Vauvan kehitysvamma/down?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vainoharhainenko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vainoharhainenko

Vieras
Olen jo jonkun aikaa katsellut reilun 8kk:n ikäistä lastamme ja ollut huomaavani hänenssä down piirteitä :( Voiko tämmöinen olla mahdollista? Mahdollista ettei lääkäri tahi neuvola ole huomannut mitään? Kuvittelenko vain?

Huomaan tämän lapseni silmistä tai siitä ympäryksestä.
Epäilyäni lisää lapseni tapa mukluttaa kieltään. Vlillä se "unohtuu" mut nyt viime päivinä ollut todella koko aikaista. Mukluttaa niin että kielenkärki menee alahampden taakse ja kielen keskiosa työntyy ulos... Normaalia? En ole huomannu aiemmilla lapsillani tämmöistä tai ainakaan näin voimakasta käytöstä.

Lapsellani on myös outo "tapa" kallistella päätään. Tulee kuin kausi ja hän kallistaa päätään kokoajan ja yleensä aina oikealle. Korvat tutittu useasti, ei mitään. Lastenlääkärillä äyty ja todettu refluksia. Ei muuta huomautettavaa. Tapa vaan jatuu... Alkoi noin puolivuotiaana. Toisaalta se on kuin lapsen keikistelyä mut nyt varsinkin saattaa tehdä niin ettei kukaan edes ole huomaamassa... kui9n korvaan kutittaisi?

Kehitylsessä ei ole havaittu mitään poikkeavaa. Ennemminkin kehittyy iköisiään nopeammin. Seisoo, kävelee hivenen tuea vasten, ryömii, kasvaa käyrillä, on iloinen jne jne.
Kuvittelenko vain??

Ei ne välttämättä neuvolassakaan kaikkea huomaa jos lasta ei kokoajan seuraa. Mutta uskoisin että jos vauvallasi on jokin kehityshäiriö se ei ole down, koska se yleensä huomataan heti. Kehitysviiveitä ja autismia voi olla ilman downin syndroomaa.

Sinuna ottaisin yhteyttä neuvolalääkäriin, saisit jutella näistä asioista.

Olisko lyhyt kielijänne ? Meillä kuopuksella oli ja tosin jo synnärillä katkaistiin. Esikoisella tai meillä vanhemmilla ei vastaavaa ole ollut. Gene Simmonsilla kylläkin =) Pikku napsaisu ja "vaiva" oli poissa. Mitä nuorempana napsaistaan sen kivuttomampi. Ei muuten mitään merkitystä, mutta vaikuttaa puheenkehitykseen. Tai ei puheenkehitykseen vaan kirjainten muodostamiseen. Kaverin lapselta katkaisi hammaslääkäri vasta kouluiässä ja oli ollut jokseenkin kivulias ?

Kyllä kai kehitysvamma olisi huomattu jo ajat sitten?
Minulla on synnynnäisesti vinot silmät ja korkeat poskipäät. Lisäksi minulla on toisessa kämmenessä ns down-poikkiviiva. Silti minulla ei ole kromosomivirhettä eikä kehitysvammaa. Että kyllä meitä löytyy joka lähtöön :D

En usko, että on mitään. Joskus 10 vuotta sitten melkein kaikki lapset näyttivät minusta poikkeavilta. Nämä silmäilyni johtuivat varmaan siitä, että itselläni on vammainen lapsi ja sen vuoksi näin helposti kaikenlaisia piirteitä muissakin lapsissa.

Meidän poikaa kuvattiin alle ½v oikein urakalla kun toinen pupilla on suurempi kuin toinen. Nooh, mitään syytä ei löytynyt, joillakin vaan on tällainen taipumus. Pupillat on nyt 2½v myöhemmin edellen eri kokoiset mutta "normaali" on. Luulen että halusivat tutkia kun äiti oli niin ikäloppu ettei vaan vahingossa jäisi jokin kehitysvamma huomaamatta, vai mikä syndrooma se nyt oli mitä silloin haettiin.

Yhteistyössä