Vauvan lääke- ja hoitotarvikkeet

• Viestiketjun aloittaja Esikoista odottava
  • Ensimmäinen viesti
Esikoista odottava
Hei,

Viimeisiä viikkoja viedään ja pitäisi laittaa mahdollisimman paljon valmiiksi ennen vauvan kotiutumista.

Mitä kaikkea tarvitaan vauvan hygienia-/lääkevarastoon tms?
- kosteuspyyhkeitä
- vaippoja
- harsoja
- digitaali kuumemittari
- pumpulipuikkoja esim. taipeiden/navan puhdistukseen
- rasvoja, mitä?
- jotain lääkettä (suppoja?)
- muuta?

Tiedän, että monia asioita voi ostaa vauvan syntymän jälkeenkin, mutta isä ei ole samassa taloudessa, joten pitää varautua myös siihen, ettei kukaan pääse äkkiä jotain yhtä tuotetta hakemaan...?

Kiitos etukäteen :)

Jonnakar harmailee
Mä aion hankkia apteekista jonkun ihan tavallisen perusvoiteen ja käyttää sitä vain tarvittaessa, esim. Decubalin ja sitten vaippaihottumia ym varten Pepanthen-nimisen voiteen. Käy moneen paikkaan muuallekkin, esim. itikan pistoille, lieville palovammoille ym ym.. Perunajauho on tietty yksi hyvä kotikonsti rasvojen sijasta..

Sitten tuosta listasta tuli mieleeni ainakin vielä kylpymittari, joka on vielä itsellänikin hankkimatta.. Noitten edellisten mukeloitten mittarit taitaa olla ties missä.. Ja ammehan tietenkin pitää olla.. (mittari onkin muuten ä.pakkauksessa, jos sen olet ottanut. Siellä on paljon muutakin hyödyllistä ensikertalaiselle)

Ja sitten meillä meni paljon suolaliuosta tukkoiseen nenään.. Sopii koko perheelle ja on paras apu, mitä tiedän.

Keitinvesi on napatyngälle paras mahdollinen, mutta ei kai haittaa, jos olisi varoiksi jotain desinfiointiainetta, joka ei kirvele, auttaa alkavaan tulehdukseen..

Tuttipullon, tutin ja muutaman korvikkeen varaisin myös, jos maito ei lähdekään heti herumaan..

Suppoja ei vastasyntyneillä tarvita, kyllä se on lääkärireissu melkein, jos jotain ilmenee.. Suppoja suositellaan kai käytettäväksi noin 3kk eteenpäin..

Tässä nyt tälläisiä, mitä omaan mieleeni juolahtaa ja ovat meillä olleet hyviä olemassa jo sairaalasta tullessa ja näitä aion hankkia nytkin kaappiin odottelemaan, on sitten kun niitä tarvitaan...
Toivottavasti tästä oli apua..

=)

T.Jonna ja kolmas Pikkuinen 35+5

Jonnakar vielä
Niin ja edelliseen vielä lisätäkseni, että jos vauvan iho on kovin kuiva, on ehkä hyvä olla muutama tippa laittaa kylpyöljyä kylpyveteen..

Ja itsellesi tietenkin muistat varata siteitä, särkylääkettä ja liivinsuojia...

:)

Mä hain apteekista kotiin tulomatkalla

Napatippoja(kirvelemätön desinfiointi aine),nenätippoja,nukkaamatonta pumpulia ja tikkuja. Itelle särkylääkettä reseptillä jonka laakäri sairaalassa kirjotti kun väliliha haavaa särki ihan sikana.

Kotona oli valmiina weledan sinkki voidetta vaippa-alueelle.

En ole mikään kaikkitietävä, mutta käytin itse tuota sinkkivoidetta esikoisen kanssa ja ihmettelin sen tehottomuutta, pikemminkin sai aikaan pahempaa, kunnes luin jostain, että se vain pahentaa ihottumaa ja sitä ei missään nimessä saa laittaa rikkoontuneelle iholle.

Siksi vahingosta viisastuneena aion hankkia tuon Pepanthen-voiteen pahimpia vaippaihottumia varten..

Huomasin kyllä tuota sinkkivoidetta käyttäessäni, että aika jytyä tavaraa oli, kun ihan sormuksista meinasi väri lähteä..

Mutta mikä käy toiselle, saattaa olla toisen pelastus, mutta en ihan ykkösvoiteeksi ainakaan sinkkipitoista suosittele kokemuksella. Ja kuulemma muutenkin kannattaa noitten rasvojen kanssa olla siinä mielessä säästäväinen, että jos ihon joka kerta rasvaat, niin joudut rasvaamaan lopun ikääsi.. Ihohan tottuu aikaa myöden vaatimaan rasvausta..

Jonna

Minä ostin tällaisia ,joita kaikkia on tarvittu : cuplaton- tipat masuvaivoihin, keittosuola tipat nenään ja hyvä apteekin niistäjä (meidän vauveli veti tosi paljon maitoa nenään), desinfektio aine napaan (kirvelemätön sumute), sinkkivoide (meillä hyväksi koettu) , pepanten, baby-öljy(tarvittu karstan irroitukseen myöhemmin), hurjasti harsoja joka puolelle kotia, pieniä sideharsotaisoksia taipeiden puhdistukseen, vanupuikkoja. Pakkauksessa tosiaan kylpymittari, kynsisakset, perusrasva.

Pakko lähteä vielä komemntoimaan tuosta sinkkivoiteesta, että huonoa olen siitä kuullut, sanatarkkaan en muista mitä, mutta kuitenkin kuulemma ei rikkinäiselle iholle, eikä missään nimessä säännölliseen käyttöön.. Sekä se saattaa pahentaa jo alkanutta ihovaivaa/vaippaihottumaa..

Mutta kuten sanoin, vain kokeilemalla löytää hyvän itse kukin. Tarkoitin että minä itse henk.koht. en ainakaan enää käytä kyseistä voidetta, enkä myöskään voi sitä suositella eteenpäin..

Jäi vain niin hämäämään tämä asia, että täytyykin oikein kysäistä neuvolassa tms. joku kerta.... Nämä aiemmin selostamani asiat olen kuullut esikoisen vauva-aikaan 7vuotta sitten, että olisiko markkinoille tullut sitten jotain laimeampaa sinkkivoidetta tms..?

Noh, voide kuin voide kuitenkin on tarpeen sinne pyllyyn aina aika ajoin..

=)

Jonna ja kolmas Pikkuinen 35+6

Yhteistyössä