vauvan maitoallergia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ensikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ensikko

Vieras
Onko kellä kokemusta maitoallergiasta. Siis tarkoitan sitä, että äiti käyttää maitovalmisteita ja se oireilee vauvaan. Kuinka oireilee? Meillä ainoastaan oireena se kun vauva itkee 21-24 välillä, hetkeksi rauhoittuu ja kohta itkee uudelleen. Selkeästi itkuja on enemmän jos itse olen käyttänyt maitotuotteita päivän aikana runsaammin. Toisaalta mietin, miksi ne itkut painottuu vain iltaan, eikö oireita olisi myös päivällä? Kokemuksia kaivataan...

Oireiden kirjo voi olla monenmoista, mutta yleensä oireet ovat iho-oireita (kasvoilla poskien ja suun mpärystän lehahtamista punaiseksi, nokkosihottumaa tms.) tai suolisto-oireita (ripulia/vihreää/vetistä/limaista ulostetta). Maitoallergia voi ilmetä myös levottomina öinä eli vauva heräilee usein mahakipuihin. Itselläni on 5,5 kk ikäinen vauva, jolla juuri todettu maitoallergia. Hänelle ei tullut näkyviä oierita imetyksestä, vaan oireet tulivat pari krt kokeillusta maissivellistä. On ollut kuitenkin vauva-ajan alusta asti melko itkuinen ja heräillyt öisin todella usein: meillä siis imetyksen kautta oireilu oli lähinnä vain tuota yölevottomuutta.Nyt olen maidottomalla dieetillä ja yöt ovat huomattavasti rauhoittuneet, samoin päivät. Kannattaa käydä testauttamassa vauva / konsultoimassa allergialääkäriä, niin saatte varmuuden. Tsemppiä.

Vauvani huusi koliikkiaan 4kk. Koko ajan epäilin maitoallergiaa. Vihdoin päästiin allergiatesteihin, jotka norm. Nyt jälkeenpäin on "helppo" todeta et koliikkia se vaan oli, vaikka vauvani huusi myös päivisin. Iho lehahteli välillä ja kakka oli vihreää. Ja kuinka varma olin, et sen on oltava maitoallergiaa... Mutta testit ja lääkäri olivat toista mieltä.
Ps.Ajottaisia huutokohtauksia oli vielä 6kk iässä. Suolisto on kuulemma niin herkkä.

Me kävimme ihan neuvolan kautta laboratoriossa verikokeissa, joissa todettiin maitoallergia. Olemme menossa vielä erikseen lastenlääkärille, jotta saadaan pojalle sopiva korvike käyttöön kun tulee ajankohtaiseksi ja muutenkin tietoa ruokavaliosta jatkossa. Löydät alkuinfoa esim. www.allergia.com -saitilta. Yksityiseltä puolelta löytyy allergialääkäreitä esim. Mehiläisestä,Dextrasta ja Lääkärikeskuksesta, riippuen missä päin Suomea asustat.

Meillä vauva reagoi äm kauttakin maitoon (ja moneen muuhun) mut maito oli pahin. Oli ihottumaa, iho siis lähes tulehtunut kauttaaltaan, kuiva ku korppu, maha oli vetelä, vihreää etikan hajuista limakakkaa jne.. Nyt on jo helpottanut, ihottumaa on edelleen, ja ruoka-aineita sallittuja 11-12, ikää on 11kk, kyllä tämä tästä!

meillä on jatkuvaa huutoa silleen että johonki sattuuu ja on alkanut oksentelemaan maidon jälkeen.. ja äskenki väsäs kakkaa varmaan tunnin oikeen ponnisti naama punasena ja mä ajattelin että on varmaan vatsa kovalla mutta loppujen lopuksi tuli ihan ripulia.. kiinteitä ei suostu syömään aikasemmin syönyt hyvin..hampaita ei ole tulossa.. yön nukkuu kokonaan mutta päivät pelkkää huutoa :/
millä sitä voisi kotikonstein kokeilla onko maitoallergiaa vai ei??

Maitoallergia on helppo testata itsekin eli äiti jättää kaikki maitotuotteet omasta ruokavaliostaan 2 viikoksi pois. Jos vauvan vointi paranee ja oireet vähenee, niin se on selvä homma.

Maito on helppo korvata esim. Gogreenin ja Oatlyn kauravalmisteilla, jotka ovat vähintään yhtä hyviä kuin lehmiskin.

Kalsium imettävän äidin kannattaa välttämisdieetillä muistaa ottaa purkista.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 17:31 satunnainen kirjoitti:
Maitoallergia on helppo testata itsekin eli äiti jättää kaikki maitotuotteet omasta ruokavaliostaan 2 viikoksi pois. Jos vauvan vointi paranee ja oireet vähenee, niin se on selvä homma.
....

No ei aivan näinkään, mikäli lapsella maitoallergian lisäksi muitakin allergioita. Kun itse jätin imetysaikana maidon pois ruokavaliostani, pojan iho "parani" hieman pariksi päiväksi, mutta oireet palasivat nopeasti. Lopulta onneksi testeissä löytyi maito-, muna-, soija-, kaura-, rapsi-, pähkinä-, peruna-, koivu-, kissa- ja koira-allergiat, näin aluksi .

Maitoallergia kulkee usein käsikädessä muna-allergian kanssa, joten sekin kannattanee jättää samalla pois. Yleensähän lääkärit kai ehdottavat imettävälle äidille munaton-maidoton-soijaton-dieettiä kokeiltavaksi, mikäli on allergiaepäilystä. Ruokavaliota pidettävä tiukasti ainakin 2 viikkoa, jotta saadaan jotain suuntaa oireiden mahdollisesta helpottumisesta.

Yhteistyössä