Vauvan kova vatsa, apua kaivataan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tikkuakka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tikkuakka

Uusi jäsen
14.12.2011
18
0
1
Vauva on nyt 4kk3vko ja ollaan aloiteltu kiinteitä ruokia neuvolan kehotuksesta että paino nousisi, muuten mennään rintamaidolla. Aikaisemmin ei ole ollut ongelmia, mutta tänä iltana vauva huusi suoraa huutoa ja samalla väänsi pienen kalan. Kolme päivää oli mennyt ilman kakkaamista ja luulen ettei kaikki vielä pois tullutkaan vaan se vaivaa.

Olemme maistelleet perunaa, porkkanaa, bataattia ja maissia. Mikähän näistä aiheuttaa eniten vatsanväänteitä? Lisäksi olen antanut hiukan luumua juuri siksi että vatsa toimisi.

peruna on niin tärkkelyspitoista että se tyypillisesti ummettaa. se kannattaa tarjota aluks pieninä määrinä muiden kasvisten seassa tai reilusti vedellä/rintamaidolla laimennettuna ja hörpyyttää vettä samalla.
luumua kannattaa antaa, kylpy auttaa ja vatsajumppa.

Jos pidemmän aikaa on ummetusongelmaa, niin jotkut ovat antaneet mallasuutetta. Itse en ole kokeillut, mutta sitä saa varmaan apteekista?

Omalle lapselleni yritin antaa Levolacia, mutta sitä oli niin vaikea saada "syömishäiriöisen" vauvan ottamaan edes pullosta rintamaitoon sekotettuna. Lastenlääkäri määräsi Mikrolax-peräruiskeet noin vuoden ikäiselle lapselle ja myöhemmin sairaalassa määrättiin Movicol Junir Plain 6g puoli pussia aamuin illoin. Se oli kyllä tosi pahaa, joten nykyään annan hänelle Pegorion-jauhetta noin ruokalusikallisen mehuun sekotettuna joka toinenpäivä. (Lapseni on nykyään jo kolmevuotias ja edelleen kärsii ummetuksesta.)

Toivottavasti te selviätte lyhyemmällä kuurilla ja luonnollisemmilla aineilla.

väänsi pienen kalan... :D sorry

mut tosiaan pottu ja maissi sai meillä vatsan kovaksi. Luumuvettä ja mallasuutetta tarjottiin sitten helpottamaan tuskaa. Muuten masuvaivoihin auttoi kun jalkoja jumppasi vatsan päälle koukkuun ja suoraksi pitkiä aikoja, myös vauvahieronta ja lämmin kylpy tuntui auttavan kun pieruja tuli :P

Minkäs verran lapsi saa kiinteitä? Voisiko niitä hetkeksi tauottaa/ vähentää määrällisesti ja imettää enemmän? Perunan jättäisin pois kuitenkin vaikka viikoksi ja katsoisin, auttaako.
"kakkahierontaa" voisit myös kokeilla, eli mahan päältä puoliympyrää oikealta vasemmalle, auttaisit kakkaa eteenpäin suolessa. Ja sitten jalkapohjia myöskin hieromalla voi auttaa kakkavaivoihin. Toivottavasti pikkuinen saa kakan tehtyä ja saa helpomman olon.

No joo, mäkin nauroin tuota kalan=kakan... Kirjotan puhelimella ja tää aina välillä "korjaa" sanoja...

Mutta asiaan, kiinteitä menee alle puoli purkkia päivässä. Ajattelin myös, pitäisikö pitää niistä kokonaan taukoa? Ennemmin annan maitoa useammin kuin kuuntelen sitä kauheaa itkua kun pienellä vääntää vatsaa.

Jalkoja olen jumpannut että kakka tulisi paremmin, pitää varmaan sitä kylpyäkin kokeilla. Kiitos kaikille hyvistä neuvoista.

Yhteistyössä