Vauvan lihan valmistus neuvokaa osaamatonta perusteellisesti.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tähti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tähti"

Vieras
Olen tähänasti antanut vauvalle noista purkeista (esim. lihaa ja perunaa) kaiken liharuuan kun en ole jotenkin rohjennut valmistaa itse. Epäilyttää, että jotenkin tyrin ruuan, en osaa keittää kypsäksi (eikö liha saata olla vaatallista raakana?) en saa tarpeeksi sileäksi mössöksi jne. Olen siis itse kasvissyöjä ollut melkein aina. ala-asteella kyllä olen syönyt lihaa mutta en ole sitä koskaan valmistanut ja äitinikään ei syö lihaa eli todella harvoin lapsuudenkodissanikaan lihaa oli ruokana. Jotenkin ajattelin raskausaikana, että kyllä se siitä ja neuvolan terkkari ja kaveritkin sanoivat, että sen kun vaan keität ja soseutat. Mutta nyt kun pitäisi alkaa sitä lihaa valmistamaan tunnen itseni ihsn kädettömäksi vaikka muuten kaiken ruuan teenkin itse ei siis harrasteta mitään valmisruokia yms.

Mikä olisi siis helpoin liha aloittaa tekemään? Kalaa olen vähän miettinyt kun sen varmaankin saa ihan haarukalla muussattua? Minkälainen kone/ sekoitin on hyvä liharuuan muussaamuseen? Blenderi löytyy, saako sillä esim. Kanan tai sianlihan muussiksi vai kannattaako ostaa joku muunlainen väline tätä tarkoitusta varten? Mistä tiedän, että liha on varmasti kypsää vai onko sillä edes suomessa niin väliä?

Osta broilerin jauhelihaa. Tilkka pannulle öljyä ja pannu kuumenee .
Laita jauheliha paistumaan. Väri muuttunut vaaleaksi laita tilkka vettä pannulle ja haudutakunnes vesi haihtunut.

Kuori peruna ja laita kattilaan, myös pala porkkanaa. Joukkoon 2rkl jauhelihaa ja keitä kypsäksi.
Soseuta sauvasekoittimella.

:D näköjään ajatus ja kirjoitustaitokin hukassa :) Mutta ainakin herättää otsikko huomiota. Mutta tekstistä toivottavasti selviää, että olen vauvalle lihaa vslmistamassa.

Mä keitin vauvalle esim. possun suikaleita pienessä tilkassa vettä (lisäsin sipulia ja mausteita myös jos ette ihan maisteluvaiheessa enää ole) ja kun oli kypsää, kaadoin veden talteen ja soseutin sauvasekoittimella sileäksi ja lisäsin vähän keitinvettä jotta tuli sopivaa. Kypsyys on helppo katsoa kun leikkaa yhden suikalaan halki. Sitten pakastin kannellisessa jääpalarasiassa ja otin aina sieltä tarpeen mukaan.

Broileriakin keitin samalla tyylillä, tosin ostin fileitä jotka itse suikaloin ja keitin. Jauheliha on mun mielestä turhan kovaksi prässätty eikä niin hyvin mee sileäks kuin isompana keitetyt lihat. Ja kun ostaa fileitä, tietää mitä saa (nimimerkki pari hammasremppaa tehty purtuani broilerisuikaleiden seassa ollutta luunkappaletta).

Niin ja osta lihat maustamattomina (osassa broilereista on ainakin suolaa vaikka olisi maustamaton, tsekkaa siis että on suolaton!)

Ostat kaupasta joko possun ulkofileetä palan, broilerin maustamattomia rintafileitä tai naudan paistia. Noita paremmatkin lihanpalat kelpaavat. Jos niissä on jotain kalvoja mukana, niin leikkelet pois ja leikkaat semmoisiksi 2-3 cm kuutioiksi. Pistät kattilaan ja peität vedellä ja keität jonkin aikaa, aika äkkiä ne kypsyvät. Pinnalle kertyvät vaahdot voi keräillä pois. Tuon kokoiset kypsät palat saa pienittyä helposti melkein millä vaan sähkökäyttöisellä pilkkojalla, itse olen surautellut sauvasekoittimella kattilassa nesteineen.

Nuo kannattaa sitten pakastella annoksina jatkokäyttöä varten. Oikein löysät soseet olen pakastanut ohuena levynä ja pilkkonut sitten rasiaan paloiksi, vähän tiiviimmät sitten kekoina pakastustarjottimella. Niitä on sitten helppo lisäillä muillekin laitettujen kasvisten kanssa soseeksi aina tarpeentullen.

mä oon leikelly fileet saksilla pienemmiksi ja keittänyt (paistamista ei suositella vauvanruoalle). Voit tsekata kypsyyden keittäessä leikkaamalla palasen puoliksi. Kyllä lihasta näkee jos se on jäänyt raa'aksi sisältä. Vauvalle naudanlihakin saa kypsyä sisältä kokonaan, eli ei saa näkyä punaista. Mielummin keität vähän liian kauan kuin liian vähän. Sitten vaan soseeksi ja vaikka jääpalamuoteissa pakkaseen jahka on vähän jäähtynyt.

Ja tosiaan toivon minäkin, ettei ole vauvanlihasta kyse, siitä ei oo kokemusta ;)

Vauvan liha on parhaimmillaan puolikypsänä. Sen voi paistaa uunissa miedolla lämmöllä puolisen tuntia tai ruskistaa pannulla. Parhaimmat osat löytyvät lapaluiden kohdalta. Jäsenet kannattaa ehdottomasti riiputtaa ennen valmistusta.

Alkuperäinen kirjoittaja voi vitsi sentään;28995201:
Vauvan liha on parhaimmillaan puolikypsänä. Sen voi paistaa uunissa miedolla lämmöllä puolisen tuntia tai ruskistaa pannulla. Parhaimmat osat löytyvät lapaluiden kohdalta. Jäsenet kannattaa ehdottomasti riiputtaa ennen valmistusta.

Et oo terve kun tuollaisella viitsit ees vitsailla.

Otsikko on kamala, mutta vastaan silti.

Ei jauhelihaa vauvalle, vaan ostat alkuun vaikka broileria. Maustamattomia fileesuikaleita, se on helppoa laittaa ruuaksi. Laitat lihat kattilaan ja vettä sen verran että liha peittyy. Keittelet rauhassa, ei haittaa vaikka keitätt liian pitkään. Sitten kaadat enimmän veden kuppiin ja sauvasekoittimella soseutat lihan. Lisää keitinlientä niin, että koostumus on hyvä. Sitten pakastat jääpalamuotissa 2tl-1rkl kokoisia nökäreitä. Jäädyttyään siirrät palat pussiin tai rasiaan pakkaseen, helppo sieltä sitten ottaa esimökeitetyn perunan ja porkkanan kaveriksi lihapala.

Voit tehdä saman myös possunlihalle, tai vaikka lohelle. Katsot vaan että on maustamaton ja suolaton liha. Voit lisätä yrttejä keitinveteen. Voit myös keittää yhtä aikaa lihaa ja kasviksia ja pakastaa vaikka tyhjiin pilttipurkkeihin.

Itse olen ihan sekasyöjä, mutta silti muutamien kokeilujen jälkeen totesin, että paljon helpompi ja oikeastaan halvempaakin on vaan ostaa niitä purkkiruokia. Siis varsinkin siinä vaiheessa, kun soseiden piti olla ihan sileitä. Myöhemmin pystyikin ottamaan omasta ruuasta erilleen vauvan annoksen ennen suolan lisäämistä.

Mutta jos nyt haluat alkaa vauvalle lihaa kokkailemaan, niin kannattaa soseuttaa sitä lihaa vähän isompi määrä ja pakastaa keitinliemellä hieman ohennettu mössö jääpalamuotissa. Siitä sitten ottaa palan omatekoisten kasvismössöjen joukkoon. Eihän vauvan yhtä n. 10 g liha-annosta millään pystyisikään soseuttamaan.