Vauvan koosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikkuvauva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pikkuvauva

Vieras
Täällä on aiemmin juteltu aika paljon vauvan koosta - erityisesti siitä näkökulmasta että vauva on pyöreä/pullea, ja tätä on kommentoitu.

Haluaisin kuitenkin tuoda myös toisen näkökulman esiin. Minulla on siro, pienikokoinen vauva joka on maailman aurinkoisin ja täysin terve, mutta hän on kasvanut hitaasti (syntyi ihan normaalikokoisena kyllä) ja lähtenyt hitaamman puoleisesti liikkeelle. Viimeksi eilen kävi niin että täti kahvilassa tuli kysymään "minkä ikäinen pieni prinsessa hän on" ja kun vastasin että kohta 10 kk, hänen silmänsä pyöri päässä kuin bingopallot "voi olisin ajatellut että puolivuotias". Ja lääkärien vastaanotoilla, neuvolan odotustilassa yms. saan aina kuulla kuinka "ei ikinä uskoisi että vauva on JO noin vanha" kun se on niin pieni. Neuvolalääkäri kirjoitti neuvolakorttiin "kasvaa omalla käyrällään" ja sanoi että kaikki on ihan ok ,vaikkakin mennään siellä -15 % kohdilla koko ajan. Eli omasta näkökulmastani tuntuu että pulskat, isokokoiset vauvat ovat ylpeyden aiheita - ja pienikokoiset vaan hitaasti kehittyneitä yms. Tämä tuntuu tosi kurjalta välillä, eli kannattaa aina miettiä mitä/miten kommentoi toisten lapsia!

No voi voi ja apua. Sinä itsekin tiedät, että vauvasi on pieni mutta onneksi terve ja kuten totesit, "kasvaa omalla käyrällään". Miksi siis loukkaantua siitä, jos joku muukin kutsuu prinsessaasi siroksi tai pikkuruiseksi? Sitähän hän on? Pääasia lienee, että hän on terve?

En kestä, että kaikessa pitäisi olla niin älyttömän korrekti ja kieli keskellä suuta. Relatkaa!

Samaan olen törmännyt kuin aloittaja. Vauva kasvaa myös omalla käyrällään -10 - -15 %, eikä neuvolassa ole koskaan oltu asiasta huolestuneita. Meidät vanhemmat nähtyäänkin sanovat ettei meidän lapsesta mitään paksukaista voisi tullakaan. Meidän vauva on iloinen ja aurinkoinen tyyppi myös, ja täysin terve, ja kehittyy liikkeellelähtönsä puolesta normaalia nopeammin. Silti joku joskus ihmettelee kuinka on niin pieni. Ja kysyy oikein että oliko kovin pieni jo syntyessään ja sitten ihmettelee lisää kun olikin lähes normaalikokoinen, mutta silti näin pieni nyt. Voivoi.

En mä siitä loukkaannu jos joku häntä kutsuu siroksi, mutta siitä että päivitellään että "onko se jo NIIIn vanha" ikäänkuin hän vaikuttaisi jotenkin alikehittyneeltä tms. pienen kokonsa tähden. Ja joo, saa sanoa että on siro mutta tarviiko se tehdä silleen päivitellen että "herranjumala kun se on pieni" -tyyppisesti. Auta armias jos mä sanoisin jollekin että "no voi että, onpas sinulla pulska vauva" tai että "onpas tuo tytteli ollut ruoka-aikana kotona kun on noin komea kaksoisleuka" - tämä olisi heti jotenkin epäkorrektia!

yksinkertaisesti se, että ihmiset eivät edes muista minkäkokoinen joku 10 kk vauva on. Varsinkaan sellaiset joiden omat lapset on yli puolitoistavuotiata, puhumattakaan nyt vanhoista täteistä. Meidänkin kantokopassa nukkuvaa 10 kk vauvaa arveltiin 4 kk vanhaksi, vaikka hän kyllä kasvaa ihan keskikäyrällä:-D Siihen kyllä todettiin ettet taida enää muistaa minkäkokoisia ne vauvat on. Ihmiset voisivat kyllä pitää kaikkein hölmöimmät kommentit itsellään, mitäpä sitä kauhistelemaan suuntaan tai toiseen.

meillä paino -18, pituus plussakäyrillä!! Että kyllä tullaan huomauttamaan puolestaan laihuudesta toisinaan.... vaikkakin tämän toisen kanssa en ehkä enää niin ota kommentointeja huomautuksina niinkään vaan huomioina. Ehkä äitinä on aika tarkka siitä, mitä lapsesta sanotaan, ja herkästi ottaa harmittomatkin small talk -kommentit huomautteluina. No, joskus kyllä on niitäkin, jotka oikein huomauttavat, valitettavasti :( Meillä ainakin tämä hoikkuus tuntuu olevan molempien lapsien ominaisuus, eikä kyseessä ole nälässä pitäminen!!

niin ja vielä: itsekin olen jollekin pikkuiselle saattanut sanoa, että voi kun se on pieni ja sievä. Kun meillä ollaan sitten pituudessa "isoja". Enkä ole kyllä tällä tarkoittanut mitään pahaa, vaan sitäkin, että itsestä tuntuu, ettei vauva ole niin pieni vauva enää kun se on kooltaan iso ;) Siis vähän haikeutta ehkä äänessä :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap vastaa:
En mä siitä loukkaannu jos joku häntä kutsuu siroksi, mutta siitä että päivitellään että "onko se jo NIIIn vanha" ikäänkuin hän vaikuttaisi jotenkin alikehittyneeltä tms. pienen kokonsa tähden. Ja joo, saa sanoa että on siro mutta tarviiko se tehdä silleen päivitellen että "herranjumala kun se on pieni" -tyyppisesti. Auta armias jos mä sanoisin jollekin että "no voi että, onpas sinulla pulska vauva" tai että "onpas tuo tytteli ollut ruoka-aikana kotona kun on noin komea kaksoisleuka" - tämä olisi heti jotenkin epäkorrektia!

Vähän eri asia on sanoa PULSKA tai SIRO. Siro on kohtelias sanonta, pulska mielestäni ei. Onko joku sitten sanonut sinulle, että "ei ole tainnut lapsesi olla ruoka-aikaan kotona" tms.? Se olisi loukkaus. Kukaan ei myöskään kai sanonut, että lapsellasi näkyy ihan luut iholla, kuten voisi verrata tuohon kaksoisleukaan..huh. Tottakai pientä VAUVAA luullaan nuoremmaksi, miksi ei? Ja on meidänkin isompaa lasta luultu paljon nuoremmaksi, so what? Ja kyllä meille on tultukin sanomaan tuo, että on tainnut poika olla ruoka-aikaan kotona. Lähinnä minä yleensä nauran siihen ja sanon, että tosiaankin syö ihan hyvin.

Tuosta vauvojen kommentoinneista...saisi varmaan paljon mielenkiintoisia ja mun mielestä ainakin hauskoja tilanteita aikaan, kun alkaisi itse kommentoimaan takaisin näille päivittelijöille heidän ulkonäöllisiä/koko- seikkoja :)

Meillä on myös molemmat vauvat olleet siroa tekoa. Ihan normikokoisia ovat mutta ei sitä vauvanpyöreyttä ole. Ihastelen kyllä ystävän vauvaa, kenellä on sellanen pulleropallero. Jotenkin söpömpiä minusta nuo pulleat vauvat kun nämä sirot... Mutta kaipa tämänkin on makuasia...
Ja juu, kyllä kaikki voisi miettiä tilanteen mukaan mitä suustaan päästää. Vaikka itse olisi tottunut "ronskiin" kielenkäyttöön, eikä koe jotain loukkaavana, niin ei se sitä tarkoita, että kaikki muutkin ovat.

jos vanhemmilla on muutenkin pientä stressiä siitä että vauva ei ole ihan käyrällä, niin ei halua kuulla sitä että on paljon nuoremman/pienemmän näköinen kuin oikeasti on. Helpostihan sellaisen vois käsittää että "vauva on alikehittynyt tms". Ihan sama se mun mielestä on sanooko pullukaksi vaiko "paljon nuoremman oloiseksi", yhtälailla näistä voi loukkaantua jos on loukkaantuakseen!

eikös pullukkuus ole vauvalla ihailtava ominaisuus? Tarkoittaa että vauva on hyvänvointinen ja hyvinkasvanut. Ei mitään negatiivista. Pieni ja laiha vauva taas luokitellaan joksikin epänormaaliksi.

Alkuperäinen kirjoittaja jah...:
eikös pullukkuus ole vauvalla ihailtava ominaisuus? Tarkoittaa että vauva on hyvänvointinen ja hyvinkasvanut. Ei mitään negatiivista. Pieni ja laiha vauva taas luokitellaan joksikin epänormaaliksi.

Eipä se ole tainnut niin olla enää moneen vuosikymmeneen. Meillä kun ei ole enää nykyään ruuasta kellään puutetta. Äidit loukkaantuvat jos heidän vauvojaan sanoo liian pulleiksi tai vastaavasti hämmästelee pientä kokoa. Sopusuhtaisuus on varmaan nykyään ihanne, mutta kyse olikin siitä että miten on kohteliasta/sopivaa on ylipäänsä huomautella vauvan koosta.

Mitenkäs sitten jos lapsi on oikeasti alikehittynyt kehitysvamman, sairauden tms. vuoksi? Voitte vain kuvitella miten pahan mielen vauvan ulkonäön kommentointi aiheuttaa silloin vanhemmissa....

Yhteistyössä