vauvan korvien puhdistus??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dpin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

dpin

Vieras
kertokaapa viisaammat tarviiko vauvan korvia jotenkin putsata? neuvolassa ei ole sanottu asiasta mitään. kun tarkkan katsoo korvaa niin käytävän suulla on keltaista vaikkua (ihan pienenä ei muistaakseni ollut). olen sitä ulkopuolella olevaa varovasti ottanut pumpulilla pois. tiedän toki ettei mitään tavallisia pumpulipuikkoja sovi vauvan korvaan tökkiä?

mites muut toimitte?

ei saa mennä korvakäytävään puhdistamaan,edes niillä "vauva"-vanupuikoilla. Puhdistus vaan siitä ulkopuolelta.
Isommankaan lapsen korvia ei sais käydä putsaamaan.

hei, vauvojen korvat putsaantuvat itsestään, vaikka olisivatkin vaikkua pullollaan... joten niitä ei tarvitse putsata, muuten kuin korvalehtien takaata. toki jos on iso vaikkupallo ihan siinä ulottuvilla voi sen napata sormenpäällä jos se tosiaan on ihan siinä saatavilla :)

Mun tätini aikoinaan puhdisti jatkuvasti poikansa korvia, sitten tuli jotain (en nyt muista) niihin korviin ja menivät lääkäriin, niin korvat olivat olleet täynnä vaikkua ja ne piti puhdistaa jollain laitteella. Lääkäri oli sanonut että jatkuva korvien puhdistus vaan kiihdyttää tuottamaan lisää vaikkua.

Minä olen puhdistanut korvia vain korvakäytävän suulta, koska olen myös kuullut, ettei lapsen korviin saa työntää mitään sisälle.

Kävimme kovan flunssan takia lääkärissä, joka katsoi myös lapsen korviin. Toinen korva oli niin täynnä vaikkua, ettei nähnyt tärykalvoa. Lääkäri moitti meitä vanhempia ja sanoi, että niitä pitäisi puhdistaa ihan sisältä asti vanupuikolla. Lääkäri oli ulkomaalaisperäinen, joten en tiedä, vaikuttiko hänen taustansa. Ihmettelen asiaa kuitenkin edelleen.

Taitaa Sinda teidän lääkärin tiedot olleet hieman hakusessa, tai ei ainakaan Suomen käytäntöjen mukaiset. Eli totta on, että alituinen putsaaminen kiihdyttää vaikun tuotantoa ja mitään kyynerpäätä pienempää ei korvakäytävään paranis laittaa, edes aikuisen.

Mä olen putsannut korvakäytävän suulta ns "turvapuikoilla" eli vauvojen vanupuikoilla jotka ovat kärjestä ohuemmat ja muuten niin paksut etteivät mahdu korvakäytävään vahingossakaan :)

Niin mäkin olen useasta lähteestä lukenut ja kuullut ja myös neuvolassa sanottu, että lapsen korvia ei puhdisteta sisäpuolelta, eikä niin pitäisi tehdä myöskään aikuisen korville.

En ole koskaan puhdistanut 2v poikani korvia sen kummemmin kuin vaan rapsuttanut pois korvakäytävän suulla näkyvät vaikut. Ei ole ollut yhtäkään korvatulehdusta ja korvakäytävät ovat puhtaat.

Farmaseutti-anoppini kertoi, että lastenlääkärit määräävät yleisesti Ceridal-öljyä pienten lasten korvien putsaukseen. Lääkeruiskulla ruiskutetaan muistaakseni 20 tai 30 ml öljyä korva käytävään ja öljyn mukana tulee vaikut pois. Ceridalia saa toki ilman reseptiä, mutta kun lääkäri määrää, niin sen saa vakuutukseen. Tuon öljy määrän voi kysyä apteekista ja sieltä saa muutenkin ohjetta, jos tarvis.

Farmaseutti-anoppini kertoi, että lastenlääkärit määräävät yleisesti Ceridal-öljyä pienten lasten korvien putsaukseen. Lääkeruiskulla ruiskutetaan muistaakseni 20 tai 30 ml öljyä korva käytävään ja öljyn mukana tulee vaikut pois. Ceridalia saa toki ilman reseptiä, mutta kun lääkäri määrää, niin sen saa vakuutukseen. Tuon öljy määrän voi kysyä apteekista ja sieltä saa muutenkin ohjetta, jos tarvis.

Jos nyt ei kuitenkaan 20 tai 30 ml.. Ehkä 2-3ml..

Viimeksi muokattu: