhoittuu nukkumaan.

Jos vaikka iltatissiä antaessa alat aina silittään selästä ja laulat tai hyräilet hetken, niin aika nopeaa se vauva siihen tottuu ja kun jätät sänkyyn niin teet niin samoin niin kauan että nukahtaa. Pikku kitinät ei haittaa, vaan rauhallisesti silittelet :) Eikä se sitä tuttia siihen välttämättä tarvi, jos tuntuu hankalalta

[QUOTE="aapee";24094457]Tutti käytössä jonkun verran, ei suostu syömään enempää.

Meillä on ollut suunnilleen samanlainen rytmi 1 kk iästä alkaen, väsy tulee 19-21 aikaan, jolloin vaatii sänkyyn, rauhoittuu siellä. Ennen nukahti viemällä, nyt ei sitten millään. Meillä päiväunia 2-3 ja yleensä 30 min kerralla, nyt pari viime viikkoa tosin imetyksellä oon saanut nukutettua pidempään sen yhden pätkän.. Lopetanko tissin antamisen unen jatkamismielessä? Siis toki antaisin, kun herää, mutta kun lopettaa imemisen, ottaisin pois?[/QUOTE]

Tuon ikäinen kaipaa sitä läheisyyttä mitä tissi suussa nukkumisesta saa. Se on vaihe, nauti siitä :)

Noi rytmit muuttuu tosi paljon, ekan vuoden aikana. Mä yritän ton meidän kanssa pikkuhiljaa sitä, ettei nukahda tissi suussa. Vaan syö ja sitten nostan omaan sänkyyn, sillein että havahuu ja koitan rauhoitella sinne.
Jos oppisi että uni ja tissi, ei automaattisesti kuulu yhteen.
Isomman kanssa onnistuin tuossa loplta siten, että viimen maito annattiin pullosta, pumppasin siis. Ja sitten omaan sänkyyn. Oppii myös samalla syömään myös pullosta, kun koskaan ei tiedä jos tarvetta sillekin on.
Nyt ei vaan ole riittänyt vielä aika ja energia ryhtyä tuohon.

[QUOTE="mä vaan";24094497]Meidän 7kk vauva nukahtaa tissille samalla kun nukutan 2v:tä ja havahtuu kyllä joka kerta, kun laitan sänkyyn.Yleensä laulan hetken kun laitan tuon 2v:n nukkumaan ja vauvakin on tottunut siihen, joten kun laitan sen sänkyyn ja alkaa kärtyämään, laulan hetken ja silittelen, jolloin rauhoittuu. Ja näin olen tehnyt koliikkiajan jälkeen, alussa tietty kesti hiukan kauemmin, mutta nykyisin ei tarvi kun hetken olla vieressä, niin rauhoittuu nukkumaan.

Jos vaikka iltatissiä antaessa alat aina silittään selästä ja laulat tai hyräilet hetken, niin aika nopeaa se vauva siihen tottuu ja kun jätät sänkyyn niin teet niin samoin niin kauan että nukahtaa. Pikku kitinät ei haittaa, vaan rauhallisesti silittelet :) Eikä se sitä tuttia siihen välttämättä tarvi, jos tuntuu hankalalta[/QUOTE]

Silittelyä olen yrittänyt ja myös ihan pelkkää kättä olen pitänyt kevyesti vatsan päällä. Nyt ei ollut apua kummastakaan, aamulla saattaa jatkaa unia pelkällä silittelyllä. Vauvalla on tapana tarttua minua sormista kiinni ja laittaa jalat jalkojeni päälle, ikään kuin ei tahtoisi, että nousisin pois enää ollenkaan? Jotenkin huono äiti-fiilis, en tiedä, miksi..

Luulen, että jos tuon ikäinen jotain vielä haluaa, sen vaatii eli opetettavissa tuskin on. Toki nyt voi kuumuuskin vaikeuttaa - unenpäästä on vaikeampi saada kiinni.

Mutta siis kannattaa sitkeesti kokeilla tuttia ja maata vieressä ja tarjota. Mutta jos vauva vaatii, niin ei kai ole muuta tehtävissä. Esikoinen meillä oli moinen, tää toinen ei - mut onkin jo nyt 2.5kk kokonaan pullolla niin vaikea sanoa. Meillä nukahdetaan myös selkeästi vasta 22-23 aikoihin, toki sitten nukkuukin yleensä 5-6 ja vasta syö. Päivisin torkutaan silloin tällöin jonkin verran, ei pitkiä pätkiä ja yleensä vaan sitterin hytkynnässä (ei vaunuissa, ei kantorepussa, ei itse sängyssä)

Pointti siis se, et voit joutua olemaan tutti, mieti miten kestät sen itse parhaiten; tv samaan huoneesseen, tietokone, jotain muuta? Iso juomapullo...Ainiin ja meillä auttoi ekan kanssa se, et kun nukuttelin tissille viereen niin en pitänyt saman peiton alla vaan oman, eli lämpö ei kaikonnut äitin hävitessä.

Meillä vauva nukkuu vieressä vielä kaiken lisäksi.. Mies sanoi jo, että itse olen aiheuttanut sen, kun nukutan joka ilta viereen ja siihen vauva myös jää. :/ Mutta kun on niin paljon helpompi syöttää yöllä, en jaksa siirtää omaan sänkyyn, kun nukahdan toisinaan yöllä imetyksessä.

Ei mua muuten haittaisi tuttina olo, mutta kun on tuo isompikin lapsi. En oikein voi toimia toiselle koko päivää huvituttina kun ulkoillakin yms. Pitäisi. Siksi olisi niin hyvä jos vauva hyväksyisi tutin.

Yhteistyössä