Alkuperäinen kirjoittaja Minä täällä vaan huutelen:
Kyllä meidän 1,5 vuotias ainakiin istuu jäähyllä toisinaan... Sanoo joskus itekkin että joutuu sinne, kun sanoo ettei saa esim. kiusata kissaa.
Meillä on nyt 1 v 4 kk ikäinen ja ollaan käytetty jäähypenkkiä jo 4 kk ikäisestä. Oppi silloin kääntymään selälleen ja mahalleen ja puhumaan: isi, äiti, eikä. Ja uhmaikä alkoi samaan aikaan ja oli aika rankkaa aikaa, kun vauva ei ollenkaan pysynyt siinä mihin laitoin ja intti vaan "eikä!"
Esim. kun laitoin lelukaaren alle selälleen, ja käskin leikkiä
siinä, jotta voisin sillä aikaa keittää hänelle itselleen ruokaa ja soseuttaa sen.
Ei leikkinyt. Kääntyi mahalleen. Alkoi haluta kaukana olevia leluja. Monta kertaa kehoitin ja käskin ja juttelin kauniisti: Nillaemilia. Nyt äiti laittaa ruokaa sinulle. Nyt Nillaemilia leikki lelukaaren leluilla. EI SAA kiukutella. EN HAE tuota lelua.
jne.
Ja vauva vaan sanoi EIKÄ ja tapitti minua silmiin ja alkoi sitten karjua. Juttelin taas, ja sanoin sitten: jos et tottele, joudut jäähylle.
Ei totellut.
Laitoin sitten jäähylle sitteriin 4 minuutiksi. 4 kk = 4 min. Vai?
Pikku hiljaa on oppi mennyt perille.
On kyllä tosi itsepäinen tuittupää, ei ihan vähällä anna periksi tämä lapsonen.
Nyt tietää itsekin, että jäähylle joutuu jos ei tottele tai tekee tyhmiä.
kerran tyhjensi kattilakaapin ja paukutti kansia vastakkain ja tajusi itsekinja meni jäähylle. Meillä on semmonen simppeli munakello jossa on keltainen nuori 2 minuutin kohalla ja muksu osaa itse kääntää kellon siihen kohtaan, on todella älykäs lapsi, neuvolassakin ovat ihmetelleet.
tilanteita helpottaa se ettähän osaa nyt puhua virheettömästi ja pitkiä lauseita, voimme nyt keskustella paremmin siitä mitä saa ja mitä ei miksi. Olemme keskustelleet myös vaippojen jättämisestä muttei suostu vielä. USAn uudesta persidentistä ollaan juteltu ja Yellowstonen tilanteesta, ilmastonmuutoksesta, olen sanonut että maapallon tuhoutuminen ja Yellowstonen tilannekin on huomioita, ekosysteemi, Nettaemilian vaipan käytön lopettaminen voisi olla yksi tekijä ilmastonmuutoksen hidastamisesta, että nyt kun ei suostu lopettaa vaippoja, on hänellä itsellään vastuu omasta tulevaisuudestaan.
Turha on parkua 20 vuoden kuluttua, kun on napajäätiköt sulaneet yms., sanoin nettaemilialle.
Nyt olisi mahollisuus, ota vastuu omienlastesi tulevaisuudesta. vaan kun ei niin ei. Laitoin jäähylle.