vauvan nukuttamisesta kyljellään tahi selällään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
vauva nyt 2 kk. Alussa nukutettiin aina kyljellään niin että tehtiin peitosta tuki selän taakse ettei pääse kääntymään selälleen. Nyttemmin kääntyy itse aina selälleen yöllä, pää on kyllä usein kääntyneenä jommalle kummalle puolelle. Onkohan ok että tämän ikäinen saa nukkua jo selällään puklailuja ajatellen?

Mulle sanottiin synnärillä, kun selällään nukuttamisesta kysyin, että kun vauva kääntyy itse selälleen, niin silloin saa selällään nukuttaa. Meillä on 1,5kk ikäinen vauva, ja nukkuu kyllä selällään.

Meillä poika on aina kääntynyt jossain vaiheessa yötä selälleen eikä olla käännelty sitten mihinkään siitä (tosin nykyään kääntyy aina mahalleen). Jos itse niin kääntyy niin kapia hänen siinä on sitten hyvä nukkua.

Meillä on lapset kääntyneet aina kyljeltään mieluummin vatsalleen, kuin selälleen! Mutta jos lapsi pulauttelee nukkuessaan usein, niin pyrkisin nukuttamaan kyljellään tai vatsallaan, mutta muuten tuo selälleen kääntyminen ei varmasti ole haitallista, jos pää on kuitenkin sivulle päin. Ja aika pienestä se vauva osaa päätään kääntääkin, jotenkin refleksin omaisesti osaa yrittää vapauttaa hengitysteitä kääntymällä.

Meillä poika 3vkoa ja kyljelleen nukutan, laitan peiton myttyyn selkäpuolelta tukemaan asentoa.. mutta kas kummaa aina pojan löytää loppujen lopuksi selältään pää sivulle käännettynä. Joskus kippaan varovasti takas kyljelleen ja joskus en, itse se tiensä taistelee vaikka kuinka tunkee peitosta "estettä" ja kun on tuollainen kova menijä nukkuessaan, niin minkäs teet jos toisella on tyytyväinen olo sängyn nurkassa selällään.

Ja ihan teidän mielenrauhaa häiritäkseni kerron, että tuollaiset "mytyt" lapsen selänpuolella antavat selälle kokoajan turhaa ärsykettä ja etenkin lapset joilla on korkeampi tonus saattavat tästä "häiriintyä" ja alkaa vääntämään itseään kaarelle. Ei siis suositeltavaa. Terveen lapsen liikkumisesta unissaan ei tarvitse huolehtia, oli se sitten selälleen tai vatsalleen, minkä ikäisenä hyvänsä. :-)

Kun lapsi oppii kääntymään selälleen tai mahalleen, niin ei sitä lasta aina aleta joka yö kääntämään eri asentoon. Annetaan nukkua siinä asennossa kuin haluaa.

Yhteistyössä