Vauvan masu ei kestä perunaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lkjlkajsf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lkjlkajsf

Vieras
Onko kenelläkään muulla ollut vastaavaa ongelmaa? Meillä menee vauvalla (4,5kk) vatsa niin tukkoon perunasta, että kakka tulee vaan kuumemittarilla auttamalla. Vaikka luumua antais päälle, niin ei auta, kakka ei silti tule vaan "pakkautuu" kivikovan perunajätöksen taakse. Esim. kukkakaalisoseen kanssa ei ole samaa ongelmaa. Kärsiikö lapsi kauheasti, jos jätän perunan kokonaan pois? Tuntuu tyhmältä syöttää sitä väkipakolla, kun lapsi kärsii.. Mutta jotenkin tässä maassa tuo peruna tuntuis olevan terveellisen ruokavalion edellytys, kun kaikkialla sitä käsketään syöttämään. ;)

Suosittelen tilalle kans bataattia. se on ihanan makuinenkin, vauvat tykkää. Sit maissia, porkkanaa yms. Itse olen antanut perunaa aika myöhäisessä vaiheessa vasta, kaikilla mun lapsilla on tullut siitä aikamoisia vatsavaivoja.

[QUOTE="vieras";23571828]No ei tarvi perunaa eikä sitä kuumemittaria peppuun. Etkö tienny, että mitään ei suositella työnnettävän peräaukkoon?[/QUOTE]

Miksiköhän apteekissa sitten myydään suppoja ja sairaalassakin opastettiin mittaamaan kuume peräaukosta? ;) Enhän minä tietenkään joka päivä sitten pyllyyn mitään laita, mutta jos laps parka itkee vatsakipuja, kun kakka ei tule niin pakkohan se on jollain saada ulos sieltä! Varovasti kun kuumemittarilla auttaa, niin se "tulppa" irtoaa, lapsi saa kakattua ja voi taas hyvin. Toki, jos itse pystyt katsomaan vierestä lapsen tuskaa, niin mikäs siinä. Kukin tyylillään. ;)

[QUOTE="vieras";23571828]No ei tarvi perunaa eikä sitä kuumemittaria peppuun. Etkö tienny, että mitään ei suositella työnnettävän peräaukkoon?[/QUOTE]

Mites sitten kuumeen mittaaminen!?! Meillä ainakin ihan lastenlääkäri neuvonut että pepusta kannattaa kuume mitata niissä tilanteissa kun lapsi on kipeänä, kun tulee tarkempi tulos.

meillä oli sama ku tyttö oli pieni

nytkin vielä 4 vuotiaana perunat pitää muusata vaikka haarukalla, jos syö "paloja" niin maha menee ihan kovalle ja kipeäksi, ei vaan sula vatsassa.

lopeta perunan syöttö kokonaan hetkeksi :)

Voihan peräaukko sentään. Eihän kukaan sinne huvikseen mitään laita. Joillakin tuntuu olevan jotenkin kieroutunut suhtautuminen peräaukkoon. Sieltä VOI mitata kuumeen ja VOI antaa lääkettä suppona.

Kiitoksia asiallisista vastauksista! :) Kumma miten neuvolassa opastettiin alottamaan perunalla, vaikka ilmeisen monelle se ei sovi. Terkkari kommentoi vaan, että kyllä se vatsa siihen sopeutuu.. Jätän sen suosiolla pois ja jatkamme vatsaystävällisemmillä soseilla vastoin ammattilaisten ohjeita. :D

Perunaa suositellaan kaikille, vaikka tosi monelle vauvalle se ei edes sovi.
Minä olen antanut ekalle lapselleni ensimmäisenä soseena perunaa, ja kun se ei sopinut, siirryin antamaan bataattia ja porkkanaa.
Toiselle lapselle annoin perunaa vasta vähän isompana.
Tuo bataattisose on mun mielestäkin tosi hyvää ja vauvat tykkää.

Peruna on ihan turha "ruoka". Meillä ei lapset ole syöny perunaa vauvana. Isompi lapsi vasta tarhassa. Lautanen täytyy salaatilla/kasviksilla ja kalalla/lihalla ja perunaa syö jos on syödäkseen ja harvemmin kyllä syö. Nuorimmainen ei ole syöny edes perunaa vielä ja on jo 2-vuotias.

Mullakaan ei oo peruna sopinu kummallekaan lapselle pienenä, siispä en ole sitä syöttänyt. Isompana ei ole enää aiheuttanut vaivaa, mutta eivät kylläs sitä mielellään syökään.

peruna on ihan turha eikä edes mitenkään erityisen "terveellinen" eli siis löytyy paljon muita kasviksia ja juureksia jotka ovat paljon terveellisempiä ja vatsaystävällisempiä ja ravintoarvoiltaan parempia..

Lohkoperunat ja valkosipuliperunat on kyllä nam :D

EI varmaan kannata antaa vauvalle ruokaa, joka ei selvästikkään sovi. Meillä on 1v peruna-allergikko (ja ties mitä muuta allergiaa) ja hyvin on kasvanut ilman sitä perunaakin. 1v mitat 80cm ja 11,5kg.

Yhteistyössä