Vauvan keltaisuus,uneliaisuus ja syöttövälit

  • Viestiketjun aloittaja Ellimom
  • Ensimmäinen viesti
Ellimom
Kyselisin kokemuksia muilta palstalaisilta liittyen vaavin keltaisuuteen ja sitä mukaa uneliaisuuteen. Meillä annettiin ohjeeksi herättää syömään 3-4 tunnin välein päivällä ja 4-5 tunnin välein yöllä, näin siis sairaalasta. Neuvolasta kuitenkin todettiin että on liian harvoin! Mutta jos useammin herätetään niin kieltäytyy syömästä ja puklaa tehokkaasti ulos. Ja vaikeaa se on pakkosyöttää...Miten olette itse toimineet?

Ja sitten tyhmä kysymys. Miten tuo syöttöväli mitataan eli onko se siitä kun aloittaa syötön vai lopettaa? Jos siitä kun aloittaa ja vauva syö vaikka tunnin taukoineen niin seuraava syöttöhän on jo kahden tunnin päästä? Tosiaan, voi kuulostaa tyhmältä mutta meinaa hermot mennä kun kaiken maailman kauhukuvia maalaillaan neuvolasta että paino pitää nousta niin ja niin paljon tai muuten tulee ties mitä ongelmia ja että herätyskello soimaan ja vauva hereille kanssa. Pari ekaa yötä meni kotona täysin hereillä vauvaa väijyessä että söiskö se nyt, ja seurauksena oli että itsellä tuntui että pää repeää. Sitten kun piti syöttövälit noissa 4 ja 5 tunnissa tuli ihan järettömän huono omatunto että nyt sitten pidän lasta nälässä. Itse hän kyllä vaikuttaa tyytyväiseltä, kakkaa tulee ja pissaa mutta onnistuivat kyllä neuvolasta saamaan sellaisen syyllisyyskompleksin päälle...Sairaalan henkilökunnan asenne puolestaan oli ihan toinen, paljon rennompi, lasten ylilääkäri jopa sanoi ettei tässä turhia tarvitse huolehtia kun lähtöpäivänä hänen kanssaan keskustelimme.Mutta kuten jokainen vastasyntyneen esikoisen äiti tietää, ei tarvita paljon noita kauhukuvien maalailua jotta saadaa äiti kun äiti hysterian partaalle.

Ai niin, jokainen syöttö pitää merkitä ylös, minuuttiaikataululla kellon kanssa tai sitten millimääränä jos pumpattua maitoa. Samoin vaippojen määrä ja onko pissaa vai kakkaa....Eli taas, onko tämä tosiaan ihan normaali toimintatapa?

Neiti oli siis yhden vuorokauden valokaapissa kun biliarvo nousi 5 päivänä 269 ja pääsi pois valohoidosta kun arvo laski tuon jälkeen 222:een eli sinänäs hirveän suuriksi eli yli 300 ei arvot missään vaiheessa nousseet ja kyse olisi sairaalan mukaan ns. fysilogisesta keltaisuudesta eli ei rhesusongelmista tms. Paino tippui syntymäpainosta joka oli 3390 niin että oli lähtöpäivänä 3140 jolloin neiti oli viikon vanha. Edelleen neuvolasta sanottiin että paino pitää olla takaisin tuossa syntymäpainossa kymmenentenä päivänä...eli ainakin meikäläisen matikan mukaan painon pitäisi silloin nousta melkoisen paljon enemmän kuin sen normaalin 20g päivässä.

Että tällainen vuodatus. Kaikki vinkit, neuvot ja kokemukset olisivat TODELLA tervetulleita!


:headwall:
 
Äiti kokemuksella esikoinen keltanen 2 pvä valohoidossa arvoja en muista, mutta muistaisin et 4 h väleinpiti herättää.Tais kyllä suurimmaks osaks herätä ite,mutta öisin piti herätellä.Syömäväli lasketaan kun aloittaa syöttämisen.Itse en saanu imettää kun 5-10 min ja sit pullosta loput(ettei väsy liikaa).Tottahan se on et jos liian usein tuputtaa niin pulauttaa maidot ja mielestäni sillon on turhaan syöttänyt kun tulee ulos.Tosin puklut voi näyttää valtavilta, mutta jäähän sinne pikku massuun aina jotain.Meillä kesti vajaa 3 vkoa et sai painonsa kiinni.2v sitten muistelisin et 2 vkossa pitäis saada paino kiinni.
 
itselläni on kaksoset nyt jo 2v mutta heillä oli myös aikanaan biliarvot koholla ja kotiin päästiin 6vrk synnytyksestä ja mitään ohjeita ei syöttöihin saatu muutakun ruokaa kun on sen tarve.maito ei mulla noussut laisinkaan ja summamutikassa jouduin maidon antamaan aloitin 40ml ja lisäilin jos meni enemmän.neuvolassa kauhisteltiin kun vauvat nukkui 8 tunnin yöunet jo 3vrk kotiin pääsyn jälkeen ja päivällä 7 tunnin päiväunet ja illasta vielä pari tuntia enne yö unia.neuvolan täti käski herättää 3 tunnin välein syömään mutta en raskinut herätellä kun kuitenkin paino nousi tasaisesti joka päivä vähän.älä suotta ressaa vaan tee kuin parhaaksi näet ja pakkosyöttö on hankalaa ei meilläkään saatu menemään mitään alas jos ei ollut nälkä.
 
Meillä sairaalassa sanottiin että pitää syöttää 3 tunnin välein...No neuvolan mukan ei paino nouse tarpeeksi...Mulle sit sanotiin et pitää sit syöttää rinnasta 15-20 min ja sit antaa vastiketta pullosta 50ml ja 2 tunnin välein...Mä lasken sen 2 tuntia siitä koska on lopettanut syönnin...Öisin sit annan vaavin nukkua rauhassa ja ite se sit herättää meidät ku on nälkä...Mut onneksi viime neuvolassa oli painoa tullut lisää =)
 

Yhteistyössä