Vauvan nukkumisesta tämäkin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Laitanpa minäkin tuon meidän vauvan nukkumisesta viestin, jos joku viitsisi kommentoida.

Mua ihmetyttää tuo meidän vauva 9kk, joka nukkuu kahdet päikkärit, jotka on kestoltaan 20-30 minuuttia vain. On ihan poikki, kun laitan nukkumaan ja nukahtaakin helposti, mutta herää sitten pian, eikä enää nukahda. Vielä kuukausi sitten tämä ei mua häirinnyt, koska nukkui sitten yöunet 12 tuntia (niin ajattelin, että saa tarpeeksi unta) 20-08, mutta nyt onkin alkanut ikään kuin nukkua kolmannet päikkärit klo 20 (n. 20-30 minuuttia taas) ja kukkuu sitten pari tuntia. Nytkin nukahti vasta muutama minuutti sitten. Aamuun ei ole kuitenkaan tullut lisää tunteja, klo 8 herää viimeistään. Eli unta tulee vuorokaudessa n. 10 tuntia. Voiko se muka olla riittävästi tämän ikäiselle? Muutaman viikon on nyt kestänyt tämä tilanne. Mistä voisi johtua ja mitä voisin yrittää tehdä?

Mun 8 kk nukkuu välillä kanssa tolleen...saattaa mennä viikkokin, että nukkuu noin 8 yöunet ja kaksi kertaa 30 min koko päivän aikana. Mutta olen huomannut, että jos menee viikko noin niin seruraavalla viikolla sitten nukkuu yleensä 12h yöunet ja 2x1-2h /vrk. En tiedä mistä johtuu, itekin miettinyt kovasti. Meillä ainakin toi seisomaan oppiminen vähensi unta tai siis teki levottomia öitä ja vähän lyhensi päikkäreitä. Onko jotain uutta, hampaita tms. tuloillaan ja ei malta nukkua?

No tuossa iässä meillä nukuttiin vain yhdet päikkärit. Koeta saada niin että menee vasta ruoan jälkeen nukkumaan, pitäis nukkua pidemmät ja illalla sitten taas ilman päikkäreitä nukkumaan ennemmin jos on tarves.

Alkuperäinen kirjoittaja h:
Mun 8 kk nukkuu välillä kanssa tolleen...saattaa mennä viikkokin, että nukkuu noin 8 yöunet ja kaksi kertaa 30 min koko päivän aikana. Mutta olen huomannut, että jos menee viikko noin niin seruraavalla viikolla sitten nukkuu yleensä 12h yöunet ja 2x1-2h /vrk. En tiedä mistä johtuu, itekin miettinyt kovasti. Meillä ainakin toi seisomaan oppiminen vähensi unta tai siis teki levottomia öitä ja vähän lyhensi päikkäreitä. Onko jotain uutta, hampaita tms. tuloillaan ja ei malta nukkua?

Alkoi nousta seisomaan juuri kuukausi sitten, ehkäpä se tosiaan on siellä taustalla. Jännä vaan, että on kestänyt näin kauan. Ja ihmetyttää nimenomaan tuo, että vielä illalla kahdeksan jälkeen nukkuu päikkärit. Täytyy kai vaan luottaa siihen, että osaa itse säädellä unentarvettaan.

Vauvoilla tulee tuollaisia kausia ja jotkut on vaan tollasia pätkä nukkujia. Mulla yksi neljästä on ollu just tollanen pieniä torkkuja nukkuva, tosin kyllä se sitte ehkä 1.5v tienoilla alko nukkumaan yhdet pitkät unet pari tuntia kerrallaan.
Mutta lapsen tahtisesti kannattaa antaa vaan nukkua kun nukuttaa (jos siis ei yöunet menen soosiksi tuosta iltanokosesta) . Rytmi muuttuu sitte itsestään takas.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja h:

Alkoi nousta seisomaan juuri kuukausi sitten, ehkäpä se tosiaan on siellä taustalla. Jännä vaan, että on kestänyt näin kauan. Ja ihmetyttää nimenomaan tuo, että vielä illalla kahdeksan jälkeen nukkuu päikkärit. Täytyy kai vaan luottaa siihen, että osaa itse säädellä unentarvettaan.

Se on juuri tuo ikä kun tapahtuu paljon uutta kehitystä, just liikkumaan oppimiset ja sellaiset ne saa pienen mielen niin ylikierroksille että joillaki unet heittää hetkellisesti niin sanotusti pyllylleen. Kyllä se siitä rauhoittuu ajan kanssa =)

Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Se on juuri tuo ikä kun tapahtuu paljon uutta kehitystä, just liikkumaan oppimiset ja sellaiset ne saa pienen mielen niin ylikierroksille että joillaki unet heittää hetkellisesti niin sanotusti pyllylleen. Kyllä se siitä rauhoittuu ajan kanssa =)

Kiitos sulle kommenteista =)

Meillä vauva 7kk nukkuu 3-5 päikkärit päivässä. Pisimmät saattavat olla max.2h (yleisimmin kyllä reilu tuntu), mutta muuten nukkuu 20min. "powersnappeja". Ja tällainen on jatkunut pitkään. Öisin kyllä sit nukkuu 21-8.

Yhteistyössä