Vauvan kokoarvio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paljonko syntyessä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Paljonko syntyessä

Vieras
Onko kenelläkään arvioitu sikiön painoa rv 38:n tienoilla?
Jos on, miten vauvan syntymäpaino on suhteutunut painoarvioon?

Meillä nyt 38 raskausviikkoa täynnä ja painoksi arvioitiin päältä tunnustelun sekä ultran perusteella 2950g.

Kuinkahan luotettavia tällaiset arviot ovat ja mikähän voisi olla vauvan paino syntymähetkellä, jos nyt painaa tuon 2950g :)

Ei ehkä olennaisinta, mutta kiinnostavaa silti.

toisessa raskaudessa kokoarvio oli 4100g rv 38+6, syntyi 39+1 4085g. kolmannessa oli kokoarvio tasan rv 37 4000g, syntyi 38+6 ja painoi syntyessään 4015g.

sanotaan, että kokoarvio voi olla +-500g. sanotaan, että vauvaa kasvaa 200g/vko viimeset viikot, et sen mukaan teijän vauva olis rv 40 himpun verran alle 3400g.

Mulla esikoisesta annettiin ultralla painoarvio viikkoa ennen syntymää 3300, syntyi siis siitä viikon päästä ja painoi 4120. Eli ei tosiaan pitäny paikkaansa. Nyt kyllä oon kuullut (ihan muutamalta kätilöltä) että ultralla ei ole tarkka jos vauva on laskeutunut ja päästä ei saada kunnon mittaa. Käsikopelolla kuulemma paljon tarkempi.

Esikoisesta arvio viikolla 38 noin 4kg. Syntyi viikolla 38+4 ja painoi 4115g. Toisen lapse arvio oli "hiukan alle 4kg" viikolla 37+4. Syntyi viikolla 38+0 ja painoi 3880g. Nappiin meni meillä arviot.

Jos teillä on arvio osunut kohdilleen, niin varmaan sellainen vähän reilu kolmekiloinen paketti tulossa :)

Aika vituralleen. Ekan tytön mittaushetken kokoarvio oli 3600g ja tuosta kolmen päivän päästä syntyi niin painoi 2900g. Toisen tytön kokoarvio oli mittaushetkellä 3300 g ja viikon päästä syntyessään painoi 2800g. Syntymähetken painoarvioita mulle ei missään vaiheessa raskautta tehty.

Mulla synnytystä edeltävänä päivänä ultrattiin ja kopeloitiin ja painoarvioksi sain tytölle 3600 g. Tyttö oli syntyessään 3495. Eli aika lähelle.

Poika ultrattiin rv 36 ja senkin perusteella annettu syntymäpainoarvio meni kyllä hyvin lähelle. Oli keskikäyrällä rv 36 ja oli sitä vielä syntyessäänkin.

Viimeksi muokattu:
Esikoisesta meni muistaakseni jotakuinkin niin et rv37 oli arvio 3kg, rv39 se oli 4kg ja syntyi 40+1 ja painoi n.3,5kg.

Tästä toisesta rv37 arvio 3,2kg ja 39+0 sama painoarvio, nyt odotellaan et päästään kattoo et minkä kokoinen se oikeasti on.

Mulla ultran perusteella (lääkäri ultras vauvan asennon takia) rv 39+5 tasan 3kg. Rv 40+3 eri lääkäri tunnusteli ja sanoi 2,8kg. Syntyi rv 40+5 ja painoi 2805g. Tän perusteella sanoisin että "kopelointi" on tarkempi kun ultra,mulla kun tossa ultrassa ei ollu vauva edes laskeutunu vaan lähes poikittain.

Mulla esikoisesta annettiin ultralla painoarvio viikkoa ennen syntymää 3300, syntyi siis siitä viikon päästä ja painoi 4120. Eli ei tosiaan pitäny paikkaansa. Nyt kyllä oon kuullut (ihan muutamalta kätilöltä) että ultralla ei ole tarkka jos vauva on laskeutunut ja päästä ei saada kunnon mittaa. Käsikopelolla kuulemma paljon tarkempi.

Mulle taas käsikopelolla arvioitiin et vauva on lähemmäs 4,5kg, syntyessään 3385g.Oli viel kokenut kätilö.:D

Ultralla seurattiin pitkin raskautta, ja viimesin arvio oli 3400g.

Mulle annettiin Jorvissa painoarviota viikoilla 37+1, jolloin oli paino 3133g. Poika syntyi 39+2 ja painoi 3530g, eli varmaan aika tarkkaan piti arvio paikkansa :) ja ultraamalla siis tehtiin arvio, ei käsikopelolla.

Mulla oli koko raskauden ajan arvioitu vauva hyvin keskikokoiseksi, ja vielä rv 39+0 terkkarin painoarvio käsikopelolla 3,5 kg laskettuna päivänä.

No mä uteliaana (ja kärsimättömänä) kävin rv 37+5 vielä ultrassa yksityisellä. Siellä kokenut lääkäri ultras ja antoi arvioksi 4,5 kg laskettuna päivänä! No mähän sit panikoin vikat 2 vkoa että tulee kauhea mötkäle...

Vauva syntyi 39+5 ja painoi 3490 g. Terkkari oli just oikeassa ja mä maksoin ihan turhasta kahden viikon hermoilusta lääkärisedälle, olis kannattanut malttaa vaan odottaa :)