Aloin tässä miettiä että millaisia ohjeita saatiin esikoisen aikaa ja ei kyllä sairaalasta nukkumiseen saatu mitään. Jokunen lehtinen käteen vain. En muista enää minkä verran omalta äidiltäni sain neuvoja. Pari ekaa kuukautta niiltä ajoilta ovat ihan sumun peitossa.
Kuitenkin...esikoisen nukutin aina rinnalle. Sitten nukkuvana yritin siirtää omaan sänkyyn. Ennen siirtoa saatoin pidellä tovinkin sylissä eli nukutuksena oli syli ja rinta. Meillä kuitenkin kävi niin että esikoinen heräsi aina siirrettäessä ja kun oli tottunut aina siihen rintaan, niin ei rauhoittunut enää muuten kuin että otettiin uudelleen rinnalle. Jos taas siirrettäessä heräsi, niin taas rinnalle. Sama sitten myöhemmin tuttipullon kanssa eli jos heräsi yöllä niin tutti eirauhoittanut vaan piti saada pienen pieni huikka pullosta niin saman tien sammui. Tuolloin päätin että toisen lapsen kanssa ei samaan ryhdytä, että on opittava itse nukahtamaan.
Nyt neiti 2kk nukahtaa itse omaan sänkyyn. Toki useimmiten nukahtaa rinnalle, mutta myös usein havahtuu siirrettäessä. Siirron teen heti imettämisen loputtua. Kun neiti havahtuu hereille, niin alusta alkaen ollaan annettu tutti. Tuttia saattaa tarvita käydä laittamassa suuhun toisinaan parinkin tunnin ajan ennen kuin neiti syvässä unessa. Toisinaan taas ei tarvi tutitella ollenkaan. Olen tosi tyytyväinen tilanteeseen ja toivon että nyt vältytään samanlaiselta ongelmalta mitä oli esikoisen aikaa.
Mistä tietää että on väsynyt? En muista edelleenkään miten oli esikoisen aikaa, mutta mun onneksi neidillä on ollut tarkka rytmi syntymästä alkaen. Eli mä voin melkein kellosta katsoa koska aika mennä nukkumaan. On kuitenkin havaittavissa selviä merkkejä. Silmät alkavat muuttua unisiksi, neiti viihtyy vain sylissä, nälkä alkaa tulemaan.
Meillä myös tuli heti rutiinit. Ilta alkoi sillä että valoja himmennettiin ja vaihdettiin yöpuku. Synnäriltä tultua yöpuvun vaihto yöksi on ollut rutiini (vaikkei vauva sitä tajuakaan vielä pienenä). Sitten oli ruokailut ja nukkumaan käynti. Päivällä (pimeinä päivinä) makkarissa oli hiukan enemmän valoa, jos siis on sattunut sisällä nukkumaan unia. Olen yrittänyt jo heti erottaa yön ja päivän. Yöllä jos on tarvinnut vaihtaa vaippaa, olen tehnyt sen vain pienessä valaistuksessa (yövalo), jos on ollut kakat, niin silloin valoksi vain himmeä pöytälamppu. Ja seurustelua pyrkinyt tuolloin välttää.
Ja noista muista käytännön neuvoista mitä jeps vanhempi... antoi en ole ihan samaa mieltä. Tai siis osittain olen, mutta maalaisjärkeä voi lisätä vielä lisäksi. Tosin ohjeet olivat kyllä hyvät yleisohjeet.

)
Mä syötän vauvaa niin kauan kuin syö, tosin harvemmin ruokailut kestää yli puolta tuntia, joten tuo maks. 45min on kai ok. Tosin syötän kyllä aina kun vauva ruokaa pyytää. Meillä ei neiti suostu rinnalle ellei ole nälkä. Toisinaan ruokaillaan ½ tunnin välein (iltatankkaukset), toisinaan on 5-9 tunnin taukoja (pitkät päikkärit ja yö). Tosin kyllä jeps vanhempi... olikin maininnut että vaihteluja on. Näinhän se on, jokainen vauva on yksilö.
Vaipoista: Nykyajan vaipat ovat niin imukykyisiä että imevät useammatkin pissat ja jos iho on hyvässä kunnossa, niin kyllä vaippaa voi olla vaihtamatta kauemminkin kuin 4 tuntia. Meillä yöt (12-13h) mennään ilman vaipanvaihtoja ja jos vuorokaudessa ei tule kertaakaan kakkaa, niin 3-4 vaippaa riittä. Ja jos yöllä pienet kakat tulee kesken unien, niin ei niitä tarvi heti alkaa vaihtamaan (synnärin neuvo), tosin jos iho todella herkkä, niin silloin on hyvä vaihtaa heti.
Kyllä sen oman lapsen alkaa hiljalleen tuntea. Totuttelua vaatii, mutta kyllä siitä selviää.