vauvan nukuttaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Enni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Enni

Vieras
Moi!

Oisko kenelläkään vinkkejä, miten saada 11kk vanha vauva nukkumaan ilman iltatissiä, johon se on tottunut? Tuntuu niin julmalta huudattaa vaavia sängyssä yrittäen saada se nukahtamaan ittestään...

Hei,
Auttaisko, jos imettäisit ensalkuun muualla kuin sängyllä, vaikkapa olohuoneen sohvalla? Tämän jälkeen josko viekkuusi nukahtaisi sängyllä ja voisit nostaa omaan sänkyynsä tutumaan? Meillä aika ratkaiseva tekijä oli tuo, kun kaikki tisuttelu siirrettiin tapahtuvaksi muualla kuin sängyllä. Lapsi nyt 10 1/2 kk ja enää alkuillasta tisutellaan vähän.

Yritäpä tehdä iltarutiinit aina samalla tavalla. Eli esim. ekaks yöpuvun vaihto, sitten iltamaito muualla kuin sängyssä ja sen jälkeen vielä hampaitten pesu. Ja pottailu myös mukaan, jos sitä jo teillä harjoitetaan. Tätä kun toistaa illasta toiseen, lapsi osaa odottaa nukkumaan menoa ja aikanaan tottuu nukahtamaan ilman tissiä. Sinnikkyyttä se vanhemmilta vaatii, mutta sekin palkitaan aikanaan.

Ja nukahtamista yleensä helpottaa, jos lapsella on joku unikaveri tai -rätti.

Ota sen tisuttelun tilalle joku muu juttu. Mä otin just pari viikkoa sitten käyttöön iltatissin tilalle iltasadun. Saa olla vähän aikaa sylissä niinkuin ennenkin ja rauhoittua ja sitten omaan sänkyyn. Meillä kyllä nukahdettiin jo omaan sänkyyn tissin päällekin eli ei enää nukahtanut tissille. Mä olen kyllä pojan sängyn vieressä siihen saakka, kun hän nukahtaa. Jos lähden pois, tulee itku. Voi välillä kestää puolikin tuntia tai enemmänkin joskus. Ajattelin sitten pikkuhiljaa opettaa siihen etten ole vieressä vaan nukahtaa ihan itsekseen.

meillä lopetettiin iltatissi (viimenen) 12kk. Yksinkertasesti tein kaikki ihan samanlla tavalla ku ennenkin mutta en ollenkaan mennyt siihen tuoliin päinkään missä iltatissi syötiin aikasemmin. laitoin sänkyyn, peittelin ja hyvät yöt. Sinne jäi. Äitiä jännitti sikana, lapsi ei edes huomannu :)

Meillä äskettäin ollaan hankkiuduttu eroon iltapullosta sekä yömaidosta. Ensiksi unikouluiltiin yöruokailut pois. Tämä tapahtui huudattamalla, mutta silleen että olin vieressä.

Iltapullosta eli pullolle nukahtamisesta päästiin eroon hiukan rutiineja muuttamalla sekä todellisella huudatusunikoululla. Maidon poika sai nokkamukista iltapalan aikana ja sitten pesun jälkeen poika vain sänkyyn. 3-4 iltaa meni kunnes nukahti kunnokka ilman itkua. Itketysaikoina kävin aina 5min, 10min ja 15min välein katsomassa poikaa. Yleensä meni 5-20minuuttia siihen kun nukahti (siis pahimpina aikoina). Kuitenkin koko ajan kuuntelin itkun laatua ja tarkkailin ettei ole mitään hätää.

Nyt meillä nukahdetaan heti kun sänkyyn laitetaan, ei itkua. Öisin herätään kerran ja silloin riittää tutti.

Vaikka toi huudattaminen kuulostaa ja tuntuu pahalta, niin joskus se on ainoa vaihtoehto. Olen todella onnellinen kun sain tehtyä päätöksen aloittaa unikoulun. Molemmat nukutaan nyt paremmin.

Yhteistyössä