Vauvan nukkuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huoh"

Vieras
Tähän asti vauva on nukkunut yönsä todella hyvin (klo 20-08 suunnilleen heräämättä kertaakaan). Hampaita saadessa ja rokotuksen jälkeen ollut tietenkin vähän huonompaa nukkumista. Nyt sillä on ikää 8kk ja se on ruvennut tekemään sillälailla, että se saattaa nukahtaa klo 8 mutta herää pian todella pirteänä ja pyörii levottomana sängyssään, kiipeilee pinnoissa ja riehuu yms. Ei vaikuta kipeältä tai siltä että jokin vaivaisi. Muuten vaan on tollalailla. Päiväunet sillä vaihtelee paljon, ja on aina vaihdellut, eikä sillä oo mitään vaikutusta asiaan, suostuuko nukkumaan vain puolen tunnin vai parin tunnin päikkkärit, eikä silläkään, monetko päikkärit se nukkuu.

Nykyisin se siis rupeaa yöunilleen vasta siinä klo 23-00. Joskus saattaa nukahtaa jo vähän klo 22 jälkeen. Miten mä saan sen rupeemaan taas nukkumaan normaalisti? Iltarutiinit on aina samat jne.

Vähän vaikuttais, et se pitää tuota kasin nukkumaanmenoa päikkäreinä. Kokeile, et laitatki sen nukkumaan vasta esim. 21.30 et sitä ennen ehdota hälle edes yöunille menemistä.

Tosi hyvin teillä on vauva nukkunutkin tähän asti. Meillä poika 9kk on nyt kolmena yönä heränny siinä kolmen silmässä hengaileen. Tunnin touhuaa sängyssään välillä torkkuen ennenkuin ottaa maitohuikat ja jatkaa uniaan siihen kuuteen/seiskaan. Nytki se ajalee tuolla pikkuautoilla.

Noilla vauvoilla on vaikka minkälaisia vaiheita,niitä tulee ja menee..

Huoh. No miksi se on pinnasängyssä? Ei niistä edelleenkään ole mitään muuta ku harmia. Niissä ne pääsee just riekkuu tolleen ja niitä on hankala rauhotella. Meillä nukkui vauvat lastensängyssä, joka oli seinän ja parisängyn välissä. Oli helppoa nukuttamiset ja makuullerauhoittamiset niin illalla kuin yölläkin. Eikä päässy riekkumaan, ku pinnoja, joita vasten kiivetä, ei ollu.

Meillä esikko ollut aina huono nukkuja, mutta kun joskus 9kk eteenpäin se harrasti sellasia viidenkin tunnin hereillä oloja, keskellä yötä. Nukahti siis joskus ysin aikaan, heräsi puoliltaöin ihan pirteenä. Lauleskeli, taputtelli jne. Sängyssään. Aikansa temppuili itsekseen, ja sitten alkoi itkemään. Jos meni sängyn viereen seuraamaan esitystä oli ihan tyytyväinen, jos ei mennyt niin huusi kuitenkin siihen saakka kun yleensä lopetti ne shownsa. Eli ihan sama miten teki, valvoi useita tunteja. Ei siihen auttanut kun aika.
En tiiä vaikuttiko se että oppi kävelemään sillon 9 kk, kun nuo alkoi vai mikä. Mutta tosiaan kuulauden sitä noin kesti.

Ensimmäisen kokonaisen yönsä, jos vahinkoja ei lasketa, poju nukkui vasta 1,5 v, sitä ennen aina oli jotain, jos ei muuta niin piti käydä unilelua antamassa.

Juu saattaa tosiaan olla joku vaihe.. mietin vaan etten vaan jollain toiminnalla tätä vaihetta vielä pahenna :D

Tänään se oli kauhean väsynyt tossa klo 18 aikoihin ja nukku sitten reilun puolin tunnen unet niihin aikoihin. Ja nyt tässä hetki sitten nukahti yöunilleen. Saa nähdä jos nyt sitten nukkuis normaalimmin taas.

Öö... eikös vauva pääsis siitä lastensängystä aikuisten sänkyyn ketterästi livahtamaan ja sieltä sitte konttais alas? Me kun ei mennä samaan aikaan vauvan kans nukkumaan. Kuullaan kyllä jos se herää ja mölyää tuolla mutta saattaa myös sen aikaa olla hiljaa, että kerkeisi pudota lattialle..

[QUOTE="huoh";24268580]

Öö... eikös vauva pääsis siitä lastensängystä aikuisten sänkyyn ketterästi livahtamaan ja sieltä sitte konttais alas? Me kun ei mennä samaan aikaan vauvan kans nukkumaan. Kuullaan kyllä jos se herää ja mölyää tuolla mutta saattaa myös sen aikaa olla hiljaa, että kerkeisi pudota lattialle..[/QUOTE]

Mie oon samaa mieltä tästä asiasta.

[QUOTE="huoh";24268580]

Öö... eikös vauva pääsis siitä lastensängystä aikuisten sänkyyn ketterästi livahtamaan ja sieltä sitte konttais alas? Me kun ei mennä samaan aikaan vauvan kans nukkumaan. Kuullaan kyllä jos se herää ja mölyää tuolla mutta saattaa myös sen aikaa olla hiljaa, että kerkeisi pudota lattialle..[/QUOTE]

No meillä on lastensänky aavistus alempana ku parisänky ja sit lastensängyssä on vielä laita. Sit aikuisen sängyllä on koko pituudeltaan kääräisty aikuistenpeitto rullaksi. Että ei kierimällä mihinkään ole lapset päässeet ja hyvin ovat nukkuneet sen illan pari ekaa tuntia paikoillaan lastensängyssä, kunnes ollaan tultu nukkumaan. Ja joskus harvoin ku heräsivät ennenkuin tultiin nukkuu, niin kyllä sen kuuli niin hyvin, että olin parilla askeleella huoneessa ja vauva paikoillaan omassa lastensängysssään. Niin ja lastensängyn jalkopäässä on tosi korkea yöpöytä myös esteenä.

Mun mielestä pinnasängyistä on vain haittaa. Mä en käsitä, miten ihmiset jaksaa niissä nukuttaa riekkuvia vauvoja. Yölläki on niin helppo rauhoitella itse vieressä makaamalla ja laittaa käsi vauvan päälle jne. Ei tarvi nousta ylös eikä vauvatkaan koskaan edes itke, ku on niin nopea reagointi.

[QUOTE="vieras";24268643]No meillä on lastensänky aavistus alempana ku parisänky ja sit lastensängyssä on vielä laita. Sit aikuisen sängyllä on koko pituudeltaan kääräisty aikuistenpeitto rullaksi. Että ei kierimällä mihinkään ole lapset päässeet ja hyvin ovat nukkuneet sen illan pari ekaa tuntia paikoillaan lastensängyssä, kunnes ollaan tultu nukkumaan. Ja joskus harvoin ku heräsivät ennenkuin tultiin nukkuu, niin kyllä sen kuuli niin hyvin, että olin parilla askeleella huoneessa ja vauva paikoillaan omassa lastensängysssään. Niin ja lastensängyn jalkopäässä on tosi korkea yöpöytä myös esteenä.

Mun mielestä pinnasängyistä on vain haittaa. Mä en käsitä, miten ihmiset jaksaa niissä nukuttaa riekkuvia vauvoja. Yölläki on niin helppo rauhoitella itse vieressä makaamalla ja laittaa käsi vauvan päälle jne. Ei tarvi nousta ylös eikä vauvatkaan koskaan edes itke, ku on niin nopea reagointi.[/QUOTE]

Nooo meidän vauva jo konttaa ja nousee seisomaan yms että se ei pelkästään kieri.. Menee helposti jos jonkinlaisten "esteiden" yli.
Ja kuitenkin siinä on vähän enempi sitä omaa "rauhaa" nukkua, kun ei oo sellasta tunnetta että vauva on ihan kiinni meidän sängyssä. Haluan pitää meidän sängyn ja vauvan sängyn ihan eri sänkyinä.

[QUOTE="huoh";24268733]Nooo meidän vauva jo konttaa ja nousee seisomaan yms että se ei pelkästään kieri.. Menee helposti jos jonkinlaisten "esteiden" yli.
Ja kuitenkin siinä on vähän enempi sitä omaa "rauhaa" nukkua, kun ei oo sellasta tunnetta että vauva on ihan kiinni meidän sängyssä. Haluan pitää meidän sängyn ja vauvan sängyn ihan eri sänkyinä.[/QUOTE]

No tokihan meidänkin vauvat ovat liikkuneet ja konttailleet. Mutta kuten sanoin, useimmiten se illan pari ekaa tuntia on menny hyvin sikeästi nukkuen. Öisin herättyään ei ole ollu tarve könytä mihinkään, koska olen maannu kädenmitan päässä ja päässy makuultani ihan lähelle vauvalle antaa tuttia tai keinuttaa vähän selästä jne. muuta yhtä helppoa ja pienieleistä. Aamulla sitten sieltä on kömmitty viereen, ylösnoustessa. Ja tuossa sivuvaunussa ollaan nukuttu tosi pitkään. Taaperoikään. Ilman ongelmia!

Mutta jos ei tuo käy, niin kaipa se on sit jaksettava nousta jalkeille öisin, käveltävä pinnasängyn viereen, roikuttava pinnasängyn laidalla ja kaadettava kiipeilevää vauvaa kerta toisensa perään. Sit taas palattava omaan sänkyyn ja toivottava ettei piristyny liikaa seistessä. Mä en jaksais yhtäkään sellaista yötä. Enkä tajua, miten jotkut tekee sitä vapaaehtoisesti.

Yhteistyössä