Vauvan kieli musta, kokemusta?

Tai hiukan harhaan johtava otsikko. Poika 6kk ja kielessä sammasta, onhan se aika normaalia, ollut kaikilla kolmella lapsellani jossain vaiheessa. Tällä pojulla on vaan se valkea sammas ehkä vähäsempää, päällä kasvaa karvamainen tumma alue. Sanotaanko sitä karstakieleksi tmv? En muista..Perhelääkäri puhelun perusteella sanoi, että ei vakavaa, hoida kotona kuten sammas, puolukalla ja sitruunalla, ainakin aluksi.
Poika kaiken lisäksi pulauttelee ja oksentaa, kun antaa sitruunan mehua/puolukan mehua, ei syö ja tissi on ainut joka kelpaa. Tissi nyt ei vaan pelitä samoin, ku ennen kiinteitä..joten ei kivaa olleskaan. Poika on normaalisti niin helppo, että ei ole tarvinnut tressata/huolestua mistään.
Olen menossa neuvolaan näyttämään suuta tänään iltapäivällä. Mutta onko muilla ollut vastaavaa koskaan? Ja koko hommaa hämmentää vielä ne puuttuvat hampaat, ikenet kutiavat ja kipeetä tuntuu tekevän, joten sekin sekottaa, että mistä tuulee.

Jotenka muiden kokemuksia, seurauksia, hoitoja kaipaan!

Nelli
 
Käytin neuvolassa eilen, kaksi tätiä katsoi ja kumpikaan ei ollut vastaava nähnyt ennen. Lääkärillä käytin tänään, mutta hänkään ei siihen mitään osannut sanoa, ikinä nähnytkään moista. Sieniviljely otettiin kielestä. Sammasta se ei ole, siitä olivat kaikki varmoja. Hmmm..todella outoa. En usko että aristaa sitä kieltä..syömättömyys johtunee hampaiden tulosta?

Tuossa linkissä minkä nipsuli laitoit (kiitos siitä ), oli kuvailtu samanlainen kuin meidän pojan kieli on. Ruskeaa/tummaa "pistettä" tiheesti ja koko kieli täynnä, paitsi ihan kärki. Vanupuikolla oon hangannut, mutta jää vain pieniä riekaleita tikkuun..jotain siis kuitenkin.

Jos nyt jollekin tulee jotain mieleen, niin kirjoittle!

Nelli
 
Minun 7kk pojalla on sama ongelma. Kielen takaosa on musta. Pyörittelee kieltä ja hankaa sitä. Yleislääkäri määräsi sammas-kuurin, kun ei tiennyt mitä se oli... :/
Olisi kiva nelHM kuulla mitä tuon teidän sieniviljelyn tulos oli ja millä kieli hoidettiin??

Manda
 
Minuakin alkoi kiinnostaa tämä diagnoosi, serkun vauvalla oli meinaan myös noita tummia pisteitä kielellä. Näyttivät aivan homeelta, ja mietittiinkö, että voiko se tosiaan olla homehtunutta sammasta vai mitä ihmettä? Selvisikö teistä kenellekkään mistä on kysymys?
 
Meille ilmestyi viikko sitten tumma kieli. Tai siis silloin huomasin sen. Kärki ei ole tummunut, syvemmältä kyllä.
Käytiin lääkärissä, ei osannut sanoa mitä olisi ( yleislääkäri).
No kokeillaan hoitaa sammaksena, voi aiheuttaa myös tummaa väriä!
Nyt ollaan dactarinia laitettu 5päivää, ei muutosta.

Jatkan dactarin kuuria vielä tän viikon loppuun, jos ei muutosta niin vien korvalääkärille.
Jos olisi karvakieltä ( joka siis esiintyy tupakoitsijoilla, mutta myös vauvoilla/ lapsille voi joskus tulla). On ihan harmiton ja menee ohi itsestään.
 
Meillä tummui tytön kieli reilu viikko sitten. Kieli on sellainen sinisen musta lukuunottamatta kielen kärkeä, joka on normaalin värinen. Olen yrittänyt löytää syytä, mutta neuvolan terkkari ja lääkäri ovat olleet ihmeissään.
Saimme juuri dactarin kuurin, muttemme ole sitä vielä ehtineet aloittaa.
Itsestäni vaikuttaa kuin kieli olisi värjäytynyt siniseksi, eli väri on kielen pintakerroksissa. Meillä ei ole kuitenkaan syöty mitään ko. väristä ainetta. Olemme kuitenkin tällä hetkellä almiron pepti -kuurilla (epäilys maitoallergiasta), joten alkoi mietityttämään voisiko värjäytyminen johtua ko. valmisteen yhteisvaikutuksesta jonkun muun aineen kanssa?
Olisi kiva kuulla, kauanko teillä muilla tuo värjäytyminen on kestänyt ja onko se 'parantunut' itsestään?
 
Moi!
Ihme vaiva, kun noin monella on ja lekurit eivät ole kuulleetkaan! Meillä on pojan kieli ollut melkein alusta lähtien valkoisen katteen peitossa sieltä syvemmältä ja parikin neuvolan terkkaria on todennut ilosesti, että joo ei oo sammasta. Nyt sitten sen päälle on tullut jotain sinisenmustaa röhelmää. Yritin pyörittää vanupuikkoa pojan suussa, mutta ei se kovin helppoa ole. Oon hoitanut sitruunalla noin neljä päivää: 4 kertaa päivässä vajaa teelusikallinen suuhun, mutta ei tää ole huomattavasti auttanut, pitää ehkä laittaa vielä useemmin. Jonkun mukaan puolukka ei tehoa niin hyvin kuin sitruuna ja kun poika nyt tuon sitruunamehun pystyy nielemään, yritetään mennä sillä. Pojan lekuri on reilun viikon päästä eli kysynpä sitten viimeistään siellä.

Joku kertoi saaneensa sammaksen tarttumaan nänneihinsä ja se kuulemma oli kovin inhottavaa ja kipeetä, niin senkin takia kyllä syytä hoitaa. Tosta tarttumisesta taas ei kerrota mielestäni missään neuvolan tms ohjeissa, eli onpa taas vähän leväperäistä...
 
Moi!
Mitenkäs teillä mustat kielet jaksaa, parantuiko itsestään tai oliko muita poppakonsteja? Mun antibioottikuuri loppui jo viikko sitten, mutta mustaa on edelleen kielessä. Oon antanut sitruunaa kolmisen kertaa päivässä ja valkoinen kate on ohentunut, mutta edelleen kieli näyttää vähän sinihomejuustolta sieltä taaempaa. Puolukkamehua en viitsi jatkaa, kun sitten on kaikki pojan vaatteet punaisia läiskiä täynnä =)
 
Meidän pojalla oli ihan vauvana sama ongelma, eli kielen pinnalla oli paksu lähes musta kate. Neuvolassa olivat ihmeissään ja neuvottiin hoitamaan sammaksena. Puolukkaa laitoin kielelle pitkän aikaa ja Daktariniakin kokeiltiin, mutta tuloksetta. Kokeilin myös irrottaa karstaa vanupuikolla/harson reunalla, mutta vasta sinnikäs vichykuuri auttoi ja karsta hävisi! Eli lusikallinen vichyvettä kielelle monta kertaa päivässä :)
 

Yhteistyössä