Vauvan nukuttaminen taaperon läsnäollessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Eli vinkit kehiin. Miten nukuttaisitte vauvaa kun taapero rapistelee vieressä duploilla tai kolistelee autoja, juoksee jne. Tähän asti nukkunut kantorepussa ok mutta tarvitsisin pikkuhiljaa muitakin konsteja. Hiljaisessa makkarassa varmaan nukkuisi, mutta ei tota toista voi jättää yksin siksi aikaa. Vauva nukkuu 3-4 päikkärit eikä toinen ollenkaan. Eli en rupea tekemään useita vaunulenkkejä. Ja ei tuo viel tähän malta kauan mihinkään kirjaan keskittyä, ja jos tykkää siitä kirjasta niin kovaan ääneen sepostaa niin eihän se nukutus siinä onnistu.

Taaperon televisionkatseluhetket voisivat olla silloin, kun vauvan on tarkoitus nukkua. Jotain mukavaa, rauhallista missä on musiikkia päälle ja levollinen torkkuhetki on (ehkä jopa kaikille) taattu.

Meillä aikoinaan käytettiin myös rölli-tarinoita cd-muodossa.

Ei kai siellä tarvi ravata katsomassa vauvaa. Mä kyllästyin nukuttamaan sylissä. Eiköhän pikkuinen ilmoita huudolla jos ei nukahda.
Mulle taas tulee huono omatunto aina kun joudun jättämään hetkeksikin yksin kun pitää auttaa taaperoa tai käydä vessassa tms. Kun pieni kuitenkin luulee ettei äitiä enää ole olemassa kun ei näy. Esikoiselle juttelin vessasta aina kun piti käydä ja jättää yksin, jottei luullut että on kadonnut kokonaan.

Taaperon televisionkatseluhetket voisivat olla silloin, kun vauvan on tarkoitus nukkua. Jotain mukavaa, rauhallista missä on musiikkia päälle ja levollinen torkkuhetki on (ehkä jopa kaikille) taattu.

Meillä aikoinaan käytettiin myös rölli-tarinoita cd-muodossa.
Jotain tällaista voisi vielä yrittää, olen kokeillut laittaa piirretyt päälle samaan aikaan, mutta usein rupeaa leikkimään kesken ja sitten tulee taas melua.

Jotain tällaista voisi vielä yrittää, olen kokeillut laittaa piirretyt päälle samaan aikaan, mutta usein rupeaa leikkimään kesken ja sitten tulee taas melua.

Hei ja vielä se, että vauva kyllä tottuu nukkumaan, vaikka taaperosta ja tulisikin ääniä, kunhan ei tule yllättäviä huudahduksia tai pamauksia. Tsemppiä, kyllä se siitä! Koht ne ovat viisitoistakesäsisä eivätkä muuta tekisikään kuin nukkuisi päivällä. :D

Vauvan olisi kuitenkin hyvä tottua normaaleihin ääniin kuten muiden lasten, ajatellen päiväkotiaikaa. Vauva kyllä kutsuu sinua kun tarvitsee eli sinun ei tarvitse olla jatkuvasti näkyvillä. Voisiko pienen laittaa vaunuihin ulos nukkumaan esim parvekkeelle tai toiseen huoneeseen ja ikkuna auki?

Vauvan olisi kuitenkin hyvä tottua normaaleihin ääniin kuten muiden lasten, ajatellen päiväkotiaikaa. Vauva kyllä kutsuu sinua kun tarvitsee eli sinun ei tarvitse olla jatkuvasti näkyvillä. Voisiko pienen laittaa vaunuihin ulos nukkumaan esim parvekkeelle tai toiseen huoneeseen ja ikkuna auki?
On tottunut kun kantorepussa on nukkunut, mutta nyt nukahtaminen on vaikeutunut ja havahtuu helpommin ja nopeammin ja unet jää lyhyemmiksi, eikä malta kun haluaa katsella ympärilleen. Muulla tavalla en ole saanut nukkumaan kuin rauhallisessa ympäristössä kun kuikuilee. Meillä on terassilla homeongelma, oli siellä vaunut mutta ne homehtunui siellä niin en viitsi toisia vaunuja pilata siellä. Toiseen huoneeseen voisi, mutta sepä se ongelma on, että en voi jättää taaperoa yksin sillä aikaa, ja hermostuu kovasti siihen vauvan väsyhuutoon ja rupeaa itse huutamaan :(

Vauvalle erillinen huone nukkumispaikaksi, huone tulee pimentää riittävästi, laitat omaan sänkyyn ja ovi kiinni. Jos vähän huutaa ei se mitään. Sanot taaperolle ettei meluta nyt kun vauva nukkuu voi lukea vaikkapa kirjaa. Vauvat oppii nopeasti tietyn rutiinin kun vaan jaksaa kestää. Ja vauvan voi jättää yksinkin ilman huonoa omaatuntoa.

Mä kannatan sitä et totuttaa vauvan jo pienenä äänessä nukkumiseen. Voi olla iso hyöty isona eikä tuu huono unista. Ite soitin kajarista kaikenlaista musaa vauvalle ja hyvin nukahti äänessä. Nykyään isompanakin nukkuu hyvin vaikka ääntä. Toki voi olla et ei toimi kaikilla

Millainen asunto? Paljon riippuu siitäkin. Meillä on sellainen talo jossa ei tosiaankaan voi jättää pihalle yksin nukkumaan (itkuhälytin ei kuulu sisälle saakka) eikä taaperoa yksin. Ainoa mahdollisuus on ollut parveke, mutta vain rattaiden kehikkoa on säilytetty siellä, itse ratasosa on sisällä. Vauva onneksi oli ja on nopea nukahtamaan rattaisiin! Nyt 1v6kk. Ollaan myös taaperon kanssa toisinaan ulkoiltu se aika jonka vauva nukkuu. Sitten vauvan herättyä syömään jne. En olisi ikinä jaksanut sisälle yrittää, kun taapero kiljahteli yms ja unet katosivat siinä.

Millainen asunto? Paljon riippuu siitäkin. Meillä on sellainen talo jossa ei tosiaankaan voi jättää pihalle yksin nukkumaan (itkuhälytin ei kuulu sisälle saakka) eikä taaperoa yksin. Ainoa mahdollisuus on ollut parveke, mutta vain rattaiden kehikkoa on säilytetty siellä, itse ratasosa on sisällä. Vauva onneksi oli ja on nopea nukahtamaan rattaisiin! Nyt 1v6kk. Ollaan myös taaperon kanssa toisinaan ulkoiltu se aika jonka vauva nukkuu. Sitten vauvan herättyä syömään jne. En olisi ikinä jaksanut sisälle yrittää, kun taapero kiljahteli yms ja unet katosivat siinä.
Meillä on rivari, mutta terassilla nukutus on pois laskuista kun yhdet vaunut siellä jo homehtunui. Tuo ulkoillessa nukutus olisi tosi hyvä mutta tyhmänä ajattelin että ei tuplavaunuja tarvii, mutta ei toi osaa kulkea nätisti vieressä vielä vaan sinkoilee sinne tänne eikä tottele sellaisia käskyjä kuin "pysähdy" tai "tule takaisin". Noh sitä harjoitellaan. Ehkä tämä tästä.

Yhteistyössä